Boekrecensie | Oprecht – Colleen Hoover

Colleen Hoover - Oprecht

Boekrecensie | Oprecht – Colleen HooverOprecht door Colleen Hoover
Verschenen: 11 oktober 2016 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 320
Genre: New Adult
Lees ook: Sterrenhemel, Onvoorwaardelijk, Misschien Ooit, Misschien Nooit, 9 November, Nooit Meer, Uitzonderlijk, Misschien Nu, It Starts with Us / Vanaf Nu, Slammed, Point of Retreat, This Girl, Too late / Vuurgevaarlijk

De populaire New Adult-auteur Colleen Hoover bewijst haar kwaliteit opnieuw met Oprecht. Hoofdpersoon Auburn heeft een extra baantje nodig en solliciteert bij kunstenaar Owen Gentry. Ze voelt zich meteen aangetrokken tot de mysterieuze, artistieke Owen. Maar hij heeft geheimen. Heel grote geheimen, die een toekomst voor hen samen in de weg staan. Vooral als hij ze níét opbiecht. Oprecht is de vijfde naar het Nederlands vertaalde roman van de Amerikaanse succesauteur Colleen Hoover.

Omdat ik het boek als PDF/Ongecorrigeerd leesexemplaar heb mogen lezen voor publicatie bevat deze recensie (nog) geen foto’s. Deze zullen zodra ik het boek binnen heb en heb gefotografeerd alsnog toegevoegd worden.

Confess

Een nieuwe Colleen Hoover has arrived! Tot nu toe heb ik genoten van elk Colleen Hoover boek dat ik heb gelezen. Natúúrlijk keek ik dus al maanden uit naar Oprecht, de vertaling van Confess. Bijzonder is dat door dit boek origineel artwork verweven is en dat de ‘confessions‘ echt zijn. Ze zijn door echte mensen anoniem naar haar opgestuurd. Of dit boek net zo goed is als die anderen? Dat ga ik je nu vertellen.

Gewoontjes vs. Indrukwekkend

Het verhaal voelt vooral in het eerste deel heel gewoontjes aan (met uitzondering van de proloog, daar kreeg ik direct tranen in mijn ogen van). Het verhaal voelt klein aan een het speelt zich ook af op slechts een paar locaties. Maar net wanneer je je begint af te vragen of dit verhaal dan misschien toch een stuk minder bijzonder is dan de andere Colleen Hoover boeken, weet ze je te verbijsteren met een interessante en indrukwekkende twist die mijn hart deed smelten. Op de flaptekst gaan ze vooral in op het geheim van Owen, maar het is Auburn die het meest indrukwekkend was voor mij.

Realistisch

Het verhaal is daarnaast zó realistisch beschreven – in Hoovers kenmerkende fijne vlotte schrijfstijl – dat het voor mijn gevoel een waargebeurd verhaal zou kunnen zijn. Misschien komt dit juist mede door dat de eerste helft van het boek heel gewoontjes aanvoelde. Het is een mooi verhaal met onverwachte twists. Zo alledaags maar toch ook zo bijzonder. Dat is een kunst (pun intended). Het boek is extra bijzonder doordat door het gehele boek kunst is verweven, kunst welke in het boek benoemd wordt. Helaas zat dit niet in de proef die ik heb ontvangen dus kan ik daar geen oordeel over vellen, maar als ik de Engelstalige lezers mag geloven zijn ze prachtig en maken ze het boek extra bijzonder.

De vork in de steel

Hoe de vork werkelijk in de steel zat tussen Owen en Auburn had ik in het begin al kunnen raden, maar ze verweeft het zo in het verhaal dat ik er geen vraagtekens bij heb gezet. Er ging geen belletje rinkelen. Dat gebeurde pas op tweederde van het verhaal. Tóén besefte ik opeens hoe het waarschijnlijk werkelijk zat. Al is dat verhaal uiteindelijk ook bijzonderder dan verwacht en dacht ik: “Oh my god, wat mooi!”.

Al met al heeft Oprecht niet zo’n indruk weten te maken als bijvoorbeeld Misschien Ooit en Sterrenhemel. Oprecht is niet het allerbeste boek van Colleen Hoovers hand, maar zelfs met een minder sterk boek weet ze indruk te maken. Misschien dat mijn verwachtingen ook wel extreem hoog liggen door de toppers die we tot nu toe van haar kennen. Het boek begint wat gewoontjes en je vraagt je af of het nog bijzonder of indrukwekkend wordt (met uitzondering van de proloog die direct goed binnenkomt en meeslepend is), maar op een gegeven moment weet ze er een indrukwekkende, en passende, twist doorheen te gooien. Hoe dan ook is Oprecht dus een aanrader. Met Oprecht weet Colleen Hoover wederom indruk te maken, ik heb nog geen enkel boek gelezen van haar dat niet goed was.

Deze post is al 2775 keer gelezen