Boekrecensie | Eenzaam en extreem ver weg – Kate Ling

Boekrecensie | Eenzaam en extreem ver weg – Kate LingEenzaam en extreem ver weg door Kate Ling
Serie: Ventura-Saga #1
Verschenen: 1 juli 2016 bij Uitgeverij Moon
aantal pagina's: 269
Genre: Dystopia, Romantiek, Sciencefiction, Young Adult

"Wij zijn een interstellaire generatie. Wij hebben de aarde nooit gezien en wij zullen onze bestemming ook nooit bereiken."

Seren leeft aan boord van de Ventura, een ruimteschip van de NASA. De bemanning omvat meerdere generaties en is op weg naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet. Haar generatie werd aan boord geboren, heeft de aarde nooit gekend, maar zal ook de eindbestemming niet bereiken. Haar leven speelt zich af aan boord van de Ventura, en iets anders zal ze nooit kennen. Seren worstelt met de zin van het leven en vraagt zich af wat het doel is van haar bestaan.
Maar als Dom in haar leven komt verandert alles. Bij hem voelt ze zich zoals ze zich nog nooit eerder heeft gevoeld; hij begrijpt haar. Hun liefde is sterk, maar ook compleet onmogelijk door de strikte regels aan boord. Uiteindelijk zullen ze moeten kiezen: trouw zijn aan aan het enige huis dat ze ooit hebben gekend of aan elkaar?

Eenzaam en extreem ver weg

Recent konden jullie al mijn verslag van de releaseparty van Eenzaam en extreem ver weg lezen. Het boek zelf las ik op de middag van de releaseparty uit. Ik wilde niet dat ik tijdens de Skype-sessie met de auteur per ongeluk gespoild zou worden.

Er bestaat een kans dat ik dit boek in de winkel voorbij was gelopen. De cover, maar ook het verhaal dat zich in de ruimte afspeelt, trok mij niet meteen. Ik kreeg echter een recensie-exemplaar aangeboden en was genoeg geïntrigeerd om in te gaan op de uitnodiging. Immers, ik hou van romantische boeken en op de achterflap hebben ze het over een verboden liefde. Het proberen waard! Later bleek het boek ook in de Celebrate Books box te zitten!

Aan boord van de Ventura

Wanneer je in het boek begint leer je de nieuwe leefsituatie al snel kennen. Seren behoort tot een soort tussengeneratie. Ze bevinden zich aan boord van een ruimteschip dat op zoek gaat naar een nieuwe wereld om te kunnen leven. De reis zal meer dan 300 jaar duren, en ze zitten nog niet eens op de helft. Seren smacht naar een wereld met bomen, en water en vogels. Ze twijfelt ook aan het systeem. Haar klas studeert af en elk meisje en elke jongen wordt dan aan elkaar gekoppeld om een Verbintenis aan te gaan en een reageerbuis baby te maken. Er is geen sprake van liefde, alleen van goede voortplantingsmogelijkheden.

Eenzaam en extreem ver weg - Kate Ling

Instalove

Natuurlijk wordt Seren gekoppeld aan diegene die ze het meest verafschuwd, en wordt ze verliefd op een ander, de op de achterflap genoemde Dom. Ik durf nog niet van een liefdesdriehoek te spreken, al lijkt het er wel op. Maar de schrijfster zelf gaf tijdens het Skypegesprek aan niet te houden van liefdesdriehoeken. Wat in elk geval duidelijk is, is dat Seren verliefd wordt op Dom. Wat dus een onmogelijke liefde is.

Het is een echte instalove. En hoewel ik daar normaal gesproken wel van hou – voor het geval je het nog niet wist: ik ben gek op romantiek – was dit zelfs voor mij iets té insta. Als in: er is voor mijn gevoel geen goede basis gelegd waardoor het niet geloofwaardig overkomt dat ze instant gek op elkaar zijn en niet meer zonder elkaar kunnen. Dus ja… Gelukkig maakt dat niet meer uit als ze eenmaal verliefd zijn en het superleuk is over hen te lezen. Nadeel is dat Seren nogal wispelturig is en nogal snel van mening kan veranderen. Zeker omdat ik soms ook niet de aanleiding voor die omslag zag.

The 100?

Stiekem deed het boek mij ook denken aan The 100 door Kass Morgan. Dat was echt het eerste waar ik aan dacht toen ik las over mensen die wonen op een ruimteschip. Ik ben benieuwd of er in de volgende delen gelijkenis zal zitten met The 100, maar ik denk in elk geval dat als je dat boek leuk vond, je Eenzaam en extreem ver weg ook wel leuk zal vinden. Het verhaal is verder heel anders geschreven en Eenzaam en extreem ver weg is alleen uit Serens oogpunt geschreven. Maar toch kon ik niet anders dan het een beetje met elkaar te vergelijken.

Eenzaam en extreem ver weg - Kate Ling

Niet vernieuwend, wel genoten

Nu merk ik dat ik wel wat kritische punten heb genoemd, maar ik heb ook echt genoten van het boek. Ik had slechts twee dagen de tijd om het boek te lezen, terwijl ik ook gewoon moest werken. En als het boek niet leuk was geweest, was het mij echt niet gelukt het boek in die twee dagen uit te lezen! Het zal geen nieuwe hype worden zoals bijvoorbeeld Divergent of The Hunger Games is geweest, maar het is zeker wel een leuk boek om een keer te lezen.

De setting is hiermee niet vernieuwend, maar als je van dit concept houdt, dan vind je dit boek ook wel leuk. Wat wel vernieuwend is, is dat de Spaanse taal en cultuur heel duidelijk naar voren gebracht wordt met de Spaanse Dom. Kate Ling schrijft op een prettige manier waardoor het boek makkelijk wegleest en ik zag de Ventura echt voor mij. Hier en daar komen ook quotewaardige zinnen langs. Kate Ling weet je stiekem ook meer mee te trekken in het verhaal dan je doorhebt. Zeker tegen het spannende einde, want ik wil heel graag nú deel twee lezen, maar daarop moeten we nog wel een jaar wachten.

Eenzaam en extreem ver weg bleek veel meer romantiek te bevatten dan ik in eerste instantie verwachte, maar bevat tegen het einde ook nog wat spannende actie. Het boek bevat echter een extreme versie van instalove die zelfs mij iets té insta was. Maar dit is ook meteen mijn grootste kritiekpunt, naast dat Seren heel af en toe iets te snel van mening veranderde zonder goede aanleiding. Maar zodra ik over die instalove heen was, was het verhaal ontzettend leuk om te lezen en had ik het boek in twee dagen uit. De setting van het verhaal is niet uniek, en het boek zal niet de nieuwste hype worden, maar Eenzaam en extreem ver weg is wel een leuk verhaal voor diegenen die van dit genre en romantische verhalen houden.

p.s. de afkorting van dit boek is #EEEVW. Ben ik de enige die dacht dat iemand er #EEEW (iew) bij had gezet? Ik snapte er al niks van, haha.

Deze post is al 2171 keer gelezen