Filmrecensie | Crazy, Stupid, Love (2011)

Regisseur: Glenn Ficarra, John Requa
Hoofdrollen: Steve Carell, Ryan Gosling, Julianne Moore, Emma Stone, Jonah Bobo
Bijrollen: Analeigh Tipton, Joey King, Marisa Tomei, John Carroll Lynch, Kevin Bacon
Tagline: This is Crazy. This is Stupid. This is Love.
Genre: Komedie | Drama | Romantiek
Kijkwijzer: 6+ (Geweld, Grof taalgebruik)

Als Cal Weaver erachter komt dat zijn vrouw Emily is vreemdgegaan en wil scheiden, stort zijn ‘perfecte’ leventje als een kaartenhuis in elkaar. Zijn vrije avonden besteedt Cal mokkend en alleen aan de bar, totdat player Jacob Palmer hem onder zijn hoede neemt. Om hem over zijn liefdesverdriet heen te helpen, introduceert Jacob Cal in de wereld van vrijgezelle vrouwen, stoere drankjes, en een nieuwe kledingstijl. Ondertussen worstelen zijn kids met hun eigen liefdesperikelen en komt Cal erachter dat je je looks wel een make-over kunt geven, maar je hart niet.

Crazy, Stupid, Love

Soms heb je gewoon van die momenten dat je even zin hebt in die ene film die je heel goed was bevallen. En als blijkt dat zo’n film is toegevoegd aan het aanbod van Netflix dan wordt het je alleen maar makkelijker gemaakt. Eén van die films is voor mij Crazy, Stupid, Love. Ik keek de film pas voor het eerst in de zomer van 2015, in het vliegtuig naar huis van onze vakantie in Gran Canaria. Eind 2016 is de film toegevoegd aan het aanbod van Netflix, dus ik kon het niet laten de film er nog een keer voor te zetten.

Crazy, Stupid, Love still

Realistisch en hilarisch

Waarom is deze film zo geweldig? Ik moest er zelf ook even over nadenken. Wat maakt deze film voor mij zo’n succes? Ik kwam tot de conclusie dat het de combinatie van een realistisch onderwerp met hilarische scènes is. Hoewel er ook genoeg scènes in de film zitten die zijn overdreven of verhaallijnen die zijn aangedikt voor de entertainmentwaarde, vind ik het verhaal heel realistisch en mooi.

Meerdere verhaallijnen

Soort van hoofdpersoon is Cal Weaver (Steve Carell), die probeert zijn leven op te pakken nadat zijn vrouw hem vertelt van hem te willen scheiden. Hij krijgt een cursus hoe-word-ik-een-vrouwenverslinder van de knappe Jacob (Ryan Gosling). Maar de film bevat meerdere personen met een eigen verhaallijn, bijvoorbeeld van Cals zoon die verliefd is op de babysitter, en die volg je allemaal. Mijn vriend merkte halverwege de film op dat hij de gebeurtenissen allemaal zo random vond. Een voorbeeld is een personage dat in het begon kort in beeld kwam, vervolgens niet aan bod kwam en toen opeens weer een verhaallijn had.

Crazy, Stupid, Love still

Mijn favoriete scène

Maar alsjeblieft, blijf kijken. Je lacht je dood zodra je bij een bepaalde scène aankomt. Om precies te zijn: mijn favoriete scène van deze film. Ik ga je er niks over vertellen omdat ik dan praktisch de hele film spoiler, en dat wil ik niet. Maar je snapt vast wel over welke scène ik het heb zodra je de film hebt gezien.

Crazy, Stupid, Love bevat herkenbare onderwerpen die worden afgewisseld met hilarische scènes en mij zelfs even wist te ontroeren. De cast is prachtig, en dan heb ik het niet alleen over de mooie looks van Ryan Gosling! De cast van deze film is precies goed; ze hebben een fijne chemie met elkaar en ze weten je te binden met hun personages. Crazy, Stupid, Love is voor mij een film die ik een paar maanden later gerust weer kijk, want deze film blijft goed en blijft leuk. Aanrader!

Deze post is al 2039 keer gelezen