Filmrecensie | CHIPS (2017)

Regisseur: Dax Shepard
Hoofdrollen: Dax ShepardMichael Peña
Bijrollen: Vincent D’Onofrio, Rosa Salazar, Jessica McNamee, Adam Brody, Ryan Hansen, Jane Kaczmarek, Justin Chatwin, Kristen Bell
Tagline: Chip happens
Genre: Actie | Komedie | Misdaad
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Grof taalgebruik)

Jon Baker en Frank ‘Ponch’ Poncherello zijn lid geworden van de California Highway Patrol (CHP) in Los Angeles, maar beiden met een compleet andere motivatie. Baker is een beschadigde, professionele motorrijder die zijn leven en huwelijk weer op de rails probeert te krijgen. Poncherello is een arrogante undercover FBI-agent die een overval onderzoekt waarbij miljoenen dollars zijn gestolen waarschijnlijk door iemand binnen de CHP. De onervaren nieuwkomer en de geharde professional worden bij elkaar gezet, maar het botst meer dan dat het klikt.

Dax Shepard

Maanden geleden alweer was het dat ik een trailer voor CHIPS zag, en direct zette ik hem op mijn to-watch lijst. De trailer was grappig en de film bevat leuke en goede acteurs. CHIPS is een film gebaseerd op de gelijknamige tv-serie uit 1977-1983. Daarnaast zit Dax Shepard aan het roer van deze film (als regisseur, schrijver en hoofdrolspeler), en na het leuke Hit & Run – waar hij ook aan het roer stond – had ik wel vertrouwen in deze film.

CHIPS still

Actiekomedie

Het is voor mijn gevoel alweer een hele tijd geleden dat ik een goede actiekomedie heb gezien, maar ik kan oprecht zeggen dat ik ontzettend heb genoten van CHIPS. Ik had verwacht dat het een leuke film zou zijn, maar je weet het nooit zeker totdat de film dat ook daadwerkelijk bewijst.

Lekker gek

CHIPS is een mix van van alles, maar voornamelijk een mix van actie en komedie. Hier en daar is de serie wat bruut – ik noem bijvoorbeeld een onopzettelijke onthoofding – , maar de serie is ook chaotisch – op een goede manier waardoor de komedie versterkt wordt -, en gewoon lekker gek.

CHIPS still

Fijne acteurs

Ook op het acteerwerk heb ik niks aan te merken. Michael Peña en Dax Shepard hebben een chemie die van het scherm spat. Uiteraard ook leuk is dat Dax Shepards vrouw, Kristen Bell, een klein rolletje heeft. Ze werken gewoon goed samen. En hoewel hun rollen maar klein zijn, ben ik ook altijd blij met Ryan Hansen en Adam Brody. Allemaal acteurs die komedie goed weten te spelen, maar ook overtuigend passen in een rol met actie.

CHIPS is het best te omschrijven met de volgende woorden: komisch, vol met actie, chaotisch, met mate bruut en crazy. Geloofwaardig? Nee. Serieus? Ook niet echt. Maar dat is ook niet nodig, want je zal genoeg te lachen hebben, en ja, misschien betrap je jezelf er zelfs op met de personages mee te leven. CHIPS bevat sterk acteerwerk dankzij goed gekozen acteurs. Als jij en je partner actiekomedies goed kunnen waarderen is hij ook uitermate geschikt om samen te bekijken. Ik vind het in elk geval een aanrader, en wie weet rewatch ik hem over een aantal maanden eens.

Deze post is al 2486 keer gelezen