Boekrecensie | Zoektocht Terug – Marina Folkers

Zoektocht terug - Marina Folkers

Boekrecensie | Zoektocht Terug – Marina FolkersZoektocht Terug door Marina Folkers
Verschenen: 1 april 2017 bij Ellessy
Format: Paperback, aantal pagina's: 356

"Ze hield haar adem in. Dit kon niet waar zijn. Toch... die stem... Het was alsof ze teruggezogen werd in de tijd."

Wanneer Caitlin een paar dagen met een vriendin naar Londen gaat, laat ze haar vriend Steven met tegenzin achter in het Noorden van Engeland. In de hoofdstad kruisen heden en verleden elkaar geheel onverwachts. Al haar zekerheden, waaronder haar jarenlange, stabiele relatie, worden aan het wankelen gebracht. Ze klampt zich vast aan haar dromen, waarbij ze probeert een pijnlijk geheim verborgen te houden. Dit wordt haar echter moeilijk gemaakt door Max Jordan - filmster en befaamd charmeur -, die met plezier aan haar overtuigingen rammelt en daarmee de boel nog meer op de kop zet.
Via het bruisende uitgaansleven van Londen en de stranden van Cornwall raakt Caitlin het spoor totaal bijster. Lukt het haar de weg weer terug te vinden?

Zoektocht Terug

Begin 2015 was Marina Folkers een nieuwe fan rijker. Ik had namelijk haar debuut Faye en Sean, a love story gelezen en was verliefd geworden op de zo geweldig beschreven personages en setting. Het was een origineel verhaal, met hier en daar misschien wel een verbeterpuntje, maar ik wilde meer. En meer hebben we gekregen. Op 1 april 2017 kwam Marina Folkers namelijk met haar tweede boek, getiteld Zoektocht Terug. Ik was ook aanwezig op de boekpresentatie waar ik haar eindelijk in het echt kon ontmoeten en zelfs ook zelf een woordje mocht zeggen voor haar publiek. Datzelfde weekend nog las ik Zoektocht Terug uit.

Lekker vlot

Wat mij eigenlijk direct opviel is hoe fijn het boek direct al begon. Je ziet direct hoe Marina Folkers is gegroeid in schrijfstijl. Heerlijke vlotte zinnen en een leuk begin waardoor je direct goed in het verhaal zit. We lezen het verhaal vanuit Caitlin en Max, vanuit het hij/zij-perspectief. Het wordt niet aangegeven dat het perspectief wisselt en het is ook niet per hoofdstuk een ander perspectief. Toch is het niet verwarrend. Marina heeft op natuurlijke wijze een prettige overgang weten te bieden in het verhaal. Iets dat lang niet elke schrijver lukt.

Zoektocht terug - Marina Folkers

Goed in te leven

Ik kon mij goed inleven in de hoofdpersoon, Caitlin, en merk dat zij best wel veel eigenschappen heeft die ik ook heb. Degene met een droom in haar hoofd, die ze moeilijk kan loslaten. De planner. Vasthouden aan datgene dat je kent. Zekerheid en stabiliteit. Maar ook iemand die heel rigoureus de planning om kan gooien in een opwelling – en vervolgens twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan, haha.

Mooie boodschap

Wat Marina goed heeft gedaan is je nieuwsgierigheid opwekken. Direct al in het begin kom je iets te weten over een avond in het verleden van Caitlin, maar het duurt even voordat je er daadwerkelijk achter komt wát er gebeurd is. Ze bouwt er echt naar toe. De verhalen van Marina hebben ook altijd een mooie boodschap. Zoals ze ook in mijn exemplaar van Zoektocht Terug heeft geschreven: “Geniet van de mooie momenten van het leven”.

Zoektocht terug - Marina Folkers

Authentiek

Leuk om te weten is ook dat de cover daadwerkelijk Cornwall is. Een plek die, naast Londen, een grote rol in het boek speelt. Hierdoor voelt het boek echt authentiek. Folkers heeft trouwens veel van haar eigen kennis van de omgeving in haar boek gestopt, waardoor locaties extra levendig overkomen. Zij heeft haar hart verloren aan Londen en daarom speelt deze stad in beide boeken zo prominent een hoofdrol.

Vertelde ik tijdens de boekpresentatie nog dat ik standaard vijf alinea’s schrijf in een recensie, is deze alweer langer geworden. Soms heb je gewoon meer te vertellen. Marina is gegroeid in haar schrijfstijl. Zoektocht Terug leest ontzettend vlot en je hebt hem dan ook werkelijk in een zucht uit. De personages zijn fijn, en de karaktereigenschappen en interne conflicten – in elk geval voor mij – herkenbaar. Bewust of onbewust kan je veel leren van dit boek, want het zit vol met mooie boodschappen, waarvan de belangrijkste: geniet van de mooie momenten in het leven. En nu maar hopen dat Marina snel aan een derde boek begint!

Deze post is al 2365 keer gelezen