Filmrecensie | Doctor Strange (2016)

Hoofdrol: Benedict Cumberbatch
Bijrollen: Chiwetel Ejiofor, Rachel McAdams, Benedict Wong, Mads Mikkelsen, Tilda Swinton
Tagline: Expand your mind
Genre: Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst)

In Marvel’s ‘Doctor Strange’ volgen we het verhaal van de wereldberoemde neurochirurg Dr. Stephen Strange.

Zijn leven verandert drastisch na een verschrikkelijk auto-ongeluk dat het einde van zijn carrière betekent. Wanneer de traditionele medische wetenschap hem in de steek laat, gaat hij noodgedwongen op zoek naar genezing en hoop, in de mysterieuze enclave van Kamar-Taj. Hier ontdekt hij de geheimen van een verborgen wereld vol mystiek en verschillende dimensies. Strange staat voor de keuze; terugkeren naar zijn bestaan vol welvaart en aanzien, of alles achter zich te laten en de wereld verdedigen tegen duistere krachten uit andere dimensies als machtigste magiër.

Ga mee met Strange op een gevaarlijke, mysterieuze en geestverruimende reis!

Doctor Strange

Afgelopen 18 november bezocht ik samen met mijn vriend de film Doctor Strange in de bioscoop. Ik wilde er supergraag heen, want: Marvel. Daarnaast was iedereen al lyrisch over de film vér voordat hij überhaupt in de bioscoop verscheen. Maar eigenlijk wist ik helemaal niet wie Doctor Strange is. We keken de trailer om een beetje een idee te krijgen, maar eigenlijk wisten we na het kijken van de trailer nog steeds niks. Het was allemaal best… vaag. Desalniettemin bleef ik nieuwsgierig en las ik op een gegeven moment een positieve recensie bij iemand die niet echt fan is van superheldenfilms. Ik wist hierdoor 90% zeker dat ik de film ook wel leuk zou vinden. Is het ook echt zo? Lees snel verder!

Doctor Strange Still

Het werkt prima

Doctor Strange begint met een surrealistische scène; een introductie van wat nog zou komen. Al snel kom je in een realistische setting en leren we Stephen Strange kennen. Een neurochirurg met een groot ego. Klinkt niet heel verrassend – is het ook niet – maar het werkt prima. Het wordt echt interessant zodra hij een auto-ongeluk krijgt en de huidige wetenschap hem niet verder kan helpen en hij op zoek gaat naar alternatieve methoden.

Origineel en nieuw

Zoals ik al zei vond ik de trailer vaag. Ik had niet echt het gevoel dat deze film ontzettend gaaf zou zijn. Ik stond zeg maar niet te springen, maar was gewoon kalm, ten opzichte van wanneer ik trailers bekijk van andere Marvel films. Echter, ik denk ook niet dat in het kort echt uit te leggen valt waar de film als geheel over gaat, dan zou de trailer toch minstens een kwartier moeten duren. Wat ik je wel kan vertellen is dat de film écht heel gaaf is. Zodra je in die wereld zit, heeft het je te pakken. Het leuke is denk ik ook dat we Doctor Strange nog helemaal niet kennen en deze wereld nieuw is, en er nog zoveel te ontdekken valt. Voordeel is dat deze origin story goed in elkaar zit en gewoon werkt.

Doctor Strange Still

Realistisch surrealistisch

Wat helpt, is een fantastische cast. Er is werkelijk geen enkel castlid waarover ik een negatieve opmerking zou willen maken. Ze zijn allen enorm sterk, komen geloofwaardig over en weten je de film in te trekken. Benedict Cumberbatch is werkelijk perfect gecast als Doctor Strange.

Daarnaast is de film ook visueel enorm sterk. Het is een psychedelisch plaatje. Er wordt zoveel gemanipuleerd dat er ongetwijfeld heel veel green screen en CGI is gebruikt, maar nergens valt dit op. Het gaat naadloos in elkaar over en ziet er prachtig uit. Marvel is kenmerkend voor de prettige humor die gebruikt wordt in de films; in het begin mist deze, maar dit is niet erg want gezien de situatie is het passend. Later komt die humor alsnog langsvliegen en lig je in een deuk, heerlijk! O, en ook de soundtrack is fijn.

Grote kans dat je na het kijken van de trailer nog niet staat te springen en denkt “vaag…”, maar geloof mij dat deze film echt heel gaaf is, één van de betere films van 2016. Doctor Strange vermengd realiteit met surrealisme, psychedelische beelden en geweldige CGI en weet hierin de juiste balans te vinden. Doctor Strange is visueel een plaatje. Maar ook qua cast is Doctor Strange fantastisch en valt er niks te klagen. Uiteraard kun je ook een compleet willekeurige shot van Stan Lee verwachten en wel twee end credit scènes! Mocht je de tijd kunnen vinden dan is Doctor Strange het echt waard een bezoekje te brengen aan de bioscoop. Genieten!

Deze post is al 1907 keer gelezen