Boekrecensie | Opstaan – Jackie van Laren

Boekrecensie | Opstaan – Jackie van LarenOpstaan door Jackie van Laren
Serie: Vallen #2
Verschenen: 7 juni 2017 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 330

Anne Millers hart is gebroken. Na een stormachtig jaar met haar grote liefde, de wereldberoemde rockster Rory Maquary, is hun relatie gestrand. Nadat ze uitgehuild was, heeft ze zich herpakt en nu leidt ze een rustig, teruggetrokken leven op St. Mary's, het hoofdeiland van de Britse Scilly-eilanden, waar ze samen met een vriendin een restaurantje runt en Rory probeert te vergeten.

Rory wil Anne helemaal niet vergeten. Hij snapt nog altijd niet waarom het misging, en wil niets liever dan haar vinden en het goedmaken. Maar Anne heeft alle contact met hem voorgoed verbroken en wil niet gevonden worden. Met de moed der wanhoop probeert Rory er dan maar samen met zijn zoontje het beste van te maken.

Tot Rory de flamboyante tv-kok Woz leert kennen, met wie hij dikke maatjes wordt. Woz nodigt hem uit om een keer langs te komen op zijn nieuwste kooklocatie, een restaurantje van twee vrouwen op St. Mary's. Een klein reisje met onverwacht grote gevolgen...

Vallen

Opstaan is het vervolg op het populaire Vallen, geschreven door Jackie van Laren. In mijn recensie van Vallen las ik terug dat ik blij was met het feit dat er een vervolg zou komen. Toch, keek ik er toen Opstaan eindelijk uit was gekomen ook tegenop. Want is een vervolg echt nodig bij dit al afgeronde verhaal? Ik was juist zo blij dat Roar en Anne het geluk samen hadden gevonden met kleine Rowland. En dan lees je op de achterflap dat ze uit elkaar zijn. NEE! Gewoon, nee. Dat mag niet.

Opstaan - Jackie van Laren

… en weer Opstaan

Waar ik bij Vallen helemaal in de ban van het verhaal en de personages raakte, had ik dat bij Opstaan niet. Zeker de hoofdstukken waar Rory en Anne ver weg van elkaar zijn. Het verhaal werkt gewoon beter als ze samen zijn. Of ze nou een relatie hebben of niet, het verhaal is leuker als ze bij elkaar in de buurt zijn. Niet dat de nieuwe personages die we leren kennen niet leuk zijn hoor. Ik vond het erg leuk om te lezen over Georgie en Woz, en zelfs Viv, al heeft ze maar een klein rolletje. Wel miste ik de overige bandleden van Road Rage heel erg in Opstaan. Ze komen er wel in voor, maar lang niet zoveel. En dat terwijl ik die dynamiek juíst zo interessant vond in Vallen.

Ik vond het overigens niet nodig dat namen van echte beroemdheden gebruikt werden in het boek; het haalde mij zelfs een beetje uit het verhaal. Ik denk dat Opstaan in het algeheel misschien ook een tikje saaier overkomt dan Vallen. Voor mijn gevoel kabbelde het soms wat voort. En misschien dat het ook wel meespeelde dat ik het absoluut niet leuk vond dat een voor mij geliefd koppel opeens niet meer samen was.

Realistisch

Ik weet niet of jullie door bovenstaande nou een positief of juist negatief beeld vormen bij Opstaan, maar ik heb wel genoten van Opstaan hoor. Maar met wat side notes. De schrijfstijl is namelijk onveranderd; hoewel ik het boek makkelijk aan de kant kon leggen, vloog ik er nog altijd doorheen. Anne en Roar zijn nog steeds heerlijke personages om over te lezen, en ook mijn liefde voor Rowland is niet verdwenen; hij is zo slim en schattig! Het verhaal is daarnaast ook realistisch en levendig beschreven. Ik kan mij de twijfels van Anne heel goed voorstellen. Ook al heb je nog gevoelens voor iemand, als je hart is gebroken komt dat vertrouwen niet één, twee, drie weer terug.

Opstaan - Jackie van Laren

Verandering cover

Wat ik jammer vind is dat de uitgeverij heeft besloten bij het uitbrengen van Opstaan, de serie uit te brengen met nieuwe covers, waardoor het tweede deel niet past bij het eerste deel dat ik al in mijn bezit heb. Neemt niet weg dat ik de nieuwe covers prachtig vind trouwens. Ik vond de cover van Vallen al mooi, maar ik ben werkelijk verliefd op de kleuren van de nieuwe covers (check ook de prachtige binnenkant!). Maar ik vind het vervelend dat mensen massaal het eerste deel hebben aangeschaft, en nu verplicht nogmaals het eerste deel moeten aanschaffen. Althans, als ze net zoals ik vinden dat twee boeken in een serie bij elkaar moeten passen in de kast… Het eerste deel kost nu dan misschien “maar” vijf euro, maar toch.

Mijn antwoord op de vraag of er perse een tweede deel moest komen? Nee. Ik vond Opstaan zeker leuk om te lezen, maar het was niet erg geweest als het gewoon bij Vallen gebleven was. Het was namelijk al een mooi afgerond geheel. Hoewel ik Vallen absoluut beter vond dan Opstaan, heb ik zéker wel genoten van Opstaan. De fijne schrijfstijl van Jackie van Laren is er namelijk nog steeds, de personages zijn nog net zo leuk, en zelfs de nieuwe personages hebben zich levendig in mijn geheugen opgeslagen. Het verhaal is realistisch, zomers en prettig geschreven, en op zijn best in de scènes met Roar en Anne samen.

Deze post is al 2214 keer gelezen