Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Filmrecensie | Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children (2016)

Miss Peregrine's Home for Peculiar ChildrenTitel: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
Releasedatum: 29 september 2016
Regisseur: Tim Burton
Hoofdrol: Asa Butterfield
Bijrollen: Ella Purnell, Finlay MacMillan, Lauren McCrostie, Hayden Keeler-Stone, Georgia Pemberton, Milo Parker, Raffiella Chapman, Pixie Davies, Joseph Odwell, Thomas Odwell, Cameron King, Chris O’Dowd, Eva Green, Samuel L. Jackson, Judi Dench, Allison Janney, Terence Stamp
Tagline: Stay peculiar
Genre: Avontuur | Drama | Familie | Fantasy
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst)

De Amerikaanse tiener Jake komt in aanraking met een mysterie dat deze wereld en tijd overstijgt. Dankzij aanwijzingen ontdekt hij een geheim toevluchtsoord: mevrouw Peregrine’s tehuis voor merkwaardige kinderen. Maar als Jake kennismaakt met de jonge bewoners en hun bijzondere gaven, realiseert hij dat veiligheid slechts een illusie is. Er schuilt gevaar in de vorm van krachtige, verborgen vijanden. Jake moet uitzoeken wie er echt is, wie hij kan vertrouwen en wie hij werkelijk is.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

Ik heb Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children uiteindelijk niet in de bioscoop gezien omdat ik het boek nog niet uitgelezen had. En dat is iets wat ik perse wilde voordat ik de film zou gaan kijken. Ik las het boek uiteindelijk als luisterboek, en het zat nog vers in mijn geheugen toen in de film ging kijken. Hierdoor vielen eventuele verschillen extra op.

Miss Peregrine's Home For Peculiar Children still

Vergelijking met het boek

En dat zijn er nogal wat. De eerste helft van de film komt nog wel aardig overeen met het boek. Al vond ik wel dat er redelijk wat tussen weggeknipt, en versneld is. Toen de tweede helft begon snapte ik vervolgens dat het niet erg was dat bepaalde dingen eruit geknipt waren, want de tweede helft was compleet anders dan het boek. Echt de complete tweede helft is anders, waardoor ook het einde anders is. Ik denk dat ze wat meer actie en sensatie wilden. Uiteindelijk vind ik het niet heel erg, want het werkte wel. Ik vraag mij echter wel af wat het gaat betekenen voor een eventueel tweede deel – als die er komt (er is wel een tweede en derde boek). Er zijn ook wat subtiele veranderingen, die wel goed opvallen. Zo is de psychiater van Jacob opeens een vrouw in plaats van een man. En zijn twee personages compleet verwisseld qua eigenschappen. Uiteindelijk ook niet heel erg, maar in eerste instantie wel even verwarrend.

Zonder het boek te lezen

Omdat ik natuurlijk keek met het oog van een lezer- én filmkijker, wist ik niet precies hoe de film over zou komen op iemand die het boek niet gelezen heeft. Gelukkig kijk ik veel films samen met mijn vriend die ik hier vervolgens over kan ondervragen. Hij gaf aan dat de film in principe prima te volgen is, maar dat sommige dingen wel wat te makkelijk gingen. Dit bevestigde direct wat ik verwachte dat niet-lezers van de film zouden vinden. En ik vond het zelf eigenlijk ook; doordat ze dingen eruit geknipt hebben werden sommige dingen enorm versimpeld en ging het te makkelijk allemaal. Echter vond hij de film ook wel leuk dankzij het avonturen en mysterie dat duidelijk naar voren komt.

Spanning

Waar ik de spanningsboog normaal gesproken veel minder voel omdat ik het verloop van het verhaal al ken bij boekverfilmingen, zat ik hier uiteindelijk wel met spanning te kijken. Dit komt natuurlijk doordat de gehele tweede helft anders verloopt. Wat dat betreft is het dus een voordeel, en ik ben blij dat de veranderingen goed uitvallen. Ik kan mij er namelijk vaak juist aan ergeren. Het verhaal is en blijft origineel, net als het boek. Over het algemeen ben ik te spreken over het acteerwerk, al vond ik Asa Butterfield als Jacob soms wat plat acteren. Waar ik in het boek overigens sommige dingen vies vond en er niet naar uitkeek dat te zien in de film, bleek dat de film veel minder creepy was. Dit vond ik, persoonlijk, erg fijn.

Ik heb vooral gesproken over de verschillen tussen boek en film, waarvan de grootste toch wel de gehele tweede helft is. Gelukkig bleek deze verandering prima te bevallen. Zoals ik ook al in mijn boekrecensie zei is het verhaal zeker origineel, en ik ben benieuwd of ze het tweede deel ook gaan verfilmen. Het acteerwerk is prima, al ben ik niet helemaal overtuigd van Asa Butterfield. Al met al een prima film als je eens iets “bijzonders” wilt zien.

Deze post is al 2280 keer gelezen