Filmrecensie | The Light Between Oceans (2016)

Hoofdrollen: Michael Fassbender, Alicia Vikander
Bijrollen: Rachel Weisz
Tagline: Love demands everything
Genre: Drama | Romantiek
Kijkwijzer: 12+ (Angst)

SterrenSterrenSterren

In de meeslepende film The Light Between Oceans gebaseerd op de wereldwijde bestseller van M.L. Stedman, ontmoeten we vuurtorenwachter Tom (Michael Fassbender) en zijn vrouw Isabel (Oscar® winnares Alicia Vikander).

De geliefden wonen op een eiland in West-Australië en proberen al jaren zonder succes kinderen te krijgen. Wanneer ze op een dag een aangespoelde roeiboot vinden met een klein meisje erin, besluiten ze haar uiteindelijk te adopteren. Ze zijn gelukkig en genieten met volle teugen van hun dochter Lucy, tot dat ze na een aantal jaren een vrouw (Oscar® winnares Rachel Weisz) ontmoeten op het vaste land. Al snel na deze ontmoeting verandert hun perfecte leven langzaam in een hartverscheurend drama…

PAC Festival

Laatst kwam al mijn recensie online van de film Hell or High Water, welke ik tijdens het PAC Festival begin oktober heb gezien. Tijdens dat filmfestival heb ik ook The Light Between Oceans bekeken. Van die twee verwachtte ik The Light Between Oceans het leukst te gaan vinden. Echter bleek Hell or High Water juist verrassend uit de hoek te komen en The Light Between Oceans het minder goed bij mij te doen. P.s. ik heb het boek niet gelezen, dus ik kan het niet vergelijken.

De cast

Aan de cast kan het niet liggen, want zowel Michael Fassbender (X-Men: Apocalypse) als Alicia Vikander (The Man from U.N.C.L.E.) spelen een hoofdrol in de film. Twee acteurs waarvan ik al meer dan eens onder de indruk ben geweest. Het ligt ook niet aan het acteerwerk, dat zit wel snor. Beiden zetten ze een overtuigende rol neer.

The Light Between Oceans still

Langdradig

Waar het dan aan ligt? Ik denk dat het een iets te langdradige film is. Voor mijn gevoel is het een film in een film in een film. Er gebeurt namelijk zoveel. Voor mijn gevoel kan ik eigenlijk ook alleen maar praten over het eerste stukje van de film, omdat de rest voor mijn gevoel al direct spoilers zijn.

Film in een film

Voor mijn gevoel kan je de film in drie stukken opdelen. Echter de synopsis van de film bevat eigenlijk al het verhaal van het tweede stuk. Er komt namelijk nog een heel stuk aan vooraf. The Light Between Oceans is een film die vele jaren bestrijkt. Het begint namelijk met het moment waarop Tom Sherbourne aankomt in het stadje en uiteindelijk Isabel ontmoet, tot heel ver in de toekomst.

Liefde

Persoonlijk vond ik het begin van de liefde maar apart en niet geheel geloofwaardig opgebouwd. Het was teveel een soort van insta-love; ik voelde het niet. Gelukkig maken ze dit verderop in de film weer goed en zie je echt de chemie tussen de twee. Tom vond ik een interessant personage en hij is degene die een aantal van de films mooiste quotes verwoord, waaronder één over vergeving.

The Light Between Oceans still

Drama

Het begin oogt erg romantisch en lichtelijk voorspelbaar in het begin, maar wees voorbereid: het is geen überromantische film en verderop in de film weten ze te verrassen. The Light Between Oceans is een heus drama en op een gegeven moment zal somberheid zijn intrede doen. Immers, hoelang kan het goed gaan? Het einde was hierdoor zeker spannend, en in de loop van de film vond ik de film dus steeds beter worden.

Hoewel ik dus heel veel had verwacht van The Light Between Oceans, viel het stiekem toch een beetje tegen. Het is geen slechte film, zeker niet, maar het was voor mij ook niet een film die ik graag nog een keer ga zien. De film blijft interessant, maar ik miste een bepaalde spanningsboog en het had van mij wel iets meer fast-paced mogen zijn. Ik wilde sowieso weten hoe het verhaal af zou lopen, maar er waren veel te veel wentelingen en ik vond de film hierdoor iets te lang worden. Over de acteerprestaties heb ik niets te klagen, dat zat wel goed met deze sterren van formaat.

Deze post is al 3863 keer gelezen