Boekrecensie | De Kroon – Kiera Cass

Boekrecensie | De Kroon – Kiera CassDe Kroon door Kiera Cass
Serie: The Selection Series #5
Verschenen: 4 mei 2016 bij Best of YA, Van Goor
aantal pagina's: 240
Genre: Dystopia, Romantiek, Young Adult

Twintig jaar zijn verstreken sinds America Singer en prins Maxon verliefd werden. Nu is hun dochter Eadlyn de eerste prinses die haar eigen Selectie houdt.

Eadlyn had niet gedacht dat ze een partner zou vinden tussen de 35 kandidaten, laat staan haar ware liefde. Maar soms word je verrast door je eigen hart, en nu moet Eadlyn een nog moeilijker en belangrijker keuze maken dan ze ooit voor mogelijk had gehouden.

Deze recensie bevat geen foto’s omdat ik het manuscript heb gelezen en (nog) geen fysiek exemplaar in bezit heb.

Favoriete boekenserie

Het was 5 april 2016 dat ik de eerste woorden van De Kroon las. Het was de dag waarop de uitgeverij de promoteamleden vroeg of we een recensie wilden schrijven voor het Best of YA magazine over één van de drie boeken die binnenkort uit zouden komen. Toen ik De Kroon zag staan gilde ik het uit; het boek was nog niet eens verkrijgbaar in het Engels en ik kreeg de kans het nu al te lezen! Maar toen besefte ik ook de minder leuke kant: het zou betekenen dat het avontuur voor mij ook eerder zou eindigen.

Het mag namelijk geen verrassing zijn dat de De Selectie-serie behoort tot mijn favoriete boekenseries, en De Kroon is het laatste deel. Als je nu denkt ‘is het niet raar dat als je gewend bent de boeken in het Engels te lezen, je nu plotseling overgaat op de Nederlandse vertaling?’ Nee, het verhaal leest eerlijk gezegd net zo prettig als voorgaande delen in het Engels, en namen en achternamen van personen, steden en meer zijn onvertaald gebleven (dat vind ik fijn!). De Engelstalige heb ik echter wel al een jaar geleden als pre-order besteld, en zal mijn collectie compleet maken.

Mijn verwachtingen

Wat verwachte ik van The Crown/De Kroon? The Heir eindigde natuurlijk met een nogal grote cliffhanger, dus daar verwachte ik sowieso de nasleep van. Ik hoopte in elk geval dat ze het zou overleven, want wat zouden we zijn zonder America? Daarnaast was ik benieuwd hoe de Selectie verder zou gaan verlopen. Ik had na het eindigen van The Heir meerdere favorieten; Hale vond ik leuk, Kile ook wel, maar ook Henri vond ik superschattig en Eikko/Erik vond ik toch ook wel erg leuk ondanks dat hij niet onderdeel was van de Selectie. Toch was ik ook bang. Aan iedereen verkondigde ik dat ik het niet leuk zou vinden als Kile de uiteindelijke winnaar zou zijn, omdat die keuze te voor de hand liggend zou zijn. Maar wie weet zou mijn mening over hem nog draaien?

Moeilijk weg te leggen

Ik heb genoten van De Kroon en kon het manuscript maar moeilijk wegleggen – wat ik wel deed om het leesplezier nog een beetje te rekken. Zoals altijd is er weer die fijne schrijfstijl van Kiera Cass waardoor het boek makkelijk leest. Ze schrijft heel beeldend waardoor ik na het lezen van de vorige delen en nu ook dit deel heel duidelijk een wereld voor ogen heb waarin dit verhaal zich afspeelt. Ik zie precies voor mij hoe de kamer van Eadlyn eruit ziet, de gangen in het paleis, de tuin, de vrouwenkamer, maar ook de andere leden van de familie, de staf en uiteraard de leuke heren.

Bevredigend einde

Op sommige momenten was ik bang dat het verhaal voorspelbaar ging worden, maar het leuke is dat Kiera Cass ondanks gedeeltelijke voorspelbaarheid het verhaal ook onverwacht weet te laten verlopen en je weet te verrassen met onverwachte wendingen waar je niet op had durven hopen. Dat zijn de boeken in de Selectie serie ook altijd geweest, een leuke mix van voorspelbaarheid en onverwachte wendingen. Helemaal geschikt voor een romanticus zoals ik.

Het laatste deel van het boek heeft mij dan ook dusdanig verrast dat ik helemaal in mijn nopjes ben over hoe het is geëindigd. Ik baal als een stekker dat de serie nu dan officieel ten einde is en hoop dat ik nog eens mag ervaren zo verliefd te worden op een boekenserie als deze. Toch denk ik dat het goed is dat het hiermee ophoudt, gezien ze nu stopt terwijl de serie nog goed is – we weten immers allemaal hoe het af kan lopen als iets tot in de oneindigheid gerekt wordt. Een verstandige keuze, maar ik zal het hoe dan ook missen om uit te kunnen kijken naar een nieuw deel.

Kiera Cass heeft de kwaliteit van de voorgaande boeken weten te handhaven, en als je mijn vorige recensies en bovenstaande woorden hebt gelezen zal het je niks verbazen dat ik De Kroon/The Crown vijf hartjes toebedeel. De Kroon is een goede mix van lichtelijke voorspelbaarheid en onverwachte wendingen, en de schrijfstijl is net zo fijn als in voorgaande delen. De Kroon is moeilijk weg te leggen terwijl je aan het lezen bent en laat een gat achter zodra je het uit hebt. Het einde is bevredigend en ik kijk dan ook met veel plezier op het boek terug.

Normaal gesproken herlees boeken eigenlijk nooit, maar ik denk dat The Selection Series zeker een kanshebber is om ooit herlezen te worden. Ik hou van de personages, van de quotes en de fijne schrijfstijl. Ik hou van mezelf wanneer ik de boeken aan het lezen ben omdat ik in een vrolijke en romantische stemming kom dankzij de boeken, en hiervoor wil ik Kiera Cass hartelijk bedanken. Ook bedankt ik uitgeverij Unieboek | Het Spectrum voor de kans om het manuscript te lezen, net in die periode dat ik dit plezier extra goed kon gebruiken.

De Kroon is verkrijgbaar vanaf 4 mei als paperback, en de Engelstalige editie, The Crown, is verkrijgbaar sinds 3 mei als paperback en hardcover.

Deze post is al 3512 keer gelezen