Boekrecensie | Vrienden voor het leven – Astrid Harrewijn

Vrienden voor het leven - Astrid Harrewijn

Boekrecensie | Vrienden voor het leven – Astrid HarrewijnVrienden voor het leven door Astrid Harrewijn
Serie: Drie vrienden #3
Verschenen: 3 oktober 2017 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 286

Een maand vakantie, misschien zelfs twee. Dat is wat Kiki, succesvol als handige intermediair in de kunstwereld, zich heeft voorgenomen als de spraakmakende tentoonstelling van Jeff Koons eindelijk opent in het Stedelijk. Maar de tentoonstelling ontaardt in een politieke rel, en in plaats van op een tropisch strand belandt Kiki in een achtbaan van gebeurtenissen waar ze geen grip op krijgt.

Ondanks de onvoorwaardelijke steun van haar vrienden en van de trouwe klusjesman, gaat het vanaf dat moment bergafwaarts met haar carrière. Wanneer ze uiteindelijk een tijdje van de radar verdwijnt in een afkickkliniek, komt ze tot een verhelderend inzicht: ze leeft het leven te snel. Maar om dat te veranderen en the art of slow living écht te leren omarmen, is meer nodig dan goede voornemens alleen...

Vrienden voor het leven

Na Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) en Daar heb je vrienden voor, is er nu ook Vrienden voor het leven. Drie boeken, over drie vrienden. Drie verhalen in een serie, maar die ook prima los van elkaar te lezen zijn. Ik raad je echter wel aan om alle drie de boeken te lezen, en ook in de juiste volgorde, gezien je in Vrienden voor het leven bijvoorbeeld korte samenvattingen krijgt over de eerste twee delen. Uitermate goed verwerkt trouwens, ik vond de samenvattingen, die subtiel in het verhaal naar voren komen, erg fijn ter verfrissing. Ik betrapte mijzelf namelijk vaak op “oh ja, zo zat het”-momenten.

Kiki

Na Noor en Joost, is in Vrienden voor het leven de beurt aan Kiki om de hoofdrol te spelen in haar eigen boek. Natuurlijk had ik hierbij verwachtingen. Kiki is een heel ander type persoon dan Noor en Joost, om maar iets te noemen. Maar ook verwachtte ik dat het meer het boek van Kiki en Gijs zou worden. In plaats van “slechts” van Kiki. Toch zijn mijn verwachtingen niet helemaal uitgekomen. Gijs kwam naar mijn mening toch nog wat te weinig voor in het verhaal. Hij was er wel, en speelde ook een belangrijke rol, maar ik had meer van hem willen zien. Meer van hem, en van zijn moeder; die in feite net zo goed niet genoemd had kunnen worden, want ze heeft voor mijn gevoel een verwaarloosbare rol. En als ik dan toch even de “minpunten” benoem; het einde, dat vond ik te kort door de bocht en hierdoor voelt het einde voor mij niet 100% afgesloten. Ik had er graag meer over gelezen; het hoe, wat en waarom. View Spoiler » Spoiler over het einde!

Leef slow

Goed, nu mijn grootste klacht uit de weg is, kan ik over de rest van het boek beginnen. Van de drie delen, Drie vrienden, een huis (en een klusjesman), Daar zijn vrienden voor en Vrienden voor het leven, vind ik denk ik het verhaal van Kiki het fijnst om te lezen. Kiki omhelst de tijdsgeest van nu. Iedereen heeft tegenwoordig het idee sneller te moeten leven. Meer te moeten bereiken. Beter te moeten presteren. The Fear of Missing Out. Ikzelf behoor tot deze zelfde generatie en kan mij hierdoor goed in haar verplaatsen. Het advies om wat langzamer te leven, is dan ook een wijze les in Vrienden voor het leven. Ook leuk is trouwens het nieuwe personage in dit boek: Lars. Wat een leuke vent!

Een duidelijke groei

Door het boek heen zie je Kiki duidelijk een groei doormaken. Waar ze in de eerste helft van het boek een dikke chaoot is en van hot naar her vliegt – zoals we haar kennen uit voorgaande delen – zie je haar stukje bij beetje veranderen. Dit zie je ook in de gebeurtenissen in het boek. In het begin vlieg van je van de ene gebeurtenis in de andere, maar in de tweede helft van het boek zie je steeds meer structuur en kalmte. Ik heb Vrienden voor het leven in iets meer dan een dag uitgelezen. Dit komt mede door de prettige schrijfstijl van Astrid Harrewijn. Zelfs al werken Noor, Joost en Kiki in de kunstwereld, en zelfs al ben je geen kunstkenner of interesseert die wereld je misschien gewoon niet, ze schrijft zo prettig dat je het naar binnen hapt als zoete koek.

Vrienden voor het leven is een hele fijne afsluiter van een origineel drieluik. Vrienden voor het leven is ook mijn favoriete deel in de serie. Ik las hem met gemak in net iets meer dan een dag uit. Naast dat ik trouwens de inhoud leuk vind, vind ik ook de covers geweldig. Zowel de opdruk, die zo ontzettend goed past bij de hoofdpersoon van elk boek, als het feit dat de drie boeken bestaan uit de drie additieve primaire kleuren (RGB, Rood, Groen en Blauw). Dit maakt dat de boeken zo leuk en kleurrijk in de kast staan te shinen. En laten we niet vergeten dat je uit Vrienden voor het leven ook nog wijze lessen kunt halen. Geniet van het leven, mensen!

Deze post is al 2375 keer gelezen