Filmrecensie | Justice League (2017)

Regisseur: Zack Snyder
Cast: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Gal Gadot, Ezra Miller, Jason Momoa, Ray FisherCiarán Hinds
Tagline: You can’t save the world alone
Genre: Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Grof taalgebruik)

SterrenSterrenHalve sterren

Gevoed door het herstelde vertrouwen in de mens en geïnspireerd door de onbaatzuchtigheid van Superman, krijgt Bruce Wayne nu te maken met een nog grotere vijand. Maar gelukkig krijgt hij hulp van een nieuwe bondgenoot: Diana Prince. Batman en Wonder Woman moeten snel een team van metahumans samenstellen om de strijd aan te gaan met deze nieuwe dreiging.

Maar ondanks het team van superhelden, Batman (Ben Affleck), Wonder Woman (Gal Gadot), Aquaman (Jason Momoa), Cyborg (Ray Fisher) en The Flash (Ezra Miller), is het misschien al te laat om de wereld te behoeden voor een catastrofale ramp.

Justice League

De films in het DC universum hebben nogal veel shit over zich heen gehad de laatste jaren. Critici maaiden de films neer, en ook de filmbloggers waren vaak niet enthousiast. Vooral Batman v Superman: Dawn of Justice heeft het te verduren gehad, maar ook Suicide Squad werd niet bejubeld. Wonder Woman daarentegen kreeg betere reacties. Ikzelf vond eerder genoemde films hartstikke leuk. Je kunt dus wel zeggen dat ik misschien de uitzondering ben. Ikzelf keek dan ook met smart uit naar Justice League. Het probleem was dat ik geen tijd had om naar de bioscoop te gaan. En toen kwamen de negatieve recensies online… Inmiddels heb ik Justice League gezien.

Vol enthousiasme erin

Vol enthousiasme stapte ik de film in, al had ik de negatieve recensies wel in mijn achterhoofd (al zijn er ook wel enkele positieve). Helaas kan ik mij er dit keer ook in vinden. Wat een epische film had kunnen worden, zoals wel het geval is met de Avengers-films in het Marvel universum, is Justice League zeker geen topper te noemen. De andere films zal ik vast nog wel een keer kijken, maar ik twijfel of ik Justice League een tweede keer zal bekijken. Ik weet trouwens dat veel recensenten Batman v Superman slechter vonden dan Justice League; ik ben het daar grondig niet mee eens, haha.

Justice League still

Dat snorretje hè…

Een vaak genoemd dingetje was het digitaal wegwerken van de snor die Henry Cavill voor een andere film verplicht moest laten staan, maar de makers niet geschikt vonden voor Superman. Dit levert nogal rare beelden op van de mond van Henry Cavill. Het is gewoon echt lelijk en ik stoorde mij er ook echt aan. Maar eigenlijk special effects en het green screen gebruik in het algemeen zijn punten van aandacht. De special effects zijn bar en bar slecht te noemen in Justice League. Dit doet echt af aan het kijkplezier en de geloofwaardigheid. Er zitten best goede stukken in hoor, maar helaas meer slechte. De slechterik is ook zo slecht “gemaakt” dat het lijkt alsof je een video game aan het kijken bent. Überhaupt maakt hij eigenlijk ook geen indruk. Je vraagt je af of de schurk wel echt nut had in Justice League.

Nieuwe personages

Ook de introductie van Cyborg had duizend keer beter gekund. Ik zit minder goed in de DC wereld dan de MARVEL wereld en heb mij echt een groot deel van de film afgevraagd wie dit moest voorstellen. Heel Cyborg hadden ze trouwens wel uit de film mogen knippen. Ik denk dat ze er sowieso niet verstandig aan hebben gedaan zoveel nieuwe personages te introduceren, en allemaal een soort van origin story proberen te geven. Daar is de film veel te kort voor. Het scheelt dat ik al wat basiskennis heb van The Flash en Aquaman, maar zonder deze kennis zit je ongetwijfeld met een mond vol tanden (bevestigd door mijn vriend die eigenlijk alleen The Flash een beetje kent van de tv-serie).

Justice League still

Oké, een paar positieve dingetjes

Er zijn ook wel wat goede punten aan deze film hoor. Ik heb veel grappen gemaakt tijdens het kijken, maar ik vond hem nou ook weer niet zo verschrikkelijk. Mijn aandacht was continu present, en The Flash was een leuke toevoeging met zijn grapjes (ik had wel liever Grant Gustin in deze rol gezien). Al voelt hij soms wat misplaatst in deze film. De komische momenten in de film deden het goed en dan zie je toch dat dat wel echt een sterk punt is in de MARVEL films; misschien moeten ze daar bij DC toch wat vaker aandacht aan besteden. De mid-credits scène View Spoiler » vond ik overigens ook een erg leuke toevoeging. Er is trouwens nog een tweede! Die mijn vriend en ik hebben gemist door de film te vroeg uit te zetten… Oeps!

Justice League weet zeker niet het niveau vast te houden dat het in mijn ogen had in voorgaande gereleasde films in het DC universum. Waar ik echt genoten heb van Batman v Superman, Suicide Squad en Wonder Woman (maar ook voorgangers zoals Man of Steel), was Justice League geen topper te noemen. De special effects en green screen momenten waren méér dan teleurstellend, en deden echt af aan de kwaliteit van de film. Waar ik normaal gesproken kan genieten van het kijken naar Henry Cavill, vond ik hem nu lachwekkend met die digitaal weggepoetste snor. Ook lukte het slecht om connectie te krijgen met de personages. Er zitten leuke momenten in de film, waaronder enkele met humor. En hier en daar wist de film wel te vermaken. Helaas wisten die scènes de film niet te redden. Ik ben geen groot fan van Jason Momoa en kijk nu eigenlijk wel een beetje tegen Aquaman op, welke in 2018 zijn release beleefd.

Overige pluspuntjes: liedjes zoals Everybody Knows en Come Together

Deze post is al 2023 keer gelezen