Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Filmrecensie | Despicable Me 3 (2017, blu-ray)

Despicable Me 3 still

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Universal Pictures Home Entertainment in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het product of de inhoud van mijn recensie.

Despicable Me 3 Blu-rayTitel: Despicable Me 3 (Verschrikkelijke Ikke 3)
Releasedatum Blu-ray: 8 november 2017 (NL)
Regisseur: Kyle Balda, Pierre Coffin, Eric Guillon
Hoofdrollen: Steve Carell (Gru/Dru), Kristen Wiig (Lucy), Trey Parker (Balthazar), Miranda Cosgrove (Margo), Dana Gaier (Edith), Nev Scharrel (Agnes)
Tagline: Oh brother.
Genre: Animatie | Actie | Avontuur | Komedie | Familie | Sci-fi
Kijkwijzer: 6+ (Geweld, Angst)

Na Verschrikkelijke Ikke, Verschrikkelijke Ikke 2, en de hit van 2015 Minions, komt Illumination met een nieuw avontuur van Gru, Lucy, hun schattige dochters Margo, Edith en Agnes en de Minions!

Nadat Gru wordt ontslagen bij de Anti-Schurken Vereniging omdat hij Balthazar Bratt heeft laten ontsnappen krijgt Gru last van een identiteitscrisis. Tot er op een dag een mysterieuze vreemdeling voor de deur staat om hem te vertellen dat hij een tweelingbroer heeft. Een tweelingbroer die er alles voor over heeft om net zo een verschrikkelijke superschurk te worden. Gru zal opnieuw ontdekken hoe goed het voelt om slecht te zijn.

Despicable Me 3

Ik ben gróót fan van de minions. En dat komt allemaal dankzij de Despicable Me-films. Toen er dus een derde film aan werd gekondigd kon ik niet wachten. Helaas is het er uiteindelijk niet van gekomen om de film in de bioscoop te kijken. Het was dus even wachten tot de blu-ray uit zou komen. Eén voordeel? Een blu-ray komt met leuke extra’s! Samen met mijn vriend besloot ik er een date night van te maken. Lekkere hapjes op tafel, en de blu-ray van Despicable Me 3 afspelend.

80’s

De superschurk in Despicable Me 3 is een kindster uit de jaren 80, die een beetje in die tijd is blijven hangen. Dit vond ik erg leuk, want hierdoor komen vele kenmerken van de popcultuur in de jaren 80 naar voren. Schouderpads, bubblegum, rubiks kubussen en vrolijke 80’s tophits. Maar naast de nieuwe superschurk is er nog een nieuw personage, namelijk de tweelingbroer van Gru. Ook hier hebben de makers van de film leuke momenten gecreëerd. De broers zijn compleet verschillend van elkaar, en als je goed oplet zie je hoe goed de makers dit in de film hebben verwerkt. Bijvoorbeeld dat ze op een gegeven moment als een bolletje aan elkaar plakken in een wit en een zwart pak waardoor het yin en yang symbool wordt uitgebeeld. En ook andere referenties, zoals een knipoog naar Finding Nemo, zijn erg leuk. Maar ook genoot ik van de geanimeerde Italiaanse landschappen.

Despicable Me 3 still

Minions

Favorieten van mij zijn in deze films toch echt de minions en Agnes. Agnes is gewoon de schattigheid zelve en kan alleen maar denken aan fluffy unicorns. Geweldig. De Minions vond ik in het begin van de film nog een beetje saai overkomen en ik was bang dat ze hun touch verloren waren. Gelukkig kwamen ze later in de film beter naar voren en heb ik weer hartelijk om ze moeten lachen. Toch hadden ze van mij nog wel wat meer op de voorgrond mogen treden.

Nog een vervolg?

Moeten er nog veel vervolgen komen na Despicable Me 3? Ik twijfel. Eigenlijk denk ik dat je een succesvolle filmserie niet teveel moet uitmelken. Het is in dat geval leuker om alle delen gewoon opnieuw te kijken, in plaats van dat er op een gegeven moment een vervolg wordt uitgebracht dat de fans niet meer weet te verzadigen. Despicable Me 3 vonden mijn vriend en ik zeker nog leuk om te zien, maar hoelang ze dit vol blijven houden, durf ik niet te zeggen. De film is leuk, maar heeft voor mijn gevoel wel wat op humor ingeleverd.

Despicable Me 3 still

Extra’s blu-ray

De blu-ray bevat véle extra’s. De Minion-momenten zijn leuk, en ook de mini-film wist mij te laten lachen. Maar wat ik persoonlijk vooral ook interessant vind zijn de karakterschetsen en de Making of omdat je dan echt een kijkje achter de schermen neemt. Wie spreken de stemmen in? Hoe geven ze het verhaal vorm? Uiteindelijk vond ik niet alle extra’s geslaagd, maar er zitten genoeg leuke items tussen om het een toevoeging te vinden.

In Despicable Me 3 zijn de minions helaas wat minder prominent aanwezig, maar ze weten af en toe nog wel voor leuke momenten te zorgen. Mijn favoriete personage in dit derde deel is de schattige Agnes die hoopt een unicorn te vinden. De toevoeging van de tweelingbroer en de 80’s vibe vind ik ook erg leuk en goed gelukt. Het maakt het voor de volwassenen denk ik extra leuk om Despicable Me 3 te kijken. Of ze nog lang door moeten gaan met deze franchise is lastig te bepalen. Despicable Me 3 is nog een fijne familiefilm, maar hoelang houden ze dit nog vol?