Boekrecensie | Hij is van mij – Chinouk ThijssenHij is van mij door Chinouk Thijssen
Verschenen: 23 september 2015 bij Scelta Publishing
Format: Paperback, aantal pagina's: 265
Genre: Thriller, Young Adult

Had ik deze baan maar nooit gekregen.
Had ik Arthur maar nooit ontmoet.
Helaas kunnen we dit soort dingen alleen achteraf zeggen.

Wanneer Zara in de winkel Next View komt te werken ontmoet ze Arthur. Hij is leuk, charmant en geeft haar alle aandacht. Haar verliefdheid is niet tegen te houden, maar Arthur heeft meer aanbidders. Sommige gaan wel heel ver om hun doel te bereiken: Zara uit de weg werken.
Ze heeft het gevoel dat ze continu in de gaten wordt gehouden, en wanneer een van haar collega’s vermist lijkt te zijn, wordt Zara al snel als verdachte aangewezen.

Hij is van mij

Chinouk Thijssen is een naam die ik al overal en nergens voorbij heb zien komen, maar ik had nog niks van haar gelezen. Toen via Facebook gevraagd werd wie Hij is van mij zou willen lezen zag ik mijn kans schoon om eindelijk eens een boek van haar te proberen; haar nieuwste boek. Een paar weken later kreeg ik een mail van Scelta Publishing of ik nog geïnteresseerd was en inmiddels heb ik het boek uit.

Zeer matig begin

Ik moet zeggen dat ik de eerste zestig pagina’s echt niet begreep waarom iedereen haar boeken geweldig vindt. Ik miste een gedegen introductie en alles ging zo van de hak op de tak dat ik het gevoel had dat er scènes misten, en  de dialogen vond ik ook best crappy. Het was voor de verhaallijn nodig dat Zara een relatie kreeg met Arthur, maar daar had nog wat meer werk in gestoken mogen worden om die gevoelens geloofwaardig op te bouwen. Ook moet Arthur een echte womanizer zijn, maar behalve ‘van horen zeggen’ merkte ik er vrij weinig van. Überhaupt vind ik dat Arthur amper tot geen karakterontwikkeling doormaakt, terwijl wel gezegd wordt her en der dat hij zo veranderd is.

Hij is van mij - Chinouk Thijssen

En dan komt het los

Echter na die zestig pagina’s kwam ik eindelijk aan bij het stuk waar het echt om draaide, het stuk waar het thriller deel echt uit de verf begon te komen. Ook al had ik nog steeds af en toe het gevoel had dat scènes wat uitgebreider beschreven hadden mogen worden, vanaf dat moment vond ik het lastig het boek neer te leggen. Al deed ik dat af en toe wel, want als je in het donker op bed zit te lezen met alleen een klein lampje aan zodat je kunt lezen: niet verstandig! Dit boek zorgde ervoor dat ik mij opeens bang begon te voelen in mijn eigen huis. Hier ligt dan ook de kracht van Hij is van mij; het verhaal is spannend en pakt je bij de smiezen.

Whodunnit

Het zou eigenlijk ook onder een whodunnit kunnen vallen, want dat is wat ik mij in elk geval de hele tijd afvroeg. Hoewel ik wel een vermoeden had – welke uiteindelijk juist bleek te zijn – blijf je de hele tijd twijfelen totdat het daadwerkelijk onthuld wordt. En zelfs dan blijkt er nog een heel verhaal achter te zitten wat ik nooit had kunnen raden. Daarnaast heb je nog de twee perspectieven van waaruit het verhaal verteld wordt. Zara is het ene perspectief, maar wie dat andere – schuingedrukte – perspectief is moet je raden.

Hij is van mij - Chinouk Thijssen

Herschrijven

Hoewel het verhaal mij uiteindelijk dus wel bij de kladden wist te pakken, zijn er nog wel wat dingetjes die mij dwars zaten. Waaronder dat Zara als achttienjarig meisje al manager was. Ik weet dat het in principe niet onmogelijk is, toch leek ze er nog wat te jong voor en al helemaal niet ervaren genoeg. Ook stond er nog een foutje in het boek. Arthur veranderde plots in een Michael en toen weer in een Arthur, en een tijd later werd opeens een andere Michael geïntroduceerd. Toen ik het boek uit had kwam ik er achter dat het boek eerst als Thriller geschreven was en toen herschreven naar een Young Adult Thriller. De originele hoofdpersoon was de 25-jarige Zara, moeder van een tweeling wiens vader Michael heette. Dit verklaarde ineens veel. Wat mij als laatst – of eigenlijk juist als eerst – opviel was het enorme lettertype en de regelafstand. Wauw! Normaal lees ik tien pagina’s in een half uur (I know, langzame lezer…), maar nu plots veertig. Je hebt het boek dus niet alleen snel uit doordat je door wilt lezen.

Hij is van mij is een sterke Young Adult thriller met een matige start. Je bent echter zo door die eerste zestig pagina’s heen en dan begint het deel waar het écht spannend wordt! Het boek wist mij bang te maken in mijn eigen huis en dat is dan ook de kracht van het verhaal. Het wordt alleen maar spannender en je gaat zelf ook proberen te raden wie die mysterieuze persoon is. Hier en daar merk je wel dat het verhaal herschreven is en het stuk achterin het boek waar Thijssen over dat proces vertelt, verklaart wat dat betreft erg veel. Als je van spannende boeken houdt dan raad ik je Hij is van mij zeker aan, maar wel met één tip: doe het licht aan en de deuren goed op slot.

Deze post is al 2199 keer gelezen