Boekrecensie | Duizend Stukjes van Jou – Claudia Gray

Duizend Stukjes van Jou - Claudia Gray

Boekrecensie | Duizend Stukjes van Jou – Claudia GrayDuizend Stukjes van Jou door Claudia Gray
Serie: Firebird #1
Verschenen: 12 januari 2016 bij HarperCollins Holland
aantal pagina's: 333
Genre: Sciencefiction, Young Adult

De Ouders van Marguerite Caine zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding? De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en  het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Het klinkt als sciencefiction, maar voor Marguerite is het realiteit. Helemaal wanneer haar vader wordt vermoord en de moordenaar - de briljante onderzoeksassistent Paul - naar een andere dimensie vlucht. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan...

In de dimensies waarin ze terechtkomt - futuristisch Londen, keizerlijk Rusland, een wereld die grotendeels onder water staat - komt ze verschillende versies tegen van Paul en gaat ze steeds sterker in zijn onschuld geloven. Stukje bij beetje ontdek ze dat de waarheid over haar vaders dood beangstigender is dan ze ooit had kunnen denken.

Beau-ti-ful cover

Zijn jullie ook gek op mooie covers? Niet liegen, ik weet dat ongetwijfeld iedereen wel eens een boek heeft gekocht puur omdat je de cover zo mooi vond. Of de inhoud vervolgens ook voldeed aan je verwachtingen, dat zal per boek verschillen. Duizend Stukjes van Jou was voor mij zo’n boek dat ik hoe dan ook wilde lezen omdat ik de cover zo mooi vind. Helaas was ik daar nog altijd niet aan toegekomen. Recent is echter het derde deel in de serie uitgekomen en zocht de uitgeverij bloggers die alle drie delen wilden recenseren. Ik zag dit als hét teken. Eindelijk beginnen aan deze serie, en ook nog eens direct kunnen doorlezen. Nu is het nog natuurlijk de vraag: is de inhoud ook zo mooi?

Duizend Stukjes van Jou - Claudia Gray

Je valt er middenin

Het boek begint meteen lekker. Je snapt er nog niks van, want je hebt nog totaal geen uitleg gehad, maar dat maakt niet uit. Je valt direct middenin een spannende situatie en dat maakt nieuwsgierig. Vervolgens krijg je een gedegen uitleg waarbij je wisselt tussen heden en verleden, waardoor ik nergens het verhaal als moeilijk heb ervaren. Ik vind het fijn dat ze voor veel dingen een beredenering had, in plaats van dat er iets werd verteld waarvan eigenlijk niet duidelijk is hoe en waarom het kan. Al heeft ze sommige dingen mooi omzeilt door de hoofdpersoon artistiek te maken. De schrijfstijl vind ik ook erg prettig. Het boek leest lekker vlot; ik las het in drie dagen uit (helaas moest ik tussendoor gewoon werken).

De personages

Mijn gevoel over de personages in het boek is wisselend. Ik heb lang niet zo’n sterke band met ze als dat ik bij diverse andere boeken heb gehad. Het verschilt ook een beetje per situatie. Zo leefde ik in Rusland wel heel erg mee met de personages, maar in Londen niet zo. Daar stonden ze voor mijn gevoel wat verder van mij af. Toch is er wel genoeg binding dat ik in het boek werd gezogen en wilde weten hoe het met ze af zou lopen.

Duizend Stukjes van Jou - Claudia Gray

Origineel

Duizend Stukjes van Jou heeft mij ontzettend verrast. Vooral wat originaliteit betreft. Er bestaan zoveel films en boeken die parallelle dimensies exploreren, maar Duizend Stukjes van Jou vind ik bijzonder. Claudia Gray maakt niet de standaard keuzes, maar schept echt interessante werelden. Tijdens het lezen bleef ik mijzelf maar verbazen over hoe interessant ik alles vond in dit boek. Van hoe de wereld eruit zou kunnen zien als de wereld sneller evolueerde, tot het tegenovergestelde en leuke dingetjes als óf en hóé The Beatles samengesteld zouden zijn als dingen anders waren gelopen. Ook de spanning en plottwists vind ik erg goed, afgewisseld met een vleugje romantiek. Er is één ding rondom een “incident” dat ik al van verre zag aankomen, maar verder heeft zij mij met zoveel plottwists weten verrassen.

Duizend Stukjes van Jou was voor mij hoe dan ook een coverbuy. De cover is zó mooi, hoe dan ook wilde ik dit boek hebben. Het boek begint ook lekker en pakt direct je aandacht. Echter, ik voel mij minder verbonden met het boek doordat ik mij minder verbonden voel met de personages. Toch wil ik het boek wel graag vijf sterren geven. Duizend Stukjes van Jou is een boek dat op een originele manier andere dimensies en parallelle werelden beschrijft. Duizend Stukjes van Jou is spannend en weet te verrassen. Ik kan werkelijk niet wachten om in deel twee te beginnen. Gelukkig kan dat direct, haha.

Deze post is al 2476 keer gelezen