Boekrecensie | Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby – Caren Lissner

2. Sluit je aan bij een club (en PRAAT met mensen!)
  3. Maak een afspraakje (met een jongen die je ook echt LEUK vindt!)
  4. Vertel iemand dat je om hem/haar geeft (je psychiater telt NIET mee.)
  5. Vier een feestje (en niet in je EENTJE!)

Serieus? Moet ze dit echt gaan doen? Schoorvoetend neemt ze de uitdaging aan. Om te ontdekken dat het best leuk is. Sterker nog, ze krijgt er zowaar plezier in - met name in punt drie van de lijst!

Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby

Vandaag een recensie van een boek waarvan sinds kort ook de verfilming op Netflix staat. Ik koos het boek omdat ik zin had in een luchtig boek. Een boek met humor. Een boek over sociale onhandigheid en datingperikelen. Ik koos voor Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby door Caren Lissner.

Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby - Caren Lissner

Niet wat ik had verwacht

Laat me je zeggen, dat je als je met die overtuiging Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby oppakt, hij vies tegenvalt. Ik zal er later nog op terugkomen dat dit niet betekent dat het een slecht boek is. Maar letterlijk álles aan dit boek schreeuwt dat het een soort humoristische young adult chicklit is. De flaptekst oogt humoristisch, de cover is opgemaakt uit vrolijke kleurtjes en oogt luchtig en grappig, en het lettertype gebruikt op de cover en de bij de flaptekst oogt jong. Op de voorkant staat zelfs een quote “Hilarisch”. Ik heb welgeteld twee keer hardop gelachen… En ik vond het vooral een boek waar je je aandacht bij moest houden.

Filosofeer er op los

Filosofie is namelijk het hoofdonderwerp van dit boek. Carrie Pilby is een wonderkind, dat drie klassen heeft overgeslagen, en op haar negentiende al een jaar is afgestudeerd van Harvard. Het vraagteken zie je in dit boek meer dan gemiddeld voor komen. Carrie trekt alles in het leven in twijfel, zoekt overal een betekenis achter. Er wordt gekeken naar wat goed is, wat kwaad is, het grijze gebied ertussen. Naar moraliteit, normen en waarden, religie, principes en overtuigingen, absolute waarheden, en hoe het is om als wonderkind rond te lopen tussen zowel jongeren als volwassenen. Af en toe stelt Carrie ook wel vragen waar ik zelf wel eens over na heb gedacht.

Geen slecht verhaal

Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby is zeker interessant, al vond ik Carrie zelf in het begin een beetje irritant. En misschien als ikzelf filosoof was geweest, of intelligenter in bepaalde vakgebieden, had ik dit boek wel hilarisch gevonden. Misschien vatte ik de grapjes gewoon niet, net zoals diverse personen die Carrie in dit boek tegenkomt. Waar het boek eigenlijk relatief makkelijk leest, vond ik het soms wat te langzaam gaan. Of juist vermoeiend door de grote lap tekst met vragen. Toch bleef ik nieuwsgierig naar het einde. Vooral ook omdat ik geen idee had wat ik kon verwachten. Uiteindelijk bevat Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby een goede boodschap. Maar ik werd helaas niet in het verhaal gezogen. Gezien ikzelf niet zo ben van de filosofie, vind ik het einde niet bevredigend, en ik had meer van sommige personages willen zien.

Als je dit boek ingaat met het idee dat het een luchtig boek zal zijn, vol hilariteit, en een beetje chicklitachtig, dan zal dit boek je mogelijk tegenvallen. Ga je dit boek echter in omdat je houdt van filosoferen, dan verwacht ik dat je dit boek erg leuk zal vinden. Ik had echter voor mij – als niet-filosoof – graag een bevredigender einde gezien. Het boek is wat betreft vraagstelling wel rond, maar ik had graag nog wat meer gezien van bepaalde personages en hoe bepaalde situaties zouden aflopen. Al met al vind ik het geen slecht boek en is de schrijfstijl prettig leesbaar.

Deze post is al 2147 keer gelezen