Boekrecensie | Liefde & Gelato – Jenna Evans Welch

Boekrecensie | Liefde & Gelato – Jenna Evans WelchLiefde & Gelato door Jenna Evans Welch
Verschenen: 5 juli 2016 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 320
Genre: Contemporary, Young Adult

Naar Italië ga je voor liefde en gelato, maar soms vind je meer dan dat...

Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen. Maar welke vader laat nou zestien jaar lang niets van zich horen? Alles wat ze wil is zo snel mogelijk weer naar huis gaan.

Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië én haar geheime liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter buurjongen Lorenzo...

Een prachtig verhaal waarin twee liefdesgeschiedenissen op een geraffineerde wijze met elkaar worden verweven.

Liefde & Gelato

Nadat ik dit boek als verrassing in mijn brievenbus vond, pakte ik Liefde & Gelato op tijdens de Oh My Bookathon omdat ik een boek wilde lezen waarvan ik wist dat het een fijn luchtig boek zou zijn dat je in een zucht uit zou hebben. Ik had net Ik jou ook gelezen en had veel moeite gehad daar doorheen te komen. Dus ik was echt even toe aan een boek waar ik geen moeite voor hoefde te doen. Verstand op nul en genieten. Ik had al genoeg positieve geluiden gehoord over Liefde & Gelato dat ik er vol vertrouwen in begon.

Heerlijke kriebels

En gelukkig waren die positieve geluiden terecht. Liefde & Gelato is het perfecte zomerboek. Liefde & Gelato bezorgt je die heerlijke kriebels die je in je buik voelt dankzij een zomerliefde, of gewoon simpelweg het geluk dat je voelt wanneer je weer kunt genieten van zonnestralen.

Liefde en Gelato - Jenna Evans Welch

Luchtig boek

Liefde & Gelato is een heerlijk luchtig boek, ondanks dat het in feite start met het overlijden van de moeder van Lina. Jenna Evens Welch weet een luchtig boek te schrijven met een serieus onderwerp. Hoe zit het namelijk met de vader van Lina? Jenna Evans Welch heeft werkelijk een heerlijke schrijfstijl. Conversaties tussen Lina en haar beste vriendin Addie zie ik voor me net alsof ik een aflevering van Gilmore Girls aan het kijken ben. En dan die omschrijvingen van Toscane, prachtig! Ik waande mij deze zomervakantie werkelijk in Italië.

Italië

Hoewel het verhaal niet op elkaar lijkt – als in dat het gaat om een jong meisje die haar moeder heeft verloren en in Italië gaat wonen – zou je de sfeer van het boek zeker kunnen vergelijken met de sfeer van de film Letters to Juliet. Terwijl Lina de geheimen van het dagboek van haar moeder – over haar tijd in Italië – ontrafelt ontdek je samen met haar de kunst in Italië, waaronder de Duomo.

Liefde en Gelato - Jenna Evans Welch

Je zit er direct in

Vanaf pagina één wist het verhaal en de schrijfstijl mij te pakken. Je zit er direct in. En vervolgens kom je er nog maar moeilijk uit. Stukje bij beetje ontrafelt Lina, samen met de halve Italiaan, Lorenzo, de geheimen van het dagboek. Ondertussen zit je ook zelf op het puntje van je stoel. Zijlings verloopt vervolgens ook nog de verhaallijn van Lina’s liefdesleven.

Liefde & Gelato heb je werkelijk in een zucht uit en je hebt je in die korte tijd helemaal in Italië gewaand. De heerlijke luchtige schrijfstijl pakt je vanaf pagina één en weet je (bijna) continu vast te pakken. Elk kleine beetje dat Lina ontrafelt zorgde ervoor dat ik snel verder wilde lezen omdat ik wilde weten hoe hetgeen zij ontdekt had zou gaan uitspelen. Dus ben je op zoek naar een heerlijke zomerse easy read: this is it!

Deze post is al 2226 keer gelezen