Filmrecensie | This is Where I Leave You (2014)

Regisseur: Shawn Levy
Hoofdrollen: Jason Bateman, Tina Fey, Jane Fonda, Adam DriverCorey Stoll
Interessante bijrollen door: Dax Shepard, Connie BrittonTimothy Olyphant
Gebaseerd op: This is Where I Leave You door Jonathan Tropper
Genre: Komedie | Drama
Kijkwijzer: 12+ (Grof taalgebruik, Drugs- en/of alcoholgebruik)

Wanneer de vader van de joodse familie Altman overlijdt, komen zijn vier ruziënde volwassen kinderen – Paul (Corey Stoll), Judd (Jason Bateman), Wendy (Tina Fey) en Phillip (Adam Driver) – terug naar het ouderlijk huis om volgens zijn laatste wens zeven dagen te rouwen. De vraag is of ze het een week met elkaar kunnen uithouden, samen met hun iets te openhartige moeder (Jane Fonda) en een verzameling aan partners, exen en gemiste liefdes.

This is Where I Leave You

In mijn Top Ten Thurday overzicht van 1 januari 2015 kon je al zien dat ik This is Where I Leave You opnam in de top tien beste films uit 2014. Eindelijk, kun je nu dan ook de recensie lezen van deze leuke film! De film trok mij in eerste instantie door de poster waarop een sterrencast te zien is. Ik herkende Jason Bateman, Tina Fey, Connie Britton en Jane Fonda. Ik geloofde direct dat het een leuke komedie zou zijn; dat moest wel met zo’n cast. En dit bleek het ook te zijn. Ik keek de film op eerste kerstdag met mijn schoonfamilie en vond hem zo leuk dat ik hem op 3 januari alweer keek maar dan met mijn ouders en broertje. Ik kijk een film alleen dubbel als hij echt leuk is, dus dat kun je bij dezen van mij aannemen: hij is leuk! En let vooral ook op dat lieve jongetje dat overal de gelegenheid vindt om buiten op zijn potje te gaan zitten om zijn behoefte te doen.

This is Where I Leave You still

Een grote, gekke familie

Je kunt precies verwachten wat in de omschrijving staat; This is Where I Leave You draait om een grote, gekke familie, en je kunt hilarische capriolen verwachten als je deze broers, zussen, moeder en hun partners, exen en gemiste liefdes op één grote hoop gooit. Voor mij zijn het in elk geval ingrediënten die vaak goed werken in een film. Zeker in combinatie met geweldige acteurs, en zo ook in This is Where I Leave You. De volwassenen zijn weer tijdelijk kinderen in hun ouderlijk huis en zitten 24/7 opgescheept met hun broers en zussen; lachen is gegarandeerd.

Maar het gaat niet alleen om de “kinderen”, ook Jasons overspelige vrouw en vroegere liefde zijn aanwezig in de film. Alsook Wendy’s onbeschofte man, haar kinderen (waaronder dat lieve jongetje waar ik het eerder over had), haar vroegere vriend, Adams nieuwe vriendin, Pauls vrouw waar hij kinderen mee probeert te krijgen (zeker ook grappige scènes gegarandeerd!) en de buurvrouw zijn aanwezig.

Grappig, maar ook serieus

Maar het is niet alleen maar grappen en grollen, er komen ook serieuzere onderwerpen aan bod. Daarnaast draait de film natuurlijk om het overlijden van de pater familias, wat de reden is dat iedereen überhaupt samenkomt. De broers en zussen kunnen goed bekvechten, maar waar nodig kunnen ze ook elkaars grootste steun zijn.

This is Where I Leave You still

Hoewel er meerdere hoofdpersonen zijn, staat Judd Altman vooral centraal; waar de film dan ook mee begint en eindigt. This is Where I Leave You is een film waarbij je om de haverklap zit te lachen, maar waarbij je ook meeleeft met de personages, een blik kunt werpen op de bijzondere band tussen broers en zussen, en je je lekker kunt onderdompelen in diverse liefdesperikelen. Wil je toch nog graag een minpuntje horen? Oké, het personage van Rose Byrne vond ik een beetje irritant, maar dat kan ook aan de actrice hebben gelegen. Nog niet overtuigd dat je deze film echt moet zien? Kijk dan vooral nog even de trailer, die haalt je vast wel over.

Komt de film op jouw watchlist?

Deze post is al 2741 keer gelezen