Boekrecensie | Getekend – Suzanne Peters

Getekend - Suzanne Peters

Boekrecensie | Getekend – Suzanne PetersGetekend door Suzanne Peters
Verschenen: mei 2016 bij Ellessy
Format: Paperback, aantal pagina's: 230

Als Mirna’s gloednieuwe liefde Allan vraagt of ze met hem en zijn beste vrienden mee gaat naar Spanje, twijfelt ze. Ze is bang dat haar onzekerheid haar in de weg zit en Allans vrienden kent ze niet. Ze gaat toch mee, maar wordt geconfronteerd met haar verleden. Hoe moet ze deze onbekende mensen uitleggen dat ze niet mee kan zwemmen en hoe voorkomt ze dat Allan te weten komt wat ze vroeger heeft gedaan?

Getekend

Vorig jaar las ik het boek Exit USA van Suzanne Peters. Een auteur waar ik destijds nog niet bekend mee was, maar een boek dat zich afspeelt in Amerika trok mij enorm aan. Ik ben nou eenmaal gek van Amerika (het land, niet de huidige president…). Ze vroeg of ik haar boek Getekend wilde lezen, en gezien Exit USA goed bevallen was wilde ik dat graag proberen. Ondanks dat het onderwerp niet direct een onderwerp is dat ik zelf uit zou kiezen gezien het mij zware kost leek.

Getekend - Suzanne Peters

Dagboekvorm

Het begin van het boek wist mij niet helemaal te pakken. Het verhaal is in dagboekvorm geschreven en daar stoorde ik mij in het begin aan. Het verhaal voelde hierdoor heel passief en ik miste de dialoog. De dagboekvorm zorgde bijvoorbeeld voor samenvattingen waardoor ik een afstand voelde tussen het boek en mij. Ik werd hierdoor niet meegesleept in het verhaal. Ondanks dat Peters de situatie wel goed beschreef en ook het verleden direct duidelijk aan bod komt.

Eenzaam

Het begin van het boek deed mij ook erg eenzaam voelen. Er kwamen maar weinig personages aan bod en de hoofdpersoon, Mirna, is heel erg op zichzelf. Wanneer je verder leest ga je echter steeds meer van Mirna en haar verleden, en daarmee haar gedrag in het heden, begrijpen. Ze ontmoet Allan en daarmee begint eigenlijk een bepaalt proces. De klik die ze beschrijft in haar dagboek voelde ik eerst echter nog niet. Allan vind ik in het begin ook vrij formeel overkomen. Maar dit kan dus komen doordat we niet alles van hem zien, maar alleen zijn dagboekvorm.

Getekend - Suzanne Peters

Prachtige karakterontwikkeling

Gelukkig laat Suzanne Peters dit een beetje los na enkele tientallen pagina’s. Steeds meer komt er ook dialoog en heb je niet meer het gevoel dat je iemands dagboek aan het lezen bent. In dagboeken beschrijf je ook geen complete scènes inclusief diagloog. Hier was ik enorm blij mee. Maar een ander bijkomend voordeel is dat we aankwamen bij het punt dat op de achterflap omschreven wordt: ze gaan naar Spanje. Het proces dat Mirna hier doormaakt is prachtig. Ik heb zelfs wat traantjes gelaten. Het stuk dat in Spanje afspeelt, wat denk ik ongeveer de helft van het boek is, is het krachtigste stuk in het boek. En ook meteen het leukste. Ik las graag over Mirna, Allan, Demi, Loes, Marco en Juan. Het zijn het soort vrienden waarvan ik hoop dat iedereen ze heeft.

Hoewel Getekend mij niet direct wist aan te spreken dankzij de dagboekvorm, kwam er al vrij snel meer dialoog en stoorde ik mij niet meer aan de dagboekvorm. De personages zijn fantastisch beschreven, maar vooral de ontwikkeling die Mirna doormaakt is indrukwekkend. Getekend bevat een zwaar onderwerp, maar het boek is zo luchtig beschreven dat je het met gemak in een dag uit zou kunnen lezen. Daarnaast vind ik het ook een motiverend boek. Kruip uit je schulp, je bent een prachtig persoon. Je mag er zijn.

Deze post is al 4619 keer gelezen