Boekrecensie | Vallen – Jackie van Laren

Vallen - Jackie van Laren

Boekrecensie | Vallen – Jackie van LarenVallen door Jackie van Laren
Serie: Vallen #1
Verschenen: juni 2016 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 388

Anne, jong en keurig opgevoed, werkt voor een blad dat op de rand van de schandaaljournalistiek balanceert en is verloofd met de keurige, kreukvrije Ian. Tijdens een interview met Rory Maquary, leadzanger van een wereldberoemde rockband, gelauwerd acteur en beruchte Hollywood Bad Boy, blijkt Anne een onverwachte connectie te hebben met zijn driejarige zoontje. Het jongetje heeft het moeilijk sinds zijn moeder met de noorderzon vertrok en kan wel wat extra aandacht gebruiken. In een opwelling doet Rory Anne een aanbod dat ze niet kan weigeren: als ze drie weken meegaat met de Amerikaanse tournee van zijn band en op zijn zoontje past, mag ze een exclusief diepteartikel over de band schrijven. Anne pakt zonder aarzelen haar tas en gaat. Ze houdt zichzelf voor dat ze het doet voor haar carrière en voor het kind. Maar bijna tegen wil en dank vallen Anne en Rory voor elkaar. De gevolgen zijn niet te overzien.

Vallen

Dit recensieboek heb ik al een tijdje in huis en leek mij erg leuk toe. De cover sprak mij sowieso direct aan. En hebben jullie de binnenkant gezien van het omslag? #Pretty! Iedereen zei ook dat dit boek echt leuk is, dus mijn nieuwsgierigheid was in elk geval gewekt. Nu kan ik jullie eindelijk vertellen of ik het boek ook leuk vind.

Leest heerlijk weg

Wat opvalt is dat ik vanaf de eerste letter al helemaal in het verhaal zat. Bij veel boeken heb ik toch nog wel dat ik er een beetje in moet komen, hier totaal niet. Je zit er direct in en het verhaal leest heerlijk weg. Ik vind de schrijfstijl lekker vlot. Jackie van Laren weet je te laten meeleven en ook regelmatig te laten lachen. Ook leuk is dat je een soort kijkje achter de schermen krijgt van het tourleven, of het nou klopt of niet (dat kan ik niet verifiëren). Ik kon mij ook erg goed inleven in hoofdpersoon Anne.

Vallen - Jackie van Laren

Geweldige personages

Wat ook helpt is dat het verhaal heel realistisch aanvoelt, ondanks dat het een echte ver van mijn bed show is. Dit komt waarschijnlijk mede door het zo realistisch beschreven zoontje van Roar, de zanger van Road Rage. Op het einde van het boek kom je te weten dat de schrijfster zelf ook een driejarig kindje heeft welke de inspiratie voor Rowland is geweest. Ik ben echt van Rowland gaan houden, hij levert heel wat mooie en leuke situaties op. Eigenlijk van alle personages (op één (of zelfs twee) zeker iemand(en) na) omdat ze zo levendig beschreven zijn. In mijn hoofd zijn het echte mensen en hun interactie is zo vloeiend en realistisch. Het boek is ook mooi opgebouwd want langzaam maar zeker verandert je beeld van vele personages, en zie je dat vooroordelen en imago ook niet alles is.

Perspectieven

Bijzonder is ook de manier waarop het verhaal is vormgegeven. Je leest voornamelijk vanuit het perspectief van Anne, afgewisseld met af en toe het perspectief van Rory. Maar je leest tussendoor ook wat Anne schrijft op haar laptop, haar confidant. Anne is namelijk mee op tour om een artikel te schrijven over de band, maar in haar aantekeningen praat ze ook over haar gevoelens en haar twijfels. Je leert haar echt kennen.

Vallen - Jackie van Laren

Minpuntjes?

Waren er dan geen minpuntjes? Jawel. Zo hebben zowel Anne als Roar af en toe moeite zinnen uit te spreken en hakkelen ze wat. Resultaat is dat de schrijfster het woord “eh” er daardoor veel in heeft verwerkt. Dit was toch best wel irritant. Ook heb ik na het begin heel even gehad dat mijn aandacht verslapte doordat het verhaal een beetje bleef hangen in hetzelfde. En oké, die besluiteloosheid op het eind stoorde mij ook een beetje. Maar hé, als dat alles is, dan kan ik er mee leven. Heel misschien dat sommigen het boek te voorspelbaar zullen vinden, maar ik vond dat bij dit boek geen probleem. Het is een heerlijk verhaal!

Vallen is een verhaal waar je vanaf het eerste woord goed inzit. Het verhaal is meeslepend en grappig, en bevat realistisch beschreven personages. Ik las het verhaal in een mum van tijd uit en stiekem mis ik de personages best wel. Wat mij betreft had het boek nog wel langer mogen doorlopen – gelukkig komt er ook een vervolg! Ook de setting van het verhaal (in de muziekwereld) vind ik uniek en bevalt goed. Nu ik zo genoten heb van Vallen ben ik razend benieuwd naar haar andere boeken! Als je zin hebt in een feelgood roman dan zit je goed met Vallen, voor je het weet ben je verliefd op dit boek.

Deze post is al 2278 keer gelezen