Filmrecensie | Nerve

BijrollenJuliette Lewis, Emily Meade, Miles Heizer, Kimiko Glenn
Tagline: Are you a watcher or a player?
Genre: Avontuur | Misdaad | Mysterie | Thriller
Kijkwijzer12+ (Geweld, Grof taalgebruik, Drugs- en/of alcoholgebruik)
Verfilming van: Nerve – Jeanne Ryan

SterSterSterSter

De ijverige middelbare scholier Vee Delmonica (Emma Roberts), heeft genoeg van een leven aan de zijlijn. Onder druk van haar vrienden besluit ze één keer mee te doen aan het populaire online spel Nerve, een ‘truth or dare’ spel. Wat als een onschuldig spelletje begint, ontpopt zich tot een sensationeel spel wat steeds gevaarlijkere vormen aanneemt en waar de inzet alsmaar hoger wordt.

Nerve

Gisteren reisde ik vroeg in de ochtend af naar Amsterdam voor iets leuks. Ik mocht namelijk aanwezig zijn bij de persscreening van Nerve. (Dat klopt, daar heb ik momenteel inderdaad een winactie voor lopen, doe snel mee!) Ik had zowel als blogger als als promoteamlid een uitnodiging ontvangen. Dankjewel Independent Films en Best of YA! Ik keek al een hele tijd uit naar deze film. Het is een verfilming van het gelijknamige boek van Jeanne Ryan, eerder uitgegeven als Lef door uitgeverij Van Goor (en vanaf volgende week ook verkrijgbaar in filmeditie). Zelf ben ik stiekem een heel klein beetje fan van Dave Franco. Hij heeft af en toe een vreselijke rol te pakken (Bad Neighbours), maar ook hele gave (Now You See Me 1 en 2). Ik was dus erg benieuwd in welke categorie hij in deze film zou vallen.

Nerve Still

Watcher or Player?

Nerve is een spelletje, en je bent ofwel een Watcher ofwel een Player. Nerve is in feite onze grote schrik, een systeem (internet) dat alle informatie over jou verzamelt van elk profiel op het web, telefoongesprekken, etcetera. Niks is meer privé. De players doen dares. Te vergelijken met doen in het spelletje doen, durven of de waarheid. Deze dares worden bedacht door de watchers. De dares met de meeste stemmen moet de player vervolgens uitvoeren en de player kan hiervoor een geldbedrag ontvangen. Stop je ermee, of kun je een dare niet voltooien, dan ben je het geld kwijt en lig je uit het spel. Dit alles moet je trouwens filmen met je telefoon en er zitten wat haken en ogen aan. Hoe ver ga jij? Ennuh… Wie is die Ian eigenlijk?

Dare

Laat ik beginnen met dat er eigenlijk een Do not try this at home waarschuwing gegeven zou moeten worden voorafgaand aan de film. Er gebeuren dingen waarvan ik hoop dat het bepaalde mensen niet op ideeën brengt. Na afloop van de film hoorde ik iedereen over klamme handjes, en ook ik had ze. Ondanks dat het die dag warm was, was het in de bioscoopzaal lekker koel, dus daar lag het niet aan. Sommige dares in deze film waren wel heel erg spannend! Ikzelf heb bijvoorbeeld hoogtevrees, en wanneer ik iemand iets gevaarlijks zie doen op grote hoogte krijg ik het direct benauwd. Die situaties in deze film zorgden voor behoorlijk wat spanning, haha.

Nerve Still

Spannend!

Die hele spannende momenten komen overigens ongeveer vanaf de tweede helft van de film. De eerste helft bevat verrassend veel humor. Zowel door hoe de personages worden neergezet, als door de opdrachten. Leuk is ook het grapje in het begin dat je makkelijk mist; Vee zet The Huffington Post ervoor en dan zie je een artikel met iets als “Is James Franco [Dave Franco’s broer red.] really that smart?” Maar dit spannende spel genaamd Nerve kan natuurlijk nooit goed aflopen en de dares worden moeilijker en uitdagender. De tweede helft wordt hierdoor erg spannend en zorgt ervoor dat deze film echt in het thriller genre hoort. Hoe het afloopt ga ik natuurlijk niet verklappen.

Verrassend

Verrassend is trouwens ook de muziek. De soundtrack is erg goed en is een soort mix tussen pop en alternatief. De gebruikte muziek vind je hier en hier op Spotify. Ook de acteurs doen het prima. Emma Roberts (Vee) en Dave Franco (Ian) hebben duidelijk chemie en brengen dit ook over naar de kijker. By the way, waar is zijn mooie haar gebleven? Vreselijk jammer als ze dat afknippen… Maar terug naar de cast: ook Miles Heizer, die je mogelijk kent van de serie Parenthood (zo niet: ga kijken!), speelt een leuke rol als de beschermende beste vriend van Vee, en is zelfs de grappigste. Nerve is mooi gefilmd en technologie is er goed in verwerkt.

Nerve Still

Nerve is een verrassend entertainende film met veel neonlichten. Het begint met aardig wat humor, en Nerve lijkt een spelletje met aparte opdrachten (vergelijkbaar met Jackass en dat programma Wat zou je doen voor 250 euro (daar kan ik echt niet naar kijken)), maar het wordt al gauw erg spannend. Je blijft aandachtig kijken en voordat je het weet is de film afgelopen. Misschien dat je wel wat fouten zult vinden als je er veel over nadenkt, maar dat moet je bij deze film niet doen. Gewoon kijken, en duimen dat alles goedkomt met Vee en haar vrienden. Zweethandjes gegarandeerd.

Deze post is al 2370 keer gelezen