Boekrecensie | Tussen lust, liefde en vriendschap – Nicole Luursema

Tussen lust, liefde en vriendschap - Nicole Luursema

Boekrecensie | Tussen lust, liefde en vriendschap – Nicole LuursemaTussen lust, liefde en vriendschap door Nicole Luursema
Verschenen: 22 januari 2016 bij Boekscout.nl
Format: Paperback, aantal pagina's: 276
Genre: Historisch, Roman

Wanneer Lawrence Swann onverwachts hoort dat het leven van koningin Elizabeth gevaar loopt, roept hij de hulp in van Nicole Stawfield, de beruchte courtisane van het hof. Samen met Esmée Hayles, de gravin van Deston, proberen ze de aanslag te verijdelen... Ondertussen vecht Esmée voor haar huwelijk en moet Nicole alles op alles zetten om haar gevoelens voor Julian Hayles de baas te blijven, vooral wanneer de gevaarlijkste crimineel van London haar wenst te ontmoeten...

Tussen lust, liefde en vriendschap

Een tijd geleden kreeg ik een mailtje van schrijfster Nicole Luursema. Of ik interesse had in het lezen van haar historische roman: Tussen lust, liefde en vriendschap. Eigenlijk wilde ik direct nee zeggen. Jessica en geschiedenis gaan niet echt samen; meestal weten boeken met een historisch tintje mij niet te boeien, al zijn er natuurlijk uitzonderingen, zoals Onverschrokken door Lesley Livingston. Ik neusde uit nieuwsgierigheid wat rond op haar website en vond enkele positieve recensies. Toch maar een kans geven? Gezien je nu deze recensie leest, weet je wel waar ik voor gekozen heb.

Historische roman

Wegens het historische gehalte kwam ik behoorlijk moeilijk in het boek. Maar dat was niet het enige, ook door de vele namen van personages raakte ik in het begin de kluts kwijt. En zeker James en Julian haalde ik wel eens door elkaar. Wie was wie ook alweer? Daardoor heb ik het boek uiteindelijk even aan de kant gelegd. Wat in het geval van dit boek, goed bleek te zijn. Ik had niet verwacht uiteindelijk nog echt te gaan genieten van Tussen lust, liefde en vriendschap. Ik ben dan ook door de rest van het boek gevlogen.

Fijne personages, vlot verhaal

Nadat ik wat verder ik het boek was, begonnen de personages steeds meer voor mij te leven. Het helpt hierbij dat het verhaal heel vlot en pakkend is geschreven. Het historische gedeelte ging mij grotendeel het ene oor in en het andere weer uit, en in het begin vond ik de formele verwoording met titels en dergelijke wat storend. Maar het verhaal van Nicole Stawfield, Julian Hayles, James en Esmé Hayles, en Lawrence Swann vond ik echt leuk om te lezen. – Wat ik echter zelden begrijp is waarom een auteur een hoofdpersonage dezelfde voornaam geeft als zichzelf. – Het verhaal bevat uiteindelijk ook veel meer lagen dan dat ik in eerste instantie doorhad. En er zijn zelfs enkele plottwists die ik absoluut niet zag aankomen. Hiermee heeft Nicole Luursema mij positief verrast.

Elizabeth I

Aan het eind is het verhaal mooi rond, en zijn naar mijn idee alle verschillende verhaallijnen gesloten. Alle details in het boek bleken relevant voor het afsluiten van het verhaal. Gezien het een historische roman is was ik nieuwsgierig naar de correctheid van het gebruik. De Engelse Hofhouding is in het boek beschreven zoals ik ook kan terugvinden op het internet. Achteraf las ik ook dat Elizabeth “Bess” Tudor a.k.a. Elizabeth I de favoriete Engelse koningin is van Nicole Luursema. Diverse personages rondom deze koningin hebben ook een rol in dit boek, zoals Robert Dudley en Francis Walsingham. Of al het andere – gebruiken en het doen en laten – klopt, dat weet ik niet.

Met Tussen lust, liefde en vriendschap heeft Nicole Luursema mij positief verrast. Waar uiteindelijk bleek dat de stukjes waarin de geschiedenis van Elizabeth I uit de doeken werd gedaan, mij niet pakten omdat ik dat niet interessant genoeg vind, bleek dat ik wel ben gevallen voor het verhaal van de hoofdpersonages. Nicole Luursema weet de personages tot leven te brengen en het verhaal is vlot en pakkend geschreven. Daarnaast ben ik gek op personages zoals Julian. Tussen lust, liefde en vriendschap heeft meerdere lagen, waardoor het een interessant boek is geworden over lust, liefde en vriendschap (en intriges en spanning).

Je kunt het boek hier bestellen

Deze post is al 2495 keer gelezen