Boekrecensie | Reboot – Amy Tintera

Boekrecensie | Reboot – Amy TinteraReboot door Amy Tintera
Serie: Reboot #1
Verschenen: 4 juni 2016 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 293
Genre: Dystopia, Young Adult

De zeventienjarige Wren Connolly werd vijf jaar geleden neergeschoten. Na 178 minuten kwam ze weer tot leven – als Reboot.

Reboots zijn ongekend sterk, snel en onkwetsbaar, maar hoe langer ze dood zijn geweest hoe minder menselijk ze terugkeren. Wren is met haar 178 minuten de dodelijkste Reboot die er is. Callum Tweeëntwintig daarentegen is nog praktisch menselijk.

Wren moet hem opleiden tot soldaat, maar Callum is langzaam, stelt te veel vragen en heeft altijd een glimlach op zijn gezicht. De training verloopt moeizaam, maar Callum maakt iets in haar los. Als ze in zijn buurt is, voelt ze zich menselijker dan ooit. Wren heeft nog nooit een bevel genegeerd, maar wanneer ze het bevel krijgt om Callum te elimineren besluit ze alles op alles te zetten om hem te redden.

Reboot

Alweer een tijdje geleden kreeg ik Reboot door Amy Tintera binnen. Een boek dat mij qua verhaal direct aansprak, maar qua cover niet helemaal. Ik denk dat dit laatste op de één of andere manier de reden is geweest dat het wat langer duurde voordat ik dit boek oppakte. Maar inmiddels heb ik hem gelezen, neergelegd en weer opgepakt. Vandaag lees je mijn eindoordeel.

Reboot - Amy Tintera

Fijn en vlot

Op zich zat ik wel direct in het verhaal; je valt ook direct middenin een actiescène. De schrijfstijl is fijn en vlot en makkelijk te begrijpen. Toch heb ik het boek na 27 pagina’s neergelegd om pas twee weken later op te pakken. Mijn interesse voor een andere boek was gewekt en bleef lonken. Het was dus niet perse dat ik dit boek niet leuk vond, maar dat ik een ander boek interessanter vond. Voor mijn gevoel is Reboot dan ook geen uitschieter, maar past het meer bij de middenmoot.

Interessant concept

Toen ik Reboot twee weken later opnieuw oppakte zat ik wederom direct in het verhaal. Wat dat betreft is het geen moeilijk boek, ondanks dat het concept ingewikkeld in je oren zou kunnen klinken. Kinderen die overlijden komen als een soort zombies weer tot leven. Ze zien er echter nog redelijk gewoon uit – iets bleker – en zijn bovenal sterker. Hoe langer ze dood zijn geweest voor hun “reboot”, des te sterker zijn ze in dit “afterlife”. Ik vond het leuk om deze wereld te leren kennen en hoop in het tweede deel nog veel meer te leren over deze wereld. De uitwerking hiervan vind ik tot nu toe erg goed.

Reboot - Amy Tintera

Wel wat clichés

Het heeft echter wel wat clichés (zeker als je The Hunger Games, Divergent, The Scorch Trials en Vrees Me hebt gelezen), waardoor het nooit écht spannend wordt. Ik mis onverwachte wendingen en grotere tegenslagen. Alles dat ze ondernemen verloopt verrassend goed. Ik zat nooit nagelbijtend te wachten of het wel goed zou komen. Op één bepaalde situatie met Callum na, maar zelfs dat schoqueerde mij niet. Ook zou Wren weinig tot geen menselijke gevoelens moeten hebben, maar zijn ze al direct vanaf het begin duidelijk aanwezig en zodra Callum in beeld komt heeft ze zelfs onmenselijk veel emoties. Deze omschakeling had wat mij betreft nog wel iets geloofwaardiger opgebouwd mogen worden, want van het ene op het andere moment is het echt een verliefd tienermeisje.

Reboot is geen slecht boek, maar reboot behoort ook niet tot mijn favoriete boeken; dit is voor mij de beste manier om te beschrijven wat ik van Reboot vond. Het is een leuk boek, maar niet extreem spannend. Het bevat een interessant concept waar je meer over te weten wilt komen en dit vind ik meteen ook het meest originele aan het verhaal. Het bewandeld namelijk ook wat paden die we al in zoveel andere boeken hebben bewandeld, maar in tegenstelling tot die boeken wist het verhaal mij niet enorm mee te slepen. Er hadden wat mij betreft nog wat meer onverwachte wendingen in mogen zitten. Het verhaal is echter interessant en pakkend genoeg om nieuwsgierig te zijn naar het volgende deel. Wie weet gaat Amy Tintera mij daarmee meer verrassen.

Deze post is al 2032 keer gelezen