Filmrecensie | The Night Before (2015)

Regisseur: Jonathan Levine
Hoofdrollen: Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen, Anthony Mackie
Bijrollen: Jillian Bell, Lizzy Caplan, Michael Shannon, Mindy Kaling, Ilana Glazer
Tagline: Their past, present and future. All in one night.
Genre: Komedie | Kerst
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Seks, Grof taalgebruik, Drugs- en/of alcoholgebruik)

Jeugdvrienden Ethan (Joseph Gordon-Levitt), Isaac (Seth Rogen) en Chris (Anthony Mackie) gaan elk jaar samen los op kerstavond. Nu ze allemaal volwassen zijn, komt er een einde aan deze traditie. De vrienden willen er voor de laatste keer een onvergetelijke avond van maken en zetten alles op alles om naar het Nutcracka Ball – het meest legendarische kerstfeest in New York – te gaan.

The Night Before

Het is weer de tijd voor kerstfilms en ook ik doe graag mijn duid in het zakje qua aanraders. The Night Before kwam vorig jaar december uit en is hiermee een vrij recente kerstfilm. Ikzelf was toen net geopereerd en kon hem daardoor niet zien in de bioscoop, maar afgelopen februari was het eindelijk zo ver (ja, zolang ligt deze recensie al klaar, haha). Ik had gehoord dat de film verrassend leuk is, maar toch had ik nog wel mijn twijfels voordat ik de film ging kijken.

The Night Before still

Bevat echt een verhaallijn

Die twijfels waren echter nergens voor nodig, deze film is best wel leuk. Ik was namelijk bang voor een onsamenhangende film waarin de ene naar de andere slechte grap elkaar zouden opvolgen. The Night Before bevat echter toch zeker een goede verhaallijn. Het is een film die gaat over vriendschap, verlies en volwassen worden.

Niet voor de hele familie

Ik raad je echter niet aan de film te kijken met je hele familie, het kan hier en daar toch nog wel erg grof zijn, het bevat drugsgebruik en seks, dus het is niet de standaard kerstfilm. Je zet hem eerder een het rijtje met Bad Santa. Maar als je eens een andere film wilt zien dan Home Alone en er geen kinderen bij zijn, dan is The Night Before voor jou echt een aanrader. Het feit dat de grappen afgewisseld worden met een goed verhaal vind ik juist erg fijn aan deze film en heeft er zeker voor gezorgd dat ik er uiteindelijk een heel positief gevoel aan over heb gehouden.

The Night Before still

Geromantiseerd drugsgebruik

Waarom dit soort films toch altijd zoveel drugs moet bevatten vraag ik mij soms wel af. Ja, het levert wel grappige momenten op (hele geslaagde zelfs), maar toch heb ik het gevoel dat ze het gebruik van drugs wel heel vaak romantiseren in dit soort films. Kun je dat soort grappen niet ook creëren op andere manieren? Ik ben niet zo van het adverteren van drugs, maar goed met overmatig alcoholgebruik heb ik weer minder moeite in films, tsjah…

The Night Before is niet de standaard kerstfilm en ik raad zeker niet aan hem met je hele familie te kijken. Wat ik niet had verwacht was dat er echt een verhaal in zou zitten. Het is een verknipte film, maar bevat wel een verhaal en dat maakt de film een stuk beter. Mijn vriend en ik moesten regelmatig lachen tijdens deze film, het bevat een mooie boodschap, maar ik vind wel dat het drugsgebruik teveel wordt geromantiseerd. Wil je eens iets anders dan de standaard kerstfilms dan kun je The Night Before er zeker eens voor zetten.

Deze post is al 1766 keer gelezen