Boekrecensie | Zoeker – Veronica Rossi

Zoeker - Veronica Rossi

Boekrecensie | Zoeker – Veronica RossiZoeker door Veronica Rossi
Serie: Riders #2
Verschenen: 16 mei 2017 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 349
Genre: Fantasy, Young Adult

Toen Daryn beweerde dat ze in de toekomst kon kijken, geloofde niemand haar. Toch was ze niet gek, want de visioenen lieten haar zien hoe ze mensen kon helpen. Daryn omarmde haar rol als Zoeker. Ze redde levens. Tot Sebastian op haar pad kwam. Hij was haar eerste en ergste vergissing.
Sinds ze hem onbedoeld opsloot in een donkere dimensie met Samrael, de laatste nog levende demon in de Horde, wordt ze verteerd door schuldgevoel. Daryn weet dat Sebastian nog leeft en dat hij op hulp wacht. Zij moet hem redden. Maar nu ze de visioenen meer dan ooit nodig heeft, zijn ze gestopt. Opeens staat Daryn voor de ultieme uitdaging.

Zoeker

Je kunt wel zeggen dat Veronica Rossi‘s Riders mij enorm heeft verrast. Zodanig dat ik uiteraard ook diens vervolg, Zoeker, wilde lezen. Waarom de titel van deel één overigens niet vertaald is, en deel twee wel, kan ik je helaas niet vertellen. Maar het is wel iets dat direct opvalt. De covers zijn in beide gevallen wel erg mooi, én heel erg passend. Nog wel even een tip: als het erg lang is geleden dat je Riders hebt gelezen, lees dan even de laatste hoofdstukken opnieuw. Er is in Riders best veel gebeurd, en je ontvangt niet echt een duidelijke recap van de gebeurtenissen in het begin van Zoeker.

Zoeker - Veronica Rossi

Twee perspectieven

Nadat ik Riders had uitgelezen wilde ik heel graag meer lezen over deze fantastisch beschreven ruiters. Het enige probleem? Er was aangekondigd dat Zoeker vanuit het perspectief van Daryn geschreven zou worden. En laat ik met haar nou net niet zoveel hebben… Mocht ik daarin niet de enige zijn, dan kan ik je blij maken met het feit dat ik er na één hoofdstuk achter kwam dat het boek niet alléén vanuit haar perspectief verteld wordt; Er wordt gewisseld tussen het perspectief van Daryn en Gideon. Fijn!

De bijzondere dynamiek

Achteraf gezien had ik in Zoeker veel minder problemen met Daryn en was haar verhaal stiekem ook nog wel een beetje interessant. Maar wat ik het fijnst vind aan deze duologie is de band tussen de ruiters (en ook hun paarden trouwens!). Ik hou gewoon van hun bijzondere dynamiek en hun vriendschap. Ik hou er met name van om te lezen over de band tussen Marcus en Gideon, die geen woorden nodig hebben om elkaar te begrijpen.

Eigenlijk vond ik het jammer dat we – wegens overduidelijke redenen in de verhaallijn – niet meer van de dynamiek tussen de ruiters te zien hebben gekregen in Zoeker. Vooral Marcus, Jode en Bas kregen veel minder aandacht, en dat is jammer. Maar dat de personages een mooie groei doormaken is een gegeven. Personages en hun band en groei zijn belangrijke componenten binnen deze duologie.

Zoeker - Veronica Rossi

Opbouw

Qua opbouw heeft het verhaal in Zoeker veel weg van Riders. Niet in de zin van een wisselend perspectief tussen heden en verleden – daar is geen sprake van dit keer. Maar in de zin dat het geen fast-paced verhaal is. Het was voor mij wederom geen boek dat ik in een dag wilde uitlezen, maar wel moeilijker en moeilijker weg kon leggen zodra ik over de helft was. Het verhaal zelf is zeker interessant. Het speelt zich echter wel in een compleet andere wereld af. Een bepaalde ontwikkeling op het eind had van mij nog wel iets beter uitgewerkt mogen worden; Ondanks de grote rol ervan, voelde die ontwikkeling voor mij verwaarloosbaar.

Zoeker heeft in een bepaalde zin eenzelfde karakter als diens voorganger Riders. Ik vond Zoeker iets minder goed dan Riders, maar dat heeft vooral te maken met dat ik meer van de geweldige dynamiek tussen de ruiters had willen zien. Dit kwam namelijk veel meer naar voren in Riders; in Zoeker kwamen Marcus, Jode en Bas minder op de voorgrond. Uiteraard nam ook Daryn veel ruimte in beslag doordat ook vanuit haar perspectief werd geschreven. Dit bleek ik uiteindelijk minder erg te vinden dan ik had verwacht – waarschijnlijk doordat ze een interessant verhaal kreeg -, maar toch las ik liever vanuit Gideons perspectief. Hoe dan ook is het weer een goed boek, en een mooie afsluiter in deze stoere duologie.

Deze post is al 1412 keer gelezen