Filmrecensie | Going in Style (2017)

Regisseur: Zach Braff
Hoofdrollen: Morgan Freeman, Michael Caine, Alan Arkin
Bijrollen: Matt Dillon, Joey King, Christopher Lloyd
Tagline: You’re never too old to get even.
Genre: Komedie | Misdaad
Kijkwijzer: 6+ (Geweld, Angst, Grof taalgebruik)

Willie, Joe en Al zijn al jarenlang de beste vrienden. Wanneer hun pensioenfonds door een crisis de kraan dichtdraait besluiten ze voor het eerst in hun leven van het rechte pad af te stappen. Wanhopig om hun rekeningen te betalen en voor hun geliefden te kunnen zorgen, riskeren de drie mannen alles door te beginnen aan een gedurfde missie om de bank die er met hun geld vandoor is gegaan te beroven.

Going in Style

Van tijd tot tijd kan ik wel genieten van een komische film met al wat oudere mannen in de hoofdrol. Indien gespeeld door de juiste acteur kan een acteur aandoenlijk overkomen en kunnen situaties extra grappig overkomen. Zo noem ik bijvoorbeeld Last Vegas, Wild Hogs en Old Dogs. Nu is er Going in Style. De film heeft de gelijknamige film Going in Style uit 1979 als basis gebruikt voor het script, maar het is niet bedoeld als remake.

Going in Style still

Sfeer, stijl, muziek

Qua sfeer, stijl van filmen en muziek doet de film heel erg denken aan Now You See Me. Een film waar ik meer dan van heb genoten, dus dit sprak mij ook in Going in Style erg aan. Ik heb het nog even uitgezocht, maar de makers achter de film verschillen van elkaar. De enige overeenkomst tussen beide films zijn de acteurs Morgan Freeman en Michael Cane (Now You See Me 2). Zij hebben inmiddels al meerdere keren succesvol samengewerkt, dus het is geen wonder dat het ook nu weer een fijne film is geworden. Sowieso kan je al niet snel de plank misslaan met Morgan Freeman in de hoofdrol. Ook leuk is de bijrol van Back to the Future-acteur Christopher Lloyd.

Oude aandoelijke mannen

Zet drie oude mannen bij elkaar, pak hun pensioen af, en ondanks hun niet-criminele verleden willen ze een bank gaan beroven. Dat staat natuurlijk garant voor hilarische scènes. Alleen al het oefenen van het zijn van een crimineel is geweldig om te zien. Je zal opmerken dat je veel dingen herkent uit andere films – bijvoorbeeld het plannen van de heist – maar dan met het ouderdomsausje. Het werkt.

Going in Style still

Toch spannend

Hoewel je aan de ene kant de hele tijd verwacht dat alles wel op zijn pootjes terecht zal komen bij een film als deze, blijft de film spannend doordat je het niet honderd procent zeker weet. Hoe het ook eindigt, je komt er met veel humor, en leeft mee met deze aandoenlijke mannen.

Going in Style is een heerlijke, relatief luchtige, komische film met aandoenlijke oudere mannen in de hoofdrol. Niet de minste, want publieksfavoriet Morgan Freeman is er één van. Hen alleen al een bankroof voor te zien bereiden levert hilarische scènes op. Het samenspel tussen de drie acteurs en de overduidelijke chemie zorgen ervoor dat je echt van de film geniet.

Deze post is al 2521 keer gelezen