Boekrecensie | Cinder – Marissa Meyer

Cinder - Marissa Meyer
Boekrecensie | Cinder – Marissa MeyerCinder door Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #1
Verschenen: 20 januari 2017 bij Blossom Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 374
Genre: Dystopia, Sciencefiction, Young Adult

In een futuristisch Nieuw-Beijing leven mensen en androïden door elkaar. Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg en daardoor een tweederangsburger. Ze woont bij haar valse stiefmoeder, die haar beschuldigt van de ziekte van haar dochter. Maar Cinders stiefzusje is geen uitzondering: er woedt een dodelijke plaag in Nieuw-Beijing, die de bevolking verwoest.

Als prins Kai opeens in haar werkplaats staat, verandert Cinders hele leven. En het laatste wat ze had verwacht, is dat ze het middelpunt van een intergalactische strijd zou worden. Cinder zal moeten kiezen tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad – maar om de toekomst van haar wereld te beschermen, zal ze eerst de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.

Cinder is gebaseerd op het sprookje van Assepoester en het eerste deel van The Lunar Chronicles.

Cinder

Cinder heeft eigenlijk al lang geleden mijn interesse weten te trekken. Ik kocht het boek echter niet. Geen idee waarom. Echter tijdens het logeerverjaardagsfeestje van Katja, las Esmee een stukje voor uit Cinder. Toen wist ik het zeker: dit boek wil ik lezen.

Cinder is al eens eerder uitgegeven, maar uitgeverij Manteau stopte na twee boeken met het uitgeven van de serie. Blossom Books besloot de serie aan te kopen en zo alsnog heel Nederland van deze serie te laten genieten. Afgelopen januari zat Cinder in de Celebrate Books box en besloot ik het boek op die manier aan te schaffen.

Cinder Marissa Meyer

Cinder(ella)

Cinder lijkt een vrij dik boek, maar tijdens het lezen merk je daar niks van; je vliegt er doorheen dankzij de vlotte schrijfstijl van Marissa Meyer. Cinder is gebaseerd op het sprookje van Cinderella (Assepoester) en speelt zich af in de toekomst in een futuristische versie van Beijing. Hoewel je duidelijk de invloeden ziet van het sprookje – stiefmoeder, stiefzussen, prins, bal -, is het geen saaie hervertelling. De prins gaat niet met een muiltje op zoek naar het onbekende meisje. Dit verhaal is uniek. Het brengt sprookjes, cyborgs en een dystopische wereld samen.

Voorspelbaar, maar uniek

Het feit dat een cyborg onze hoofdpersoon is, was trouwens lang niet zo vreemd als ik dacht dat het zou zijn. Ik was er eigenlijk direct aan gewend. Onze cyborg is eigenlijk ook gewoon een mens, maar met een paar extra onderdelen. Hoewel het een uniek verhaal is, en het lekker vlot leest, bevatte het voor mij niet veel grote onverwachte onthullingen. Het was hier en daar eigenlijk best voorspelbaar. Zo is er bijvoorbeeld een grote onthulling in Cinder waarvan ik direct in het begin al verwachtte dat die onthulling zou komen. Ik wist alleen nog niet wanneer.

Toch ontnam die voorspelbaarheid niet mijn leesplezier. Cinder is een heerlijk boek als je geen moeilijk boek wilt lezen, maar wel een origineel verhaal. Je zit binnen een paar seconden in het verhaal en wilt dan gewoon lekker blijven lezen. En voor je het weet, heb je het boek alweer uit. Het is maar goed dat Blossom Books slechts een maand tussen de release van elk deel heeft zitten.

Cinder - Marissa Meyer

Cinder is een boek waar je doorheen vliegt dankzij de fijne en vlotte schrijfstijl van Marissa Meyer. Het heeft invloeden van het sprookje Assepoester, maar Meyer heeft hier een compleet eigen futuristische draai aan gegeven met dystopische en sciencefiction elementen. Hoewel het een aparte combinatie lijkt, werkt dit goed. Het is een uniek verhaal dat je in no-time uitleest. Hier en daar misschien ietwat voorspelbaar, maar dat drukt de pret niet. Op naar deel twee, Scarlet, welke invloeden zou moeten bevatten van Roodkapje, en dan door naar Cress (Rapunzel), Winter (Sneeuwwitje) en de novelles.

Nieuwsgierig? Lees hier de eerste drie hoofdstukken online.

Deze post is al 2534 keer gelezen