Filmrecensie | Logan (2017)

Regisseur: James Mangold
Hoofdrollen: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Dafne Keen
Bijrollen: Boyd Holbrook, Stephen Merchant, Elizabeth Rodriguez, Richard E. Grant
Tagline: His time has come
Genre: Actie | Drama | Sci-fi | Thriller
Kijkwijzer: 16+ (Geweld, Grof taalgebruik)

In de nabije toekomst ontfermt een vermoeide Logan (Hugh Jackman) zich over de zieke Professor X (Patrick Stewart) in een schuilplaats op de grens met Mexico. Logan probeert zich te verschuilen voor de wereld en zijn nalatenschap. Maar als een jonge mutant op de vlucht voor duistere krachten zijn pad kruist, kan hij zich niet langer verstoppen.

Logan

Ik had Logan al veel eerder willen zien (lees: direct toen hij in de bioscoop kwam), maar het kwam er niet van doordat eigenlijk elk van mijn weekenden volgeboekt was. Maar toen was daar een weekend waarin mijn vriend en ik beiden helemaal geen plannen of afspraken hadden. Eindelijk konden we weer eens samen naar de bioscoop, en besloten we dus Logan zien. Inmiddels had al ik al vele lovende woorden over de film gehoord. Dus ik ging vol vertrouwen naar de bioscoop; dit zou een sterke film zijn.

Logan still

Rauw

En dat was het ook. Ik vond het verhaal – dat zich in 2029 afspeelt – prachtig. Maar daar kom ik zo nog weer even op terug. Logan is qua sfeer heel anders dan we gewend zijn van de X-Men films. Dat was X-Men Origins: Wolverine eigenlijk ook al wel wat. Wat donkerder. Wat rauwer. Minder blockbuster-achtig. Logan al helemaal. Toen mijn vriend de bioscoopkaartjes zag, trok hij zijn wenkbrauwen op en zei “16+?”. De meeste X-Men films zijn dan ook 12+. Echter ik snap deze waardering helemaal. Wat. Een. Bloedvergiet.

Net iets te lang

Eigenlijk wat mij betreft iets teveel. Ik merkte dat ik de film op een gegeven moment iets te lang vond duren en ik denk dat ze de film best wat hadden in kunnen korten door de vechtscènes wat in te korten. Op een gegeven moment vond ik de zoveelste close-up van Logan brullend aanstormend met zijn klauwen ietwat saai worden. Ik vond het verhaal zelf namelijk zoveel sterker.

Logan still

Prachtig verhaal

Het begin van de film had net zo goed niet over mutanten kunnen gaan, maar over ouderdom en aftakeling. De band tussen “vader” en “zoon”. Ik vond de omgang tussen Charles en Logan zo prachtig om te zien mede dankzij het fantastische acteerwerk van Jackman en Stewart. Aandoenlijk. Roerend. Ik vond het verhaal daar absoluut enorm sterk in. De film is dan ook niet echt een superheldenfilm, maar meer gericht op de personen, zoals de titel van de film ook al deed vermoeden.

Het einde van de film voelde wat abrupt, maar ik had zelf eerlijk gezegd ook niet exact geweten wat erna zou moeten komen. Logan voelt een beetje als het einde van een tijdperk. Acteur Hugh Jackman en Patrick Stewart hadden dan ook al aangekondigd dat dit de laatste film is waarin zij respectievelijk Logan en Charles Xavier zouden spelen. Het einde laat echter wel ruimte voor een nieuw verhaal, maar er zijn geen end-credit scènes. Een film met een prachtig verhaal, maar die wel ietsje korter mocht wat vechtscènes betreft.

Deze post is al 1996 keer gelezen