Filmrecensie | Kingsman: The Golden Circle (2017)

Regisseur: Matthew Vaughn
Hoofdrollen: Taron Egerton, Mark Strong, Julianne Moore
Bijrollen: Pedro Pascal, Colin Firth, Edward Holcroft, Hanna Alström, Channing Tatum, Halle Berry, Jeff Bridges, Elton John, Poppy Delevigne
Tagline: A far-fetched plot. A gentleman spy. A token American. An eccentric villain.
Genre: Actie | Avontuur | Komedie
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Grof taalgebruik, Drugs- en of alcoholgebruik)

Kingsman: The Secret Service introduceerde de wereld de Kingsman – een zelfstandige internationale inlichtingendienst die opereert op het hoogste niveau van discretie. Het ultieme doel: de wereld veilig houden.

In Kingsman: The Golden Circle staan onze helden voor een nieuwe uitdaging. Wanneer de hoofdkwartieren worden verwoest en de wereld wordt gegijzeld, leidt hun reis naar de ontdekking van een gelieerde spionageorganisatie in de States, met de naam Statesman. In een nieuw avontuur wordt het uiterste gevraagd van de kracht en het verstand van de agenten. Samen moeten de organisaties een meedogenloze gemeenschappelijke vijand verslaan om de wereld te redden, iets dat ondertussen een gewoonte wordt voor Eggsy

Kingsman: The Golden Circle

Stiekem keek ik al tijden uit naar de nieuwe Kingsman film. Ik had meer dan genoten van Kingsman: The Secret Service en wilde graag meer. Natuurlijk was er ook de angst dat zo’n leuke film onmogelijk een net zo’n goed tweede deel zou kunnen krijgen. Maar afgelopen zaterdagavond kon ik er eindelijk achter komen. Samen met mijn vriend ging ik ‘s avonds naar Kingsman: The Golden Circle.

Kingsman The Golden Circle still

Engeland

De film begon meteen al leuk doordat er een voor ons herkenbare plek voorbij kwam, namelijk: Hyde Park. Letterlijk komt hij op een gegeven moment uit bij een restaurant met terras waar wij heerlijk hebben genoten van Fish & Chips en uitkeken over The Serpentine Lake. Altijd leuk wanneer een film een locatie bevat waar je zelf ook bent geweest. De muziek is trouwens door de film heen ook goed gekozen bij elke scène. Dit geldt ook voor de thematiek rondom de slechterik in deze film: Poppy, goed gespeeld door Julianne Moore. Verrassend is de bijrol van Sir Elton John, waarbij ik nog een tijdje dacht dat het misschien een lookalike was, maar het is hem echt!

Onderscheidend

Wat ik bij Kingsman: The Secret Service zo geweldig vond, en nu weer is het onderscheidend vermogen. De mensen achter deze franchise zijn hier erg goed in. De humor is heerlijk, je zal zeker vaak moeten lachen. Dit wordt vaak gemengd met actie, maar er is ook een scène die alles door elkaar husselt. Ik kreeg eerst tranen in mijn ogen omdat het zo lief en hartbrekend tegelijk was, toen werd het ook nog hartstikke grappig, en het sloot af met actie en geweld. Het meeste brute geweld wordt overigens – in tegenstelling tot bij deel 1 – voornamelijk geïnsinueerd in plaats van dat je het werkelijk ziet. Fijn! Uiteraard alles met een knipoog, zoals we al gewend waren van deel 1. We zien trouwens ook een oude vriend terug, die voor leuke momenten in de film zorgt. Helaas is dat al wel een beetje gespoild op de (andere) poster en in de trailer (einde). Gelukkig had ik die van tevoren gemeden!

Kingsman The Golden Circle still

Origineel

Ook het filmwerk is zeer origineel. Zo beweegt de camera namelijk vaak mee met de bewegingen van de personages, en worden hierbij ook veel close-ups gemaakt. Jammer was dat het heel af en toe té duidelijk green screen was. Maar gezien al het andere zo fantastisch is, kan ik dat door de vingers zien. Het acteerwerk is weer heerlijk, en de acteurs hebben een fantastische chemie. Van sommige personages is het jammer dat we niet meer zien; ik weet niet of ze geen tijd hadden voor de film, of dat het gewoon beter in het verhaal paste (de verwoesting van de hoofdkwartieren). Kijk je de film specifiek voor Channing Tatum? Zijn rol is maar klein. Hij had van mij ook niet zo nodig in deze film gehoeven.

Kingsman: The Golden Circle is precies wat ik ervan verwachte. Weer een heerlijke onderscheidende film op dezelfde fronten als de eerste film. De humor is weer heerlijk, maar ook de actie en uiteraard de chemie tussen de acteurs. Leuk is trouwens ook hoe de ondertitel van deze film stiekem een dubbele betekenis heeft. De mensen achter de Kingsman franchise weten hoe ze een unieke en visueel interessante film moeten neerzetten. Hopelijk komt er een derde! Dus of ik Kingsman: The Golden Circle aanraad? Oh yeah!

Deze post is al 2561 keer gelezen