Boekrecensie | Exit USA – Suzanne Peters

Exit USA - Suzanne Peters

Boekrecensie | Exit USA – Suzanne PetersExit USA door Suzanne Peters
Verschenen: 9 januari 2016 bij Ellessy
Format: Paperback, aantal pagina's: 185

Als Lana op een dag thuis komt, betrapt ze haar vriend Pascal met een andere vrouw. Ze toont geen genade en maakt het direct uit met hem. Wat volgt is een onzekere periode van eenzaamheid. Hoe kan ze haar leven weer opbouwen? Waar moet ze wonen? Hoe moet ze haar familie uitleggen dat ze Pascal écht niet kan vergeven? Om tot rust te komen boekt ze een groepsreis naar de Verenigde Staten. Een land dat ze altijd al eens wilde bezoeken. Drie weken lang rondreizen met mensen die niks van haar relatiebreuk weten. Daar heeft ze mooi de tijd om te bedenken wat ze met haar leven wil.

Dan blijkt dat Pascal dezelfde reis heeft geboekt en hij is niet van plan Lana opnieuw te laten gaan…

Normaal gesproken plaats ik foto’s van het boek bij mijn recensies. Echter mocht ik dit boek voor publicatie lezen als PDF en heb ik nog geen fysiek exemplaar in bezit om foto’s van te maken. Maar die komen zeker nog zodra ik het fysieke boek in huis heb!

De US of A

Inmiddels alweer een aantal maanden geleden kwam ik in contact met Marina Folkers waarna ik haar boek Faye en Sean mocht lezen. Via haar Twitterpagina zag ik vervolgens een retweet van een oproep van Suzanne Peters die op zoek was naar bloggers die mee wilden doen aan een blogtour voor Exit USA, haar tiende roman. Nou kende ik Suzanne Peters nog niet, maar de cover waarbij uit alles blijkt dat Amerika onderdeel is van het verhaal, en het feit dat ik gek ben op Amerika (ik ben er alleen nog niet geweest…), zorgden ervoor dat ik haar direct enthousiast mailde. Dit boek wilde ik dolgraag lezen en dus was het duimen geblazen dat ik mee mocht doen aan de blogtour. Gelukkig kreeg ik positief bericht, kreeg ik het boek als PDF opgestuurd en begon ik met lezen.

Niet origineel vs. wel origineel

Het begin van het boek is natuurlijk niet bijster origineel – vriendin betrapt vriend tijdens de daad en moet op zoek naar een nieuw thuis -, maar is dat nodig? Ik vind van niet, het is immers een onderwerp, dat als je het goed neerzet, gewoon werkt. En dat doet het; ik zat er direct helemaal in. Daarnaast vind ik de rest van het verhaal dat in de vorm van een soort roadtrip is wél erg origineel. Ik kreeg zelf uiteindelijk het gevoel dat ik ook graag diezelfde roadtrip zou willen doen, het klinkt zo ontzettend leuk.

(Bij)personages

Natuurlijk was het voor Lana wat minder leuk omdat – zoals uit de flaptekst al blijkt – haar ex exact dezelfde reis heeft geboekt. Het verhaal kan vanaf hier diverse kanten op gaan, waaronder de voorspelbare weg, maar Suzanne Peters weet me tot het einde doen twijfelen over de uiteindelijke keuze die Lana maakt. Tijdens het verhaal kom je meer te weten over de relatie van Lana en Pascal en leer je vooral Lana’s denkwijze goed kennen. Een band heb ik niet gekregen met de bijpersonages, ze hadden dan ook meer een ondersteunende functie dan echt een eigen stem. Hoewel het leuk was geweest ze nog iets beter te leren kennen, is het niet noodzakelijk voor het verhaal, dat vooral draait om Lana die om moet gaan met het feit dat Pascal ook aanwezig is op de reis die ervoor had moeten zorgen dat ze juist niet meer aan hem zou denken.

Je kunt je goed inleven

Het verbaasde mij hoe goed ik mij in Lana kon verplaatsen en hoe herkenbaar het boek was, ondanks dat ik geen van de gebeurtenissen heb meegemaakt. Ik denk zelfs dat ik een soortgelijke reactie zou hebben als ik het wel mee zou maken, waardoor ik mij erg goed in kon leven in de hoofdpersoon. Wanneer zij twijfelde, vroeg ik mij hetzelfde af. Als ze gefrustreerd was door meningen van haar medereizigers, ergerde ik mij ook aan ze. Suzanne Peters heeft overigens eenzelfde groepsreis gemaakt las ik, gelukkig wel zonder vervelende ex. Ik denk dat het daarom ook allemaal extra realistisch overkomt. Daarnaast schrijft ze ontzettend vlot en bevat het boek slechts 185 pagina’s waardoor je er zo doorheen bent.

Exit USA is een heerlijke roman, die aan de ene kant te kort aan voelt, maar aan de andere kant ook precies goed is verteld in het huidige aantal pagina’s. Je leeft mee met Lana, die niet weet wat ze met haar ex aanmoet nu hij dezelfde reis als haar heeft geboekt, terwijl ze tot rust wilde komen. Het verhaal is erg realistisch in beeld gebracht en dit zorgde ervoor dat ik mij goed in de hoofdpersoon kon verplaatsen. Hoewel het verhaal in principe in elk land af had kunnen spelen, ben ik blij dat het zich in de USA afspeelt, want als USA fan geeft dat voor mij sowieso een extra lading en was het zelfs dé reden dat ik mijn oog op het boek heb laten vallen. Exit USA is een heerlijk boek dat je in no-time uit hebt en je vertelt over omgaan met tegenslag, de invloed van de mening van anderen en dat je vooral je eigen weg moet volgen.

Exit USA is verkrijgbaar als Paperback voor €16,95

Deze post is al 2313 keer gelezen