Filmrecensie | Goodbye Christopher Robin (2018)

Releasedatum: 22 maart 2018 (NL)
Regisseur: Simon Curtis
Cast: Domhnall Gleeson, Will Tilston, Margot Robbie, Alex Lawther, Kelly Macdonald
Tagline: Inspired by the True Story
Genre: Biografie | Familie | Historie
Kijkwijzer: 6+ (Geweld)

In een tijd dat de wereld nog geteisterd werd door de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog, bracht het verhaal van een jongen en zijn beer weer een beetje geluk terug in die wereld. Die jongen kennen we als Christopher Robin en die beer als Winnie de Poeh. Goodbye Christopher Robins vertelt het verhaal van hoe A.A. Milne Winnie de Poeh en Christopher Robin bedacht.

Goodbye Christopher Robin

Winnie de Poeh, knorretje, Teigetje, Iejoor, ik denk niet dat er veel mensen zijn die niet weten wie dat zijn. Maar kennen jullie hun oorsprong ook? Ik ken Winnie de Poeh en zijn vriendjes vooral in de tekenfilm vertolking. Een echte jongen in het verhaal kan ik mij niet herinneren. Maar die was er dus wel. En hij was gebaseerd op een écht jongetje, Christopher Robin “Billy Moon” Milne, met een knuffelbeer genaamd Edward Bear.

Goodbye Christopher Robin still

Blue en Billy Moon

Ik vind dit soort films altijd wel interessant. Want hoe is hetgeen wij zo goed kennen ooit tot leven gekomen? Het komt ergens vandaan, het idee is bij iemand opgekomen, heeft het bekende beertje een naam gegeven, en er is een verhaal over geschreven. In dit geval komt het idee uit de familie Milne. A.A. “Blue” Milne is de vader van C.R. “Billy Moon” Milne en baseerde het verhaal op zijn zoon, zijn beer, en diens vrienden. Niet wetend dat dit voor Billy Moon een moeilijke jeugd teweeg zou brengen. Alsof zijn jeugd nog niet erg genoeg was met ouders die hem veel te weinig aandacht gaven.

Interessant verhaal

Ik snap heel goed dat er een film is gemaakt over de familie Milne, want hun verhaal is erg interessant. Hier en daar zeker aangedikt en aangepast, zoals ook uit dit artikel blijkt, zodat het als film nog beter zou werken. Maar de aanpassingen hebben wat mij betreft zeker geholpen om het als film nog beter te laten werken. Ik heb enorm meegeleefd met de familie. De belachelijk gedragende moeder, de onwetende vader, en de lieve nanny; ze brachten allemaal een bepaalde emotie naar boven.

Goodbye Christopher Robin still

Verwarring

Het verhaal is mooi in beeld gebracht en goed geacteerd, ook door de nog zeer jonge Will Tilston. Misschien dat de film in totaliteit net ietsje te lang is, maar als het korter was geweest was het verhaal misschien wel niet zo goed overgekomen. Leuk is ook de wijze van de beeldbewerking in de periode dat Winnie the Pooh echt gestalte krijgt, waarbij de beelden overgaan van echt naar getekend, en andersom. Het begin van de film vond ik wel lichtelijk verwarrend, omdat één van de eerste scènes twee jongetjes bevat. Dit zijn echter geen twee verschillende jongetjes – zoals ik aannam – maar dezelfde persoon op verschillende leeftijden. Dat ik dit niet snapte maakte dat ik het verhaal in het begin eventjes moeilijk kon volgen.

Ik had geen idee wat ik moest verwachten van Goodbye Christopher Robin gezien ik 0,0 kennis had van het ontstaan van Winnie the Pooh. Het blijkt echter een interessant verhaal over de familie Milne te zijn, welke met enkele aanpassingen – zodat het als film nog net wat beter zou werken – tot een mooie film heeft geleid. Mijn vriend en ik hebben van de film genoten. Of je er echter perse voor naar de bioscoop moet? Nee. Ik denk dat het verhaal net zo goed werkt in de huiskamer. Meeleven deed ik echter zeker.

Goodbye Christopher Robin is vanaf 22 maart 2018 te zien in de bioscoop

Deze post is al 2612 keer gelezen