Boekrecensie | Onverschrokken – Lesley Livingston

Boekrecensie | Onverschrokken – Lesley LivingstonOnverschrokken door Lesley Livingston
Serie: The Valiant #1
Verschenen: 16 februari 2017 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 350
Genre: Historisch, Young Adult

Op het slagveld ben je óf krijger óf je loopt in de weg.

Fallon is de dochter van een Germaanse koning, de zus van de legendarische strijder Sorcha en lid van de Cantii-stam, de gezworen vijand van Julius Caesar. Toen Fallon jong was vielen Caesars troepen haar land binnen en stierf haar zus op het slagveld.

Op de avond van haar zeventiende verjaardag wil Fallon niets liever dan in Sorcha's voetstappen treden door een plek te verdienen in het Cantii-leger. Maar daar krijgt ze de kans niet voor... Ze wordt gevangengenomen door een slavenhandelaar en verscheept haar naar Rome, waar ze terechtkomt op een school voor vrouwelijke gladiatoren. Ze zal moeten vechten voor eer en haar leven en haar lot ligt vanaf dan in de handen van niemand minder dan Julius Caesar.

Onverschrokken

Julius Caesar, Cleopatra, Spartacus, Gladiatoren, het interesseert mij eigenlijk allemaal niet echt. Gelijknamige films vermijd ik omdat ik dat te bloederig vind. Waarom ik dan in hemelsnaam Onverschrokken ben gaan lezen? Die reden is Lesley Livingston. Een geweldige, grappige vrouw die dit jaar op bezoek was in Nederland tijdens Yalfest. Ik had het boek vóór Yalfest willen lezen, maar door tijdgebrek was ik daar niet aan toegekomen. Maar nu we het boek lazen voor de leesclub, móést ik er wel tijd voor maken.

Onverschrokken - Lesley Livingston

Niet mijn ding?

De eerste paar bladzijden stonden mij direct tegen. Ik moest alinea’s meerdere keren lezen door het simpele feit dat de setting mij niet pakte en fantasy-achtige namen mij om de oren vlogen. Echter, meer dan dertien pagina’s heeft het niet geduurd voordat Lesley Livingston mij wist te bekeren. Er was een sprankje van een interessant verhaal en een subtiele hint naar liefde. Mocht je geen zin hebben in een boek vol romantiek, wees dan gerust; Onverschrokken is alles behálve een romantisch boek. Het zit er wel lichtelijk door verweven, maar er bestaat volgens mij sowieso geen enkel verhaal waarin liefde helemaal geen rol speelt, haha. Dat liefde wel een rol speelt, en de manier waarop, vind ik overigens wel heel fijn.

Leest vliegensvlug

Ondanks de setting wist Livingston mij met gemak door het boek te laten vliegen doordat het de zinnen makkelijk zijn geschreven en alles dusdanig goed wordt uitgelegd dat je er niet al te veel bij na hoeft te denken. De personages worden op een interessante manier neergezet waardoor je hoe dan ook met ze meeleeft. Alle personages – goed of slecht – hebben vorm gekregen in mijn hoofd. Ik had niet verwacht dat ik dit boek, waarvoor overigens enorm veel onderzoek is verricht door Lesley Livingston, zó goed zou vinden.

Onverschrokken - Lesley Livingston

Je wilt doorlezen

Er was één twist waarvan ik al vroeg een vermoeden had dat die zou komen door zorgvuldig door Livingston geplaatste puzzelstukjes. En toen die bijna letterlijk halverwege het boek kwam, toen kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik móést weten hoe het vanaf daar verder zou gaan. Hoewel het einde alles behalve een gesloten einde heeft, geeft het wel een bepaalde satisfactie. Het bevat geen mega cliffhanger, maar er was nog genoeg spanning aanwezig waardoor een belofte worden gedaan voor een spannend tweede deel. En ik ben razend benieuwd naar dit tweede deel. Leuk detail? De hoofdstuknummers zijn allemaal in Romeinse cijfers!

Ondanks de historische setting heeft Onverschrokken mij ingepalmd; wát een goed geschreven verhaal! Onverschrokken is een sterk feministisch boek met een goed verhaal vol vechtlust, sisterhood, spanning en waar je gewoon door heen vliegt. Fans van gladiatoren (of gladiatrices!) en het Romeinse tijdperk zullen helemaal blij zijn. Lesley Livingston weet het verhaal echter ook aantrekkelijk te maken voor mensen zoals ik, die daar normaal gesproken niet zo van houden. Ik kan ik elk geval niet wachten op het vervolg (verwacht in 2018) om te zien wat er verder nog gebeuren zal.

Deze post is al 2336 keer gelezen