Boekrecensie | Tienduizend Hemels Boven Jou – Claudia Gray

Boekrecensie | Tienduizend Hemels Boven Jou – Claudia GrayTienduizend Hemels Boven Jou door Claudia Gray
Serie: Firebird #2
Verschenen: 23 augustus 2016 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 414
Genre: Romantiek, Sciencefiction, Young Adult

Marguerite Caine kan iets wat nog nooit eerder is gedaan: ze kan reizen door verschillende dimensies met de Vuurvogel, de briljante uitvinding van haar ouders. Helaas heeft ze daarmee ook de aandacht getrokken van een vijand die er letterlijk alles voor overheeft de uitvinding voor zijn eigen duistere doeleinden te gebruiken. Wanneer hij haar vriendje Paul in handen krijgt en zijn ziel versplintert en verspreidt over vier dimensies, doet Marguerite alles om hem te redden. Ze reist naar gevaarlijker dimensies dan ooit en komt terecht in een door oorlog verscheurd San Francisco en in de onderwereld van New York. Iedere stap brengt haar dichter bij Paul, maar haar reis brengt ook geheimen aan het licht die haar voor een groot dilemma plaatsen.

Tienduizend Hemels Boven Jou

Duizend Stukjes van Jou was mij dusdanig goed bevallen dat ik direct door wilde met deel twee: Tienduizend Hemels Boven Jou. Het eerste deel had al bewezen dat het niet slechts een boek is met een mooie cover, maar ook een boek met originele content. Ook de cover van Tienduizend Hemels Boven Jou is weer prachtig, en ik besef mij nu opeens ook hoe perfect het past bij de artistieke aard van de hoofdpersoon Marguerite.

Tienduizend Hemels Boven Jou - Claudia Gray

Geen reread nodig

Ook de inhoud is weer goed. De originaliteit van de verschillende dimensies is er nu wel een beetje van af, maar dat had ik ook wel verwacht. Mocht het lang geleden zijn dat je het eerste deel hebt gelezen, maak je dan geen zorgen; Claudia Gray herinnert je dusdanig aan de diverse gebeurtenissen dat ik – iemand die het eerste deel de dag ervoor uitlas – mij er soms aan ergerde. Bij mij zat het namelijk nog wat te vers in mijn geheugen. Maar gezien ik ook recent een boek heb gelezen waarin dit juist te weinig werd gedaan, prijs ik het wel. Het is fijn dat je niet verplicht bent een boek te herlezen na lang wachten op een vervolg.

Interessante plottwists

Het is leuk in Tienduizend Hemels Boven Jou dat we ook naar een bepaalde dimensie terugkeren waarvan ik heel nieuwsgierig was hoe een bepaalde situatie was afgelopen. Ik had zo mijn vermoedens en die werden bevestigd, maar het was leuk om het daadwerkelijk bevestigd te zien worden. Claudia Gray heeft weer wat interessante plottwists in petto die ervoor zorgden dat het boek ook dit keer weer ontzettend spannend is. Hier en daar zakt het verhaal heel even in, maar voordat je het weet heeft ze het alweer opgepakt.

Lotsbestemming en cliffhanger

Overheersend is in Tienduizend Hemels Boven Jou het begrip lotsbestemming. Dit kwam ook al naar voren in Duizend Stukjes van Jou, maar hier speelt het bijna een hoofdrol. Gezien ik stiekem fan ben van Theo moedigde ik de vragen die erover gesteld worden in dit tweede deel aan. Was het puur toeval dat Paul en Marguerite elkaar daar weer vonden, of zijn er ook andere uitkomsten mogelijk? Waar het eerste deel een relatief gesloten einde had, eindigt dit tweede deel met een huge cliffhanger. Eén die ervoor zorgt dat je direct het derde deel op wilt pakken. En gelukkig kan dat, want Een Miljoen Werelden met Jou is afgelopen 16 mei (2017) verschenen.

Tienduizend Hemels Boven Jou heeft een prachtige cover, maar dit tweede deel heeft ook weer interessante inhoud. De nadruk komt ietwat meer op het begrip lotsbestemming te liggen, maar er vinden ook vele andere interessante wendingen plaats ondersteunt door spannende plottwists. Hier en daar zakt het verhaal een beetje in, maar herpakt zich gelukkig snel weer. De werelden die we met Marguerite mogen bezoeken zijn stuk voor stuk intrigerend en ik ben benieuwd wat Claudia Gray voor het Een Miljoen Werelden met Jou in petto heeft. Ik sluit mij vast weer op in mijn leeshoekje.

Deze post is al 1850 keer gelezen