Boekrecensie | Dumplin’ – Julie Murphy

Boekrecensie | Dumplin’ – Julie MurphyDumplin' door Julie Murphy
Serie: Dumplin' #1
Verschenen: augustus 2016 bij Uitgeverij Moon
Format: Paperback, aantal pagina's: 320
Genre: Contemporary, Young Adult
Rating: 3 Stars | Goodreads

Willowdean Dickson heeft een maatje meer en vindt dat geen probleem, terwijl iedereen om haar heen geobsedeerd is door de aankomende missverkiezing. Pas als Will een relatie krijgt met haar oogverblindend knappe collega Bo, begint ze te twijfelen over haar figuur. Om haar zelfvertrouwen terug te krijgen, besluit Will het meest afschuwelijke te doen dat ze zich kan voorstellen: ze geeft zichzelf op voor de Clover City's Missverkiezing. Gaandeweg laat Will niet alleen Clover City versteld staan, maar vooral zichzelf.

Dumplin’

Lovende woorden las ik over Dumplin’, een boek dat ik niet perse opgepakt zou hebben als ik er voorbij was gekomen in de winkel. Maar de positieve recensies en het feit dat het verhaal gaat over een stevige dame maakten dat ik nieuwsgierig was naar het boek. Ik heb zelf namelijk ook niet bepaald een kleine maat, dus ik verwachte mij heel goed in te kunnen leven in het hoofdpersonage: Willowdean “Dumplin'” Dickson.

Herkenbaar?

Ik kon mij echter helemaal niet zo goed inleven in Dumplin’. Naast dat we allebei een maatje meer hebben stopt de vergelijking daar zo ongeveer. Ze houdt van slangen – waar ik écht niks mee heb, ik kan er niet naar kijken én niet over lezen. Ze heeft een obsessie met Dolly Parton. Hoewel ik eerlijk toegeef vroeger ook heerlijk meegezongen heb met 9 to 5, heb ik er verder niks mee. Ze wordt echter helemaal de hemel ingeprezen, zoveel dat ik mij eraan begon te ergeren. Ik snap waar Dolly Parton voor staat in dit verhaal, en dat is mooi, maar het mocht wel een tandje minder.

Dumplin - Julie Murphy

Dik zijn

Ook lijkt het alsof ze het de hele tijd goedpraat om dik te zijn. Dat het belangrijker is om goed in je vel te zitten. Misschien is het ook wel mijn ontevredenheid met dik zijn die ervoor zorgt dat ik haar standpunt niet begrijp. Ik denk dat als je probeert af te vallen, je beter in je vel zou zitten en lichamelijk ook tot meer in staat bent. Daarnaast begrijp ik sommige, onverschillig ogende, keuzes gewoon echt niet; deze hebben mede te maken met de jongens die voor haar vallen.

Duurt lang…

Het verhaal voelt een beetje autobiografisch aan. Alsof de schrijfster heel veel van haar eigen leven in het boek heeft gestopt. Dit is echter geen compliment. Het verhaal voelt namelijk een beetje gewoontjes en saai aan. Er zijn te weinig punten in het verhaal waarop je weer even op scherp wordt gezet. Het is pas op het einde dat ik eindelijk mee begon te leven en ik eindelijk vond dat er iets gedenkwaardigs gebeurde in het verhaal. Eindelijk is er die missverkiezing waar continu over gepraat wordt. Pas vanaf dat moment begon ik eindelijk iets te voelen voor de personages.

Dumplin - Julie Murphy

Een positieve noot

Absoluut wel herkenbaar zijn de vriendschappen in het verhaal, en de fases waar vriendschappen doorheen kunnen gaan. Het verhaal is vlot geschreven. De hoofdstukken zijn lekker kort waardoor je het gevoel hebt veel sneller door het boek te gaan. Ook het feit dat je anderen niet moet pesten en in hun waarde moet laten, ongeacht hoe ze eruit zien is een goede boodschap. Als je dit boek gelezen hebt, heb je zeker ook wat geleerd, of in elk geval opnieuw beseft.

Dumplin’ krijgt drie sterren dankzij het einde met de goede boodschap. Het einde waarin ik eindelijk mee ging leven met de personages en het verhaal leuk begon te vinden. Het lukte mij namelijk maar niet mee te leven met de hoofdpersoon, de stevige Dumplin’. Ik heb dan ook het gevoel dat de schrijfster met dit boek te hard probeert om dikke mensen een goed gevoel over zichzelf te geven. Dit is bij mij echter niet gelukt. Ook mist een spanningsboog; er zijn geen momenten waarop je weer even extra aandachtig gaat lezen of het boek niet weg kunt leggen. Met uitzondering van het laatste stuk wanneer de missverkiezing daadwerkelijk plaatsvindt. Het einde bevat een mooie boodschap, maar het boek zal mij niet lang bijblijven.

Deze post is al 1915 keer gelezen