Boekrecensie | Verdermeer – Tahereh Mafi

Boekrecensie | Verdermeer – Tahereh MafiVerdermeer door Tahereh Mafi
Serie: Furthermore #1
Verschenen: 31 augustus 2016 bij Blossom Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 372
Genre: Fantasy, Jeugd, Magie

Zo begint het...

Het is bijna drie jaar geleden dat de vader van de twaalf jaar oude Alice Alexis Koningsdauw uit Ferenwoud verdween met niets anders bij zich dan een liniaal. Alice is vastbesloten om hem terug te brengen maar ze heeft geen idee hoe. Wat ze wel weet, is dat ze nog meer houdt van Vader dan ze houdt van avontuur en nu gaat ze het een beleven om de ander te vinden.

Alice moet door het mysterieuze, gevaarlijke land Verdermeer reizen, waar onder soms boven is, papier tot leven komt en links soms rechts is maar soms ook heel erg krom. In deze wereld is niets wat het lijkt en Alice heeft al haar moed en verstand nodig om te kunnen overleven—maar het is vooral haar hart dat ze moet leren vertrouwen.

Verdermeer

Tahereh Mafi hoort absoluut in mijn favorietenlijstje thuis wat auteurs betreft. Ze heeft mij werkelijk compleet ingepalmd met haar Touching Juliette-serie. Toen ik haar in het echt ontmoette stond ik met een mond vol tanden. Wat zeg je tegen iemand die je zo verliefd heeft gemaakt op fictieve personen? Dus zei ik dat ik heel blij was met het einde. Een einde wat inmiddels overigens een midden is geworden, gezien er geheel onverwacht nog drie delen bijgekomen (YAY!). Tussendoor schreef ze een jeugdboek, genaamd Verdermeer.

Een jeugdboek

Verdermeer is een boek voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Waar ik dus bang voor was, is dat het boek te jong geschreven zou zijn en ik mij er als volwassene niet in zou kunnen vinden. Maar gezien het wel geschreven is door Tahereh Mafi, wilde ik het boek hoe dan ook hebben. Er ging een limited edition Verdermeer-box in de verkoop, en ik was één van de 65 gelukkigen. Ik was zó blij. De box was fantastisch, en het boek bevatte ook nog een gesigneerde bookplate.

Verdermeer - Tahereh Mafi

“Anders zijn betekende bijzonder zijn, en bijzonder zijn was een avontuur.”

Een magisch boek

Het was echter pas tijdens de Mafi Maanden dat ik het boek echt oppakte om te gaan lezen. En laat me jou vertellen dat het echt een mooi en magisch boek is. Je merkt inderdaad wel dat het geschreven is voor een compleet andere leeftijdsgroep, maar ik heb mij bijzonder goed vermaakt met Verdermeer. Het is een boek dat prima gelezen kan worden voor volwassenen. Wat echter wel leuk is om op te merken, is hoe ik tijdens het lezen merkte hoe geweldig dit verhaal zou zijn om voor te lezen – mede door het vertelperspectief. Maar het boek bevat ook een prachtige boodschap, waar veel kinderen iets aan zullen hebben. Dus als ik nog niet al fan was geweest van Tahereh Mafi had ik het sowieso bewaard voor later wanneer ik kinderen heb.

Een bijzonder avontuur

Verdermeer is één groot interessant avontuur over een heel bijzonder meisje, dat samen met een jongen op zoek gaat naar haar vermiste vader. Het verhaal heeft hier en daar wel wat weg van Alice in Wonderland, en toevallig heet de hoofdpersoon ook nog eens Alice. Je merkt in Verdermeer echt hoe groot Tahereh Mafi‘s fantasie is. Het boek bevat ook een zeer bijpassende hoofdstuknummering; deze bestaat namelijk niet. In plaats heb je tussendoor leuke plaatjes met een tekst, bijvoorbeeld “Sla om voor nog meer hoofdstukken.” Een simpel, maar zeer leuk detail.

Verdermeer - Tahereh Mafi

“De wolken kozen precies dat moment om tot leven te komen. De hemel brak open en de regen, die met zo veel kracht en snelheid viel dat het bijna pijn deed, hulde hen in wat eigenlijk tranen van geluk hadden moeten zijn.”

Zoals alleen zij dat kan

Tahereh Mafi is door haar Touching Juliette-serie bekend komen te staan als een schrijfster met een bijzondere schrijfstijl. Dit merk je ook in Verdermeer. Alles is zo belachelijk mooi beschreven zoals alleen zij dit kan doen. Bijzonder in Verdermeer is de alwetende verteller. Normaal gesproken houd ik meer van het ik-perspectief, maar bij Verdermeer is de duidelijk volwassene alwetende verteller een perfecte keuze geweest. Het maakt het verhaal voor volwassenen denk ik net iets interessanter. De alwetende verteller brengt de (on)voorspelbaarheid trouwens niet in het geding. Tahereh Mafi heeft mij meer dan eens weten te verrassen met haar grote fantasie.

Verdermeer is absoluut een aanrader voor alle tien tot twaalf jarigen. Maar ik raad het zeker ook de volwassenere fans aan. Niet alleen is het verhaal een groot avontuur vol fantasie en magie, maar het bevat ook nog eens een prachtige boodschap. Dat je anders bent, betekent niet dat je raar bent. Het betekent dat je bijzonder bent. Misschien dat alleen bij het einde ietwat teveel toeval kwam kijken, maar hé, who cares? Dit boek zal het ongetwijfeld goed doen bij fans van Alice in Wonderland en unieke bijzondere verhalen. Je leest Verdermeer in één ruk uit. O! En wat ik helemaal vergeet te benoemen: Verdermeer bevat een leeslint, en jongens, ik heb nooit geweten hoe belachelijk handig dat is. Zo fijn!

Zijn jullie ook fan van Tahereh Mafi?

Deze post is al 1878 keer gelezen