Filmrecensie | Murder on the Orient Express (2017)

Murder on the Orient Expres still

Murder on the Orient Expres posterTitel: Murder on the Orient Expres
Releasedatum: 9 november 2017
Regisseur: Kenneth Branagh
Hoofdrollen: Kenneth Branagh
Bijrollen: Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Josh Gad, Judi Dench, Marwan Kenzari, Willem Dafoe, Derek Jacobi, Leslie Odom Jr., Manuel Garcia-Rulfo, Tom Bateman, Sergei Polunin, Lucy Boynton, Olivia Colman
Tagline: Everyone is a suspect
Genre: Misdaad | Drama | Mysterie
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst)

Wat begint als een uitbundige treinreis door Europa ontvouwt zich al snel tot één van de meest stijlvolle, spannende en huiveringwekkende mysteries ooit.

Murder on the Orient Express is gebaseerd op de roman van bestseller-auteur Agatha Christie en vertelt het verhaal van dertien vreemden gestrand in een trein, in een situatie waarin iedereen een verdachte kan zijn. Voor één man is het een race tegen de klok om de puzzel op te lossen, voordat de dader weer toeslaat.

Murder on the Orient Express

Afgelopen zaterdag wilden mijn vriend en ik naar de bioscoop als afsluiter van een leuke avond. Maar welke film zouden we gaan kijken? De bioscoop gaf ons niet veel keuze, gezien ik de horrorfilms niet wilde zien, de kinderfilms niks voor ons waren en ik de superheldenfilms een andere keer zou kijken. Bleef over: Murder on the Orient Express. Gelukkig een film waar ik wel nieuwsgierig naar was. De film bevat enkele grote bekende namen, en ik had wel zin in een lekkere whodunnit. Daar had ik overigens vrij simplistische verwachtingen van; ik verwachtte een soort van Cluedo, maar dan op een trein. Echt hoge verwachtingen had ik dus niet. Mijn vriend verwachtte eerlijk gezegd niet zoveel van de film. Des te spannender om te ontdekken wat wij elk naderhand van de film zouden vinden.

Murder on the Orient Express still

Hercule Poirot

Murder on the Orient Express maakt een interessante start. Eigenlijk pakte de setting mij nog niet direct, maar het maakte wel nieuwsgierig. Naderhand besefte ik eigenlijk dat het begin gewoon even kort laat zien wie Hercule Poirot is en wat hij kan. Een echte introductie dus, het begin is verder namelijk niet relevant. Dit begin is echter wél erg fijn, want hierdoor heb je het hoofdpersonage goed leren kennen en heb je meteen een soort band opgebouwd.

Eerste helft

Onze bioscoop heeft nog een pauze op het midden van de film, dus ik kan echt spreken van een eerste en tweede helft. De twee verschillen toch wel wat van elkaar. De eerste helft was ik positief verrast. Ik had namelijk geen idee dat die Hercule Poirot zo’n grappig personage is. Ik heb hartelijk gelachen om zijn eigenaardigheden, en Kenneth Branagh speelt de rol ook voortreffelijk. De eerst helft bevatte genoeg vaart en was interessant genoeg om ieders aandacht vast te houden. Ook mijn vriend kwam behoorlijk positief op mij over tijdens de pauze terwijl hij vertelde dat hij eigenlijk had verwacht dat deze film niks zou zijn omdat hij er nog niet eerder van had gehoord.

Murder on the Orient Express still

vs. Tweede helft

Na de tweede helft was de mening van mijn vriend compleet omgedraaid. Ik kon mij in enkele van zijn punten wel vinden. Misschien dat de tweede helft inderdaad net wat te lang duurde, waardoor iemand in de zaal blijkbaar zelfs in slaap was gevallen… Ikzelf vond het niet hinderlijk, maar in de tweede helft mis je wel wat vaart waardoor de spanning ook een beetje ontbreekt. Wat ik sowieso écht miste in de tweede helft was de humor. Er was vrijwel niks meer van te bespeuren, terwijl dat toch net dat beetje extra gaf aan de film. En dat is jammer. Het wie, hoe, en waarom, vond ik uiteindelijk erg verrassend. Ik had een sterke verdenking, maar daarmee bleek ik compleet fout te zitten.

Murder on the Orient Express is een interessante whodunnit, met een voortreffelijk goed geacteerd hoofdpersonage. Maar hij wordt bijgestaan door vele andere grote bekenden, al ben ik eigenlijk niet zo’n fan van Johnny Depp en Michelle Pheiffer die hun beste tijd misschien inmiddels wel hebben gehad. Murder on the Orient Express is een film die je ook weer niet té serieus moet nemen, maar ik vind wel dat het een interessant verhaal heeft dat goed in elkaar zit, er visueel mooi uit ziet, en een verrassend einde heeft. Hoewel mijn vriend uiteindelijk niet zo positief over de film is, kan ik zeggen dat ik er wel echt van heb genoten.

Deze post is al 2755 keer gelezen