Filmrecensie | Barely Lethal

Regisseur: Kyle Newman
Hoofdrollen: Hailee Steinfeld
Bijrollen: Samuel L. Jackson, Sophie Turner, Jessica Alba, Rachael Harris, Dove Cameron, Jason Ian Drucker
Tagline: Click. Clique. Bang. / Meet the newest hit girl
Genre: Actie | Avontuur | Komedie
Classificatie: 13+

Barely Lethal draait om een zestienjarige internationale huurmoordenaar (Steinfeld) die hunkert naar een normale jeugd. Daarom zet ze haar eigen dood in scène en meldt zich daarna onder een andere naam aan bij de middelbare school. Wanneer haar voormalig werkgever ineens aanklopt, krijgt de tiener wel heel veel te verduren.

Chickflick met ballen

In mijn overzicht met films die ik heb gekeken in augustus heb ik jullie al kort verteld over Barely Lethal a.k.a. de chickflick met ballen. Ik heb echter ook nog een uitgebreidere recensie in petto over deze film die het licht nooit heeft mogen zien in de bioscoop in Nederland.

Barely Lethal still

Gelijkenis met meidenfilms van vroeger

De film begint met een soort trainingskamp voor jonge meisjes die getraind worden tot superspionnen/huurmoordenaars. Maar al snel wil onze hoofdpersoon ermee stoppen en ziet ze een mogelijkheid om van de aardbodem te verdwijnen en eindelijk de echte highschool experience te krijgen. Door deze combinatie is het echt een kick-ass chickflick. Het heeft elementen van al mijn favoriet chickflicks uit mijn tienerjaren (zoals Mean Girls en Clueless) en past dus prima in het rijtje meidenfilms, maar dan dus met een flinke scheut actie en rivaliteit erin verwerkt.

Bekende namen

De namen die je in deze film voorbij ziet komen zijn bij mij ook vrij bekend. Zo herkende ik Hailee Steinfeld uit Pitch Perfect 2. Hoewel ik haar in die film eigenlijk nogal irritant vond, viel dat hier juist reuze mee en kon ik haar beter waarderen als actrice. Maar ook Jessica Alba, Samuel L. Jackson en Sophie Turner (Game of Thrones) hebben een rol, en we zien Hart of Dixies (Dr. Hart in Nederland) Jamie King ook heel eventjes voorbij komen.

Barely Lethal still

Verfrissend en nostalgisch tegelijk

De combinatie van chickflick en actie maakt dat Barely Lethal verfrissend en nostalgisch tegelijk is. Ik snap echter wel dat deze film geen bioscoopmateriaal is en daarom nog altijd niet in de Nederlandse bioscopen te zien is geweest. Maar de film is zeker wel leuk om een keer te kijken met een bak popcorn op de bank en komt nog vaak genoeg verrassend uit de hoek.

Voor mij is Barely Lethal één film die tegenwoordig nog maar weinig gemaakt wordt, een meidenfilm zoals ik die in mijn tienerjaren heb leren kennen zoals Mean Girls en Clueless. Echter is Barely Lethal toch verfrissend doordat het ook een grote dosis actie bevat. Waar ik Hailee Steinfeld in Pitch Perfect nog irritant vond, vind ik haar in Barely Lethal prettig om naar te kijken. Ook de vele andere gezichten in de film maken dat de film leuk is om naar te kijken. Deze film is dus zeker een aanrader als je een keer simpel, makkelijk, maar zeer vermakelijk wilt.

Deze post is al 2484 keer gelezen