Filmrecensie | Wonder Woman (2017)

Regisseur: Patty Jenkins
Hoofdrol: Gal Gadot
Bijrollen: Chris Pine, Saïd Taghmaoui, Ewen Bremner, Eugene Brave Rock, Lucy Davis, Connie Nielsen, Robin Wright, David Thewlis, Danny Huston
Tagline: Power. Grace. Wisdom. Wonder.
Genre: Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-fi | Oorlog
Kijkwijzer: 12+ (Angst, Geweld)

Een Amerikaanse piloot crasht op het strand van het paradijselijk eiland waar ze is opgegroeid. Hij komt met een verontrustende boodschap over een enorm conflict dat in de buitenwereld gaande is. In haar overtuiging dat ze deze dreiging kan stoppen, besluit ze haar eiland te verlaten. Vechtend in een allesvernietigende oorlog, zal Diana haar volledige krachten en haar ware lot ontdekken.

Wonder Woman

Nadat Gal Gadot enorm indruk had gemaakt met haar slechts kleine – introductie – rol in Batman v Superman, begon ik enorm uit te kijken naar haar compleet eigen film: Wonder Woman. Telkens als er weer een trailer of iets dergelijks naar buiten werd gebracht werd ik opnieuw enthousiast. Kijken deed ik echter niet, want ik wilde niet gespoild worden.

Wonder Woman still

Gal Gadot

In een wereld vol met mannelijke superhelden is het hartstikke fijn dat we met Wonder Woman een film hebben met een kick-ass vrouw in de hoofdrol. Zelf was ik al fan van Gal Gadot in de Fast & Furious-reeks, dus dat ze haar hebben gekozen voor de rol van Wonder Woman maakte mij al heel blij. Gal Gadot is perfect voor de rol en weet een fantastische Wonder Woman neer te zetten. Ze is ook nog eens erg toegewijd met de uren die ze hebben besteed aan het trainen en ze ook nog eens zwanger was.

Begint sterk

Waar het begin echter heel sterk is – en de omgeving ook nog eens een lust voor het oog – vond ik het na de pauze (in de bioscoop) een beetje inkakken. Waarna het op het einde weer sterker wordt. De film had denk ik een stukje korter gekund waardoor ook het middenstuk meer fast-paced was geweest. Maar een andere oorzaak kan misschien ook zijn dat het verhaal eigenlijk wat teveel was van de standaardformule origin stories, en daarmee vrij simpel. Niet perse erg, maar het was wel iets dat ik besefte na het kijken van de film. Ook miste ik helaas de chemie tussen Gal Gadot en Chris Pine. Ik leefde zeker mee met beide personages in de film, maar de aantrekkingskracht tússen hun personages voelde ik niet.

Wonder Woman still

Doutzen?

Maar ondanks bovengenoemde punten heb ik absoluut genoten van de film. Van de sterke vrouwelijke hoofdrol, de mooie slomotion scènes en – ondanks dat het een beetje een standaard formule had – het goede verhaal. De film is overigens nog eens extra leuk voor Nederlanders en Vlamingen doordat we op een gegeven moment even moeten schakelen omdat onze moedertaal plots erin voorkomt. Maar niet alleen dat, we zagen Doutzen Kroes ook in de rol van een fierce amazone.

Wonder Woman is een heerlijke film als je zin hebt in een film met een krachtige vrouwelijke hoofdrol. Gal Gadot is perfect gecast en weet absoluut te overtuigen als Wonder Woman (al besef ik nu dat ze nooit Wonder Woman wordt genoemd (altijd Diana) en we eigenlijk niet hebben geleerd hoe ze aan die naam komt). Het verhaal begon absoluut sterk, maar helaas dutte het hierna wat in, maar vond ik het einde wel weer erg spannend. Hoe dan ook heb ik genoten van deze film! O ja, wij keken hem trouwens in 3D – helaas was 2D niet beschikbaar op dat tijdstip – maar dat voegde dus echt niks toe.

Deze post is al 2157 keer gelezen