Filmrecensie | Rogue One: A Star Wars Story (2016)

Hoofdrollen: Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk (K-2SO)
Bijrollen: Donnie Yen, Wen Jiang, Forest Whitaker, Riz Ahmed, Mads Mikkelsen, Ben Mendelsohn
Tagline: Save the Rebellion. Save the dream.
Genre: Actie | Avontuur | Sci-fi | Oorlog
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst)

SterrenSterrenSterren

Het oppermachtige Keizerrijk heeft jarenlang gewerkt aan het ultieme vernietigingswapen: de Death Star. De koelbloedige rebel Cassian Andor en zijn robot K-2SO moeten samen met de opstandige Jyn Erso op zoek gaan naar een overgelopen piloot met belangrijke informatie. De toekomst van het universum zal afhangen van een allesbepalende missie: het stelen van de plattegrond van de Death Star om te onderzoeken waar een zwakke plek verborgen zit. Lukt het de rebellen het sterrenstelsel te redden?

Star Wars

Ik heb niks met Star Wars, maar toch was ik wel benieuwd naar Rogue One: A Star Wars Story. Dit heeft denk ik vooral te maken met de trailer die ik zag. Dit verhaal leek mij wel interessant én Felicity Jones (The Theory of Everything) en Diego Luna (Dirty Dancing: Havana Nights) speelden een hoofdrol, en Alan Tudyk de rol van een robot. Daarnaast speelt dit verhaal zich af vóór alle andere delen van Star Wars dus dacht ik dat het redelijk te begrijpen zou zijn.

Rogue One A Star Wars Story still

Cliffhanger?

Toch is dat laatste niet waar. Geheel onwetend kun je er niet ingaan, want er wordt wel naar dingen gerefereerd waar ik niet bekend mee ben. Ook zijn er vast heel veel easter eggs ingestopt voor de echte fans, die ik niet heb gezien of misschien zelfs niet eens snapte. Voor mij eindigde de film ook met een soort van cliffhanger. Want waar mijn mannelijke vrienden allen weten dat dit het begin is van iets dat verder gaat in die eerdere delen die gemaakt zijn, denk ik nu: hoe gaat het verder? Dus eigenlijk moet ik nu alsnog aan die hele Star Wars franchise beginnen, haha.

Humor

Recent heb ik ook Star Wars: The Force Awakens gezien, en die vind ik eigenlijk beter dan Rogue One: A Star Wars Story. Wat mij ook al opviel bij die eerder genoemde film is ook hier het geval; er wordt soms geprobeerd humor in een scène te brengen waar het niet past of gewoonweg niet lukt. En dan vraag ik mij af: waarom moet er perse humor in deze scène? Op andere momenten werkt het juist weer prima.

Rogue One A Star Wars Story still

Slecht acteerwerk

Maar waar ik vooral problemen mee had waren de acteurs. Ik vond ze in deze film gewoon niet goed en geloofwaardig overkomen. Zeker Diego Luna niet; hij leek teveel op een watje om een geloofwaardige rebel te zijn. Mijn favoriete personage, en tevens het enige personage dat mij enigszins wist te beroeren, is een robot, dus dan gaat ergens iets mis. Toch heb ik wel genoten van Rogue One: A Star Wars Story. Het verhaal is wel spannend, en het is mooi in beeld gebracht.

De echte Star Wars fans zullen vast niet blij zijn met mijn oordeel, maar Rogue One: A Star Wars Story wist mij niet helemaal blij te maken. Dit lag vooral aan het acteerwerk dat ik eigenlijk gewoon echt slecht vond. Het verhaal was interessant en spannend, maar het enige personage dat mij wist te bekoren was K-2SO, welke leuk en grappig uit de hoek kwam. De enige humor dat werkte kwam voornamelijk bij deze robot vandaan, maar helaas werkten de grappen met andere personages lang niet altijd zo goed.

Deze post is al 1988 keer gelezen