Filmrecensie | If I Stay

Tagline: Live for love
Gebaseerd op: If I Stay – Gayle Forman
Genre: Drama | Fantasy | Muziek | Romantiek
Classificatie: 12+

HartjeHartjeHartje

Mia Hall (Chloë Grace Moretz) dacht altijd dat kiezen tussen een muziekopleiding aan Julliard of bij haar grote liefde Adam (Jamie Blackley) blijven, de moeilijkste beslissing van haar leven zou zijn

Maar wat een in eerste instantie een zorgeloos familie-uitje had moeten zijn, mondt uit in een tragedie die alles verandert. Zwevend tussen leven en dood, is er nog maar één beslissing over voor Mia, die niet alleen haar toekomst maar ook haar lot bepaalt.

Een film van New Line Cinema en Metro-Goldwyn-Mayer Pictures, naar de gelijknamige bestseller (Als ik blijf) van Gayle Forman.

Van boek naar film

In slechts twee dagen las ik het boek If I Stay uit, en dat boek maakte indruk op mij door het interessante verhaal. Ik kon direct voor mij zien hoe dit in filmvorm gegoten kon worden, en gezien de film in 2014 al uitkwam ben ik direct de dag nadat ik het boek dichtsloeg de film gaan kijken. Met groot risico natuurlijk, want het boek zat nog megavers in mijn geheugen en dan wil het nog wel eens voorkomen dat de film tegenvalt. Het boek is immers zelden niet beter dan de film. Ik zal dan ook vergelijkingen maken.

If I Stay still

Het ongeluk

Toen de film begon en ik een scène over koffie bijna letterlijk hetzelfde als in het boek tegenkwam was ik direct blij; de film is trouw aan het boek. Fijn! Maar al gauw begon ik de verschillen op te merken. Zeker toen we bij het ongeluk kwamen. Dit was heel anders dan in het boek. De manier waarop Mia zichzelf ontdekt in het boek vond ik erg goed beschreven en ik vind het jammer dat ze het veranderd hebben. Net als dat een zeker iemand waarbij in het boek werd beschreven hoe diens hersenen op de weg lagen, plotseling toch niet dood was. In het boek was dat bruut beschreven, maar achter die hele scène zat een mooie gedachte die hierbij verloren ging.

Wat ik miste

Dat had ik overigens bij meer veranderingen van boek naar film. Ik miste hier en daar de beredenering en sommige stukken waren herschreven terwijl ze in het boek, naar mijn mening, veel mooier en beter waren omschreven. De film pakte mij ook dusdanig niet zoveel als het boek dat heeft gedaan. De manier waarop Adam erachter komt dat zijn vriendin een ongeluk heeft gehad, en wat dat met hem doet en met haar vriendin. Het hele feit rondom zijn belangrijke optreden die avond wordt een beetje weggewuifd terwijl in het boek een hele mooie scène was met een bekende zangeres. De manier waarop die scène is aangepast vond ik dusdanig jammer omdat de scène hierdoor zoveel knulliger werd, in plaats van de krachtige emotionele scène die het was in het boek. Ook had Adam plotseling veel meer diepgang dan in het boek; en waar dat soms goed is in films vond ik dat hier niet. Ik stoorde mij zelfs aan die scènes. De film draait namelijk om Mia en de keuze om wel of niet te blijven leven en ik vond de focus hierdoor teveel op Adam komen. Overigens kon ik ook niet overtuigd worden door de acteur die Adam speelde.

If I Stay still

Meer veranderingen

Natuurlijk waren er ook dingen ten goede veranderd. Zo was er bijvoorbeeld een scène in het boek waarvan ik vond dat die overbodig was, dat vonden de filmmakers blijkbaar ook. Waren we het daar in elk geval over eens! Maar er zijn ook genoeg stukken die trouw gebleven zijn aan het boek en de essentie blijft hetzelfde. Wel vind ik het ook jammer dat ze het einde aangepast hebben. Het is in feite nog hetzelfde einde, met exact hetzelfde woord, maar er zijn dingen gehusseld, toegevoegd en verwijderd en dat had niet gehoeven. Dat stuk in het boek bracht mij tot tranen, en nu niet. Een gemiste kans. Gelukkig bracht de scène met de opa van Mia wel tranen, net als in het boek. Ook de balans tussen de scènes in het heden en verleden vond ik minder goed. Het verleden kwam soms veel te lang aan bod waardoor ik echt moest schakelen wanneer we opeens weer in het heden waren. Deze scènes waren ook minder sterk omdat we minder tijd doorbrachten met de personages in het ziekenhuis. Daarnaast trouwens nog die zoenscènes; normaal gesproken vind ik ze niet erg, maar in deze film vond ik ze too much. Ze hadden geen functie. En als laatste nog het broertje, Teddy; ik was gek op hem, maar kon in de film totaal geen band met hem krijgen. Hij kwam te weinig in beeld, maar had zoveel toe kunnen voegen aan dat familiegevoel.

Het boek was beter dan de film. Daar zou ik het bij kunnen laten, maar daar doe ik de film ook weer geen recht mee. De film is wat meer PG-13 gemaakt en hoewel het hier en daar goed was dat bepaalde scènes geschrapt zijn en andere scènes samengevoegd, vond ik de meeste nieuw toegevoegde scènes niks toevoegen. Diegenen die het boek niet gelezen zullen hebben zullen deze aanpassingen ongetwijfeld niet opmerken en zullen de film denk ik ook iets hoger beoordelen dan ik nu doe, in principe is het geen slechte film. Voor mijn gevoel komt het gewoon wat minder tot leven dan in het boek waar het uitgebreider en mooier omschreven is, ik miste teveel body door de scènes die ze eruit hebben gelaten.

If I Stay is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray

Deze post is al 4463 keer gelezen