Boekrecensie | Veel liefs, Lara Jean – Jenny Han

Veel liefs Lara Jean - Jenny Han

Boekrecensie | Veel liefs, Lara Jean – Jenny HanVeel liefs, Lara Jean door Jenny Han
Serie: To All the Boys I've Loved Before #3
Verschenen: 31 augustus 2017 bij Uitgeverij Moon
aantal pagina's: 284

Als je hoofd en je hart verschillende dingen zeggen, waar luister je dan naar?

Het leven van Lara Jean loopt op rolletjes: ze geniet van haar laatste jaar op de middelbare school, ze is smoorverliefd op haar vriendje Peter en haar vader gaat hertrouwen. Maar met het einde van het schooljaar in zicht, komt er ook een einde aan haar zorgeloze leventje. Waar gaat ze studeren? Wat als haar relatie met Peter onder haar keuze lijdt?

Toch een trilogie

Hoewel er in eerste instantie geen derde deel zou komen, is hij er nu toch: Veel liefs, Lara Jean. Jenny Han vertelde tijdens mijn interview met haar dat ze Lara Jean graag de cirkel wilde laten rondmaken door haar middelbare schooltijd af te sluiten. In mijn recensie van PS Ik hou nog steeds van je gaf ik aan dat ik niet helemáál tevreden was geweest als dat het einde was geweest. Ben ik dat na Veel liefs, Lara Jean wel?

Veel liefs, Lara Jean - Jenny Han

Conflict!

Helaas kwam ik wat lastig door het begin. Ik weet dat ik de ultieme romanticus ben, en het dus raar is om van mij te horen, maar ik vond het allemaal net wat te zoetsappig en perfect. Peter was het ultieme perfecte vriendje. Er was geen vuiltje aan de lucht. Ik miste conflict. En dat maakte dat ik het verhaal in het begin ietwat saai vond. In het interview met Jenny Han bleek ook dat ze het meeste moeite heeft met het schrijven van conflict en uren zou kunnen schrijven over Lara Jean die aan het bakken is of met haar familie omgaat, dus mogelijk heeft dit invloed gehad op het verhaal. Uiteindelijk begint langzaam maar zeker meer conflict in het verhaal te verweven. Gelukkig maar!

Afsluiting en een nieuw begin

Overheersend thema in dit derde deel van deze contemporary trilogie is afsluiting. Niet alleen sluit dit boek het verhaal af voor ons, maar het verhaal maakt ook veel rond voor Lara Jean. Haar middelbare schooltijd loopt ten einde, en dat betekent dat er na moeten worden gedacht over de toekomst. Welke kant wil ze op? En welke kant kan ze op? Dit levert een zoektocht met diepgang op waarbij Lara Jean zichzelf echt ontwikkeld en volwassen wordt. Maar voor mijn gevoel had het verhaal een relatief constant tempo. Het was allemaal lief en schattig. Ik had denk ik wat meer duidelijke hoogte- en dieptepunten willen zien, denk ik.

Veel liefs, Lara Jean - Jenny Han

Ik kreeg het even benauwd

Tegen het einde kreeg ik het even benauwd. Geen fijn gevoel, maar wel fijn voor de spanning in het verhaal. Jenny Han werkte toe naar een einde waar ik het niet mee eens zou zijn geweest. Ik had mij er uiteindelijk wel bij neer kunnen leggen, maar was het zeker niet eens geweest. Gelukkig voor mij vond ik het einde uiteindelijk heel mooi uitgewerkt en sloeg ik het boek als een tevreden mens dicht. De schrijfstijl blijft verder onveranderd; het boek leest net zo makkelijk als voorgaande delen.

Persoonlijk vond ik Aan alle jongens van wie ik hield en PS Ik hou nog steeds van je leuker dan Veel liefs, Lara Jean. Bij de eerste twee delen heb ik meer gelachen, voor mijn gevoel meer kunnen zwijmelen en vond ik ze net wat spannender. Dit derde deel is wel ietwat volwassener en heeft een diepere laag. Het algehele thema is afsluiting, en het maken van een nieuw begin. Het verhaal van Lara Jean wordt rondgemaakt; nu het einde van haar middelbare schooltijd eindigt en ze moet kiezen naar welke universiteit ze gaat. Al met al vond ik dit niet het beste boek van de drie, maar hij las wel net zo makkelijk weg, en het einde was voor mij goed.

Deze post is al 1858 keer gelezen