Filmrecensie | Captain America: Civil War

Tagline: United We Stand. Divided We Fall.
Genre: Actie | Avontuur | Sci-fi | Thriller
Kijkwijzer: 12+

HartjeHartjeHartjeHartje½

In Marvel’s Captain America: Civil War zien we Steve Rogers als leider van het nieuw samengestelde Avengers team met het doel om de mensheid te beschermen.

Maar na weer een incident waarbij de Avengers betrokken zijn, grijpt de overheid in. Ze zet het team onder politieke druk waardoor ze onder toezicht van een gecontroleerd beleid te werk moeten gaan.

Deze nieuwe situatie verdeeld The Avengers in tweeën: het ene team wordt geleid door Steve Rogers en zijn wil om met The Avengers de mensheid te beschermen zonder de bemoeienis van de overheid. Daar tegenover staat Tony Stark met zijn verrassende beslissing om de overheid te steunen. Kies een kant!

Positieve recensies

Het heeft even geduurd, maar ook ik heb eindelijk Captain America: Civil War gezien! Ik had er sowieso al zin in, maar toen las ik ook nog eens positieve recensies (al was die van Daphne iets minder positief, maar wel fantastisch om te lezen). En dat was niet alles; in die recensies werd namelijk gezegd dat Black Panther leuk was en ze waren ook erg enthousiast over de nieuwe Spider-Man. Mijn interesse werd nog eens extra gewekt! Zeker omdat ik baalde dat er alwéér een nieuwe Spider-Man zou zijn.

De eerste helft

De eerste helft van Captain America: Civil War heeft duidelijk een heel andere vibe dan de tweede helft, laat ik dat voorop stellen. De eerste helft was zeker niet slecht – hij was erg goed -, maar de tweede helft was zoveel gaver! De eerste helft was echt bezig met het opbouwen van conflict en zaken uitleggen, maar het was wel continu interessant en ik bleef geboeid kijken. De goed uitgewerkte actiescènes zorgden voor genoeg afwisseling. Ook moest ik er nog weer even een beetje inkomen, want de laatste Avengers film zat niet bepaald vers meer in mijn geheugen.

De tweede helft

Toen de tweede helft begon wist ik ook wat ik miste in de eerste helft: humor. De tweede helft had veel meer van de oude bekende humor die hoort bij de Marvel films. Daarnaast kwam in de tweede helft de clash voor met #TeamCap en #TeamIronMan, en daarbij werd onder andere Ant-Man erbij gehaald (leuk om te zien hoe hij opkijkt tegen de andere superhelden) en de nieuwe Spider-Man geïntroduceerd (wat een heerlijk jochie!), die mede voor die eerder genoemde humor zorgden. Heerlijk!

Captain America Civil War still 7

Spider-Man!

Eigenlijk gaf de tweede helft mij eenzelfde gevoel als na de eerste Avengers film; eerst is het raar om al die personages uit – voor je gevoel – verschillende werelden samen te zien, maar daarna zorgt het voor een kinderlijk enthousiasme omdat het zo leuk is om te zien. En ik ben het helemaal eens met de andere recensies, want die nieuwe Spider-Man is echt leuk! Ik kijk oprecht uit naar de nieuwe Spider-Man film. Black Panther doet mij eerlijk gezegd dan weer niet zoveel, maar ach, je hoeft niet iedereen leuk te vinden toch? Wat ik ook bijzonder vind is dat er zo-veel personages zijn, maar niemand overbodig of ondergesneeuwd voelt.

#TeamCap

Maar dan heb ik nog niet zoveel gezegd over het personage wiens naam in de titel van de film staat: Captain America a.k.a. Steve Rogers. Ik hou van hem. Ik was dan ook direct #TeamCap. Ik hou ook van Iron Man, maar Chris Evans doet mijn hart toch iets meer smelten. De uiteindelijke confrontatie tussen Cap en Iron Man vond ik ook superspannend en goed uitgewerkt. Dat vond ik eigenlijk van de hele film; het zat allemaal hartstikke goed in elkaar, waarbij in stappen steeds meer uit de doeken werd gedaan. De film duurt bijna drie uur, maar die wordt goed gebruikt en juist de eerste helft zorgt ervoor dat de tweede helft extra spectaculair kon zijn. Dit is zeker een film die ik nog een keer wil kijken.

Captain America Civil War still 2

The Bad Guy

O ja, er is trouwens nog wel een echte slechterik in deze film, maar deze speelt een veel minder grote rol en is ook niet buitenaards. Het is eerlijk gezegd juist erg leuk om de Avengers tegen de Avengers te zien vechten. Ja, ik hou wel van wat sensatie, haha. Het zorgt voor fantastische actiescènes, goede suspense en meer diepgang. Ik heb niet het gevoel dat ik goed onder woorden kan brengen wat ik van deze film vond, maar ik vond hem echt heel erg gaaf. O, en ik hou ook van Bucky. Ik moest dat gewoon nog even ergens in deze recensie kwijt, haha.

Het eerste deel van de film zou ik maximaal vier hartjes geven, maar het tweede deel zeker vijf, dus uiteindelijk heb ik ervoor gekozen 4,5 hartjes te geven. Captain America: Civil War is een heerlijke film vol actie, humor en een goed uitgewerkt verhaal, waarna ik vol enthousiasme de bioscoop uitgewandelde. Hoewel ik ook van de – soortgelijke – clash in Batman v Superman heb genoten, bewijst Marvel nu toch wel weer mijn favoriet te zijn. Wel zat ik niet helemaal meer in het verhaal; de volgende keer moet ik van te voren nodig weer eens een Marvel marathon doen. Wie doet mee? O, en vergeet niet te blijven zitten als je nog naar de bioscoop gaat (aanrader!), er zijn twee postcredit scènes!

Deze post is al 2079 keer gelezen