Filmrecensie | Deadpool (2016)

Hoofdrollen: Ryan Reynolds
Bijrollen: Gina Carano, T.J. Miller, Morena Baccarin, Ed Skrein, Karan Soni, Brianna Hildebrand, Stefan Kapicic
Tagline: Wait ’til you get a load of me
Genre: Actie | Avontuur | Komedie | Sci-fi
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Grof taalgebruik)

Gebaseerd op Marvel Comic’s meest onconventionele antiheld. Deadpool vertelt het verhaal van Wade Wilson (Ryan Reynolds), voormalig lid van de Special Forces nu een huurling.

Na een duister experiment genezen zijn verwondingen razendsnel en bedenkt hij het alter ego Deadpool. Gewapend met zijn nieuwe gave en een goed gevoel voor (zwarte) humor gaat Deadpool op zoek naar de man die zijn leven bijna verwoestte.

Instant succes

Het is bijna onmogelijk om niks mee te hebben gekregen van de hype rondom Deadpool. Voor sommigen een reden om het voorlopig even links te laten liggen, maar ikzelf werd net als menigeen razend enthousiast over deze onconventionele anti-held. Maar eigenlijk kende ik hem helemaal nog niet, en wist ik niet of hij mij überhaupt zou gaan bevallen. Al vond ik de komische posters al direct fantastisch. Verder heb ik alles rondom Deadpool zoveel mogelijk proberen te ontwijken zodat ik niet al de hele film gespoild zou hebben voordat ik hem zou zien. En op Valentijnsdag was het eindelijk zover; samen met mijn vriend bezocht ik Deadpool.

Deadpool still

Komisch Actie Drama

Was het wat ik ervan had verwacht? Ja en nee. De humor die ik had verwacht zat er absoluut in en was heerlijk. Maar waar ik had verwacht dat het een film vol voornamelijk actie en humor zou zijn, zaten er ook tragere stukken in die meer passen bij gewone drama genre. Bij zo’n eerste film hoort natuurlijk een stuk origin story (waarom en hoe is Wade Wilson Deadpool geworden), maar hierdoor voelde de film eigenlijk aan als twee verschillende soorten film door elkaar.

Ik ging heen voor de komische actiefilm en daar heb ik dan ook het meest van genoten, het drama over het ontstaan vond ik zelf de vaart uit de film halen. Waar velen het fantastisch vonden dat de vierde muur werd doorbroken (Deadpool spreekt de kijker aan), moet ik zeggen dat ik er nog niet echt een mening over heb gevormd. Het is niet storend dat het erin zit, maar ik had het net zo goed niet gemist als het er niet was.

Heerlijke humor

Deadpool is een held die geen held wil zijn, maar niet zoals bijvoorbeeld een Ant-Man of Hulk. Nee, Deadpool geeft niet om een dode meer of minder. Deadpool is de grofheid zelve en heeft overal een lolletje mee. De scènes waarin Ryan Reynolds Deadpool in vol tenue is, zijn de scènes waar ik het meest van heb genoten. De humor is heerlijk en verfrissend, en bevat ook veel goede one-liners. Al direct wanneer de film inzet met de opening credits hebben de makers de gek met zichzelf; Het ijs is meteen gebroken en je zit direct in de film. Daarnaast zijn er vele verwijzingen naar bijvoorbeeld Ryan Reynolds zelf en Wolverine (waarin Wade Wilson ook voorkomt) waardoor, als je er een beetje bekend mee bent, ook dubbel zal liggen. En dat is nog maar één van de vele voorbeelden die ik zou kunnen noemen.

Deadpool still

Teveel verschil

Ryan Reynolds, die zelf keihard heeft geprobeerd Deadpool the Movie te realiseren, doet het fantastisch in de rol van deze onconventionele anti-held. Waar ik het net nog had over dat ik de scènes met Deadpool het leukst vond, zijn de scènes waarin hij nog Wade Wilson is net zo sterk geacteerd en gefilmd. Ik vond de filmstijl en het genre tussen die twee verschillende delen in de film alleen dusdanig verschillen dat ik een duidelijk voorkeur heb gekregen voor bepaalde delen van de film. De scènes met Wade Wilson waren te serieus. Dit is dan ook de reden dat ik de film er minder snel nog een keer voor zal zetten. En ik hoop dat een eventueel tweede deel vooral doorgaat met de fantastische, humoristische actie scènes en minder met de origin story.

Voor een film waarvan ik bang was dat ik in één alinea uitgepraat zou zijn, heb ik toch nog best lange alinea’s geschreven, haha. Nu nog even kort samenvatten voor degenen die die lappen tekst liever overslaan. Ik weet dat jullie er zijn en ik doe het zelf ook wel eens ;). Deadpool is een superheldenfilm zoals je hem nog niet eerder gezien hebt. Ryan Reynolds weet zijn rol als de onconventionele anti-held Wade Wilson/Deadpool fantastisch neer te zetten. De film en de makers hebben de gek met zichzelf en dit breekt direct het ijs.

Toch vind ik dat er te grote nuance verschillen zitten in de origin story waarin Wade Wilson nog echt Wade Wilson is en de delen waarin Wade Wilson is getransformeerd tot Deadpool. Een origin story is meestal nodig om een super(anti)held te introduceren. Maar ik had het gevoel dat ik twee verschillende films tegelijk keek door het grote verschil in stijl en genre. Geef mij maar een full-on Deadpool film en laat Wade Wilson (hoe goed hij er ook uitziet) maar achterwege.

Deadpool is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

Deze post is al 1917 keer gelezen