Boekrecensie | Onbereikbaar – Rebecca Yarros

Boekrecensie | Onbereikbaar – Rebecca YarrosOnbereikbaar door Rebecca Yarros
Serie: Flight & Glory #2
Verschenen: 28 juni 2016 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 345
Genre: New Adult

#22: Alle verantwoordelijkheden overboord gooien en naar het strand gaan.

Als Paisley had geweten welke gevolgen het tweeëntwintigste punt op haar bucketlist zou hebben, zou ze het dan hebben gedaan? Op het strand gaat er iets heel erg mis en daardoor ontmoet ze Jagger, en dat is dan weer heel erg niet mis. Behalve dan dat Paisley al een vriend heeft. En een hartaandoening.

Onbereikbaar is hartverwarmend en hartverscheurend tegelijkertijd, een ijzersterke nieuwe New Adult van Rebecca Yarros.

Onbereikbaar is hier!

Herinneren jullie nog mijn mateloos positieve recensie van Onverminderd door Rebecca Yarros? Sinds ik Onverminderd heb gelezen en wist dat er een vervolg zou zijn (meerdere zelfs!) kon ik niet meer wachten. En nu, bijna een jaar later heb ik hem eindelijk in mijn handen: Onbereikbaar. Het moet opleven naar hoge, zéér hoge verwachtingen (Onverminderd was immers mijn favoriete boek van 2015). Maar kan Onbereikbaar dat ook? Je kunt beide boeken trouwens prima los van elkaar lezen, maar ik zou wel deze volgorde aanhouden, gewoon omdat dat leuker is. p.s. deze recensie vond ik eigenlijk te lang, maar het lukte mij niet er meer uit te knippen dan ik nu heb gedaan, haha.

Paisley en Jagger, o, en Will…

In Onbereikbaar staan Paisley en Jagger centraal (het boek bevat beider perspectieven). Paisley is een lief meisje met een bucketlist. Ze heeft namelijk een hartkwaal en verwacht niet ouder te worden dan hoe oud haar zus was toen zij plotseling overleed. Jagger kennen we al als de ruige jongen en beste vriend van Josh uit Onverminderd. Jagger en Paisley zijn 100% elkaars tegenpolen, maar 100% eerlijk tegen elkaar. Echter hebben ze allebei één geheim waar ze omheen draaien, en dat kan hen wel eens fataal worden. O, en daarnaast heeft Paisley eigenlijk al een vriend: Will… Als dat alles bij elkaar het verhaal niet ingewikkeld maakt dan weet ik het ook niet meer.

Onbereikbaar - Rebecca Yarros

Twee stoorfactoren

Jagger is een leuk personage, maar er waren twee dingen waar ik mij aan stoorde. Wanneer een jongen aantrekkelijk geschreven wordt, wil ik van hem houden. Qua innerlijk deed ik dat ook, maar zijn uiterlijke kenmerken waren stoorfactoren. Zo heeft hij een tongpiercing. Voor mij niet alleen één van de grootste afknappers bij een jongen, hij wrijft ook nog eens mateloos vaak met zijn piercing over zijn tanden. Dat was dus wel even een dingetje… Ook snap ik niet wat al die auteurs hebben met mannen die onder de tattoos zitten. Doe mij maar een mooi schoon lichaam.

De kracht zit in het laatste stuk

Dat terzijde, Onbereikbaar is, net als ik verwachte, een boek dat heerlijk wegleest in slechts één of twee dagen. Wat eigenlijk juist jammer is omdat je er langer van wilt genieten, haha. Bereikt het het niveau van Onverminderd? Nee. Bij Onverminderd was ik al helemaal in het verhaal gezogen op pagina één en huilde ik al bij pagina negen. Dit keer hebben er ook wel een paar tranen gevloeid, maar dat heeft wel even geduurd.

Je hoeft er echter geen moeite voor te doen om in het verhaal te komen. Het is eigenlijk net alsof je in een langzame stroming terecht komt en rustig aan meegevoerd wordt, waarna je tegen het eind opeens die waterval ziet opdoemen en in een achtbaan terecht komt. Dat laatste stuk is waar de kracht van het boek verborgen zit. Het stuk waar ik dat sterke uit Onverminderd terug zie komen.

Onthullingen

Hoewel het klein lijkt en slechts kort aan bod komt vind ik dat op het einde echt een hele sterke onthulling zit die ik niet aan zag komen (maar wel wat traantjes uit mijn traanbuis trok). Ook zit er een iets minder subtiele onthulling ergens tegen het midden van het boek, die je eigenlijk best goed kon raden, en misschien zelfs gewoon verwacht. Verder bleef ik continu nieuwsgierig naar het geheim van Jagger dat pas laat onthuld wordt, en bleef ik mij steeds afvragen wie die mysterieuze Anna was.

IMG_1492 - Rebecca Yarros - Onbereikbaar

Tegen het einde vind een hele bijzondere en sterke onthulling plaats die ik waardeer op de schaal van Onverminderd, maar door het minder bijzondere en minder sterke begin en middenstuk beoordeel ik het boek met vier sterren (ik zei eerste viereneenhalf, maar achteraf heb ik het toch bijgesteld naar vier). Het verhaal leest echter prettig en de schrijfstijl is net zo fijn als in Onverminderd. Ideaal als je geen zin hebt in een moeilijk boek. Onbereikbaar vertelt over vastgeroest zitten in een bepaald leven en een bepaalde denkwijze versus genieten van het nu en op je eigen oordeel vertrouwen. Hoewel je continu prettig blijft lezen, weet het boek je vooral in het begin niet dat wauw-effect te geven dat ik had bij Onverminderd.

Door het leger, en in dit geval piloten, te verwerken in het verhaal geeft het een unieke sfeer, net als in Onverminderd. Ook de hartkwaal van Paisley is een interessant gegeven welke een bijzondere draai geeft aan het verhaal. Sommigen zijn iets te toevallig, en sommige dingen voorspelbaar of cliché, maar het verhaal leest zó fijn dat je dat Rebecca Yarros wel vergeeft. Wat ik ook leuk vond waren referenties naar onder andere What does the fox say, haha. Op de tattoos en piercings na zit ik volgens mij wel op één lijn met de auteur.

In Onbereikbaar leren we trouwens ook Grayson kennen, een vriend van zowel Josh als Jagger (hij speelt de hoofdrol in boek drie!). Misschien ben ik nog wel nieuwsgieriger naar hem dan ik naar Jagger was. Scratch that, daar ben ik gewoon nieuwsgieriger naar! Zijn geheimen nemen al vorm aan in Onbereikbaar. I can’t wait!

Deze post is al 2225 keer gelezen