Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

Mini-recensies # 13 | Deze films keek ik in januari

Januari is voorbij (al een tijdje, I know, ik ben een beetje laat), dus het is tijd voor een overzicht: welke films keek ik in januari? December was natuurlijk een record met de 24 films die ik toen keek, maar ik weet ook dat ik dat nooit meer zal halen tenzij ik weer verplicht plat moet liggen. In januari begon ik weer met re-integreren waardoor ik iets minder tijd had voor films, maar ik denk dat je in februari pas echt een dip zal zien. In januari keek ik namelijk toch nog dertien films! Tijd voor mini-recensies!

Films die ik in januari heb gekeken, maar waarvan in de komende weken/maanden nog een recensie zal verschijnen of al verschenen is:

Blijf up to date qua welke films ik kijk, of bekijk nog eens de challenges die ik dit jaar aan ben gegaan.

Stripes

Mr. HolmesMr. Holmes

Releasedatum: 16 juli 2015 (NL)
Regisseur: Bill Condon
Hoofdrol: Ian McKellen
Tagline: The man behind the myth
Genre: Drama | Mysterie
Classificatie: 9+

Ian McKellen speelt een gepensioneerde Sherlock Holmes die terugkijkt op zijn bewogen leven en een onopgeloste zaak opnieuw onderzoekt.

Een 93-jarige Sherlock Holmes woont in 1947 in een afgelegen Sussex boerderijtje met zijn huishoudster en haar zoon, waar hij honingbijen houdt, in een dagboek schrijft en worstelt met zijn verminderde geheugen. Maar in deze nadagen van zijn leven blijft de oude speurneus gefascineerd door een onopgeloste zaak rondom een jonge vrouw, en stelt zichzelf vragen over leven, liefde en de grenzen van de geest.

Koop op bol.comTrailer

Mijn mening – Zoals je misschien al weet kijk ik steeds vaker films zonder de trailer te kijken of de beschrijving te lezen. Ik twijfelde dus ook of deze film over gewoon een Mr. Holmes zou gaan, of om Sherlock Holmes. Het bleek dit laatste. Sherlock is beroemd van de boeken en tikt inmiddels de ouderdom aan, met alle gevolgen van dien: zijn geheugen laat hem meer en meer in de steek. Ik vond het een aandoenlijke film, maar het is wel een film waar je van moet houden. De film kabbelt namelijk rustig voort en bevat weinig tot geen spannende momenten met wat actie. De film wist mij wel hier en daar te verrassen. Ik heb genoten van de film, maar het is voor mij wel het soort film dat je één keer kijkt en daarna weer vergeet, ondanks dat je hem wel leuk vond.

Stripes

Joy posterJoy

Releasedatum: 7 januari 2016
Regisseur: David O. Russell
Hoofdrollen: Jennifer Lawrence, Bradley Cooper
Genre: Komedie | Drama
Classificatie: 13+

HartjeHartje½

Joy vertelt het onstuimige verhaal van een familie over vier generaties. In het middelpunt staat een meisje dat verandert in de vrouw, die eigenhandig een zakenimperium opricht en leidt.

Verraad, ontrouw, het verlies van onschuld en littekens van de liefde spelen een rol in deze intense, emotionele en menselijke komedie. Een film over aan het hoofd staan van een familie en een bedrijf, in een wereld van genadeloze commercie. Vrienden worden vijanden en vijanden worden vrienden, zowel binnen als buiten de familie, als Joy’s gevoelsleven en grenzeloze verbeelding haar door de aankomende storm moeten leiden.

Koop op bol.comTrailer

Mijn mening – Ik verwachte echt een fantastische film, maar dat viel toch behoorlijk tegen… De reden dat ik hoge verwachtingen had was omdat Jennifer Lawrence erin speelt, samen met Bradley Cooper en Robert De Niro. De omschrijving van de film was kort maar krachtig op IMDB en na het lezen daarvan had ik nog altijd geen flauw idee waar de film over zou gaan. Het blijkt dus te gaan om de ontdekking van een dweil – blijkbaar een hele beroemde dweil – en daarover is dus een film gemaakt. Joy (Lawrence) is namelijk de bedenker ervan. Maar deze film… nee, die was het niet voor mij. Sowieso snapte ik helemaal niks van het begin, het was allemaal erg verwarrend en ik vroeg me echt af waar dit heen moest gaan. Ik heb nog getwijfeld de film niet uit te kijken. Dit heb ik uiteindelijk niet gedaan, en de film werd later – gelukkig! – nog een beetje beter, interessanter en begrijperlijker. Maar al met al denk ik niet dat je iets mist als je Joy niet kijkt.

Stripes

Burnt posterBurnt

Releasedatum: 26 november 2015 (NL)
Regisseur: John Wells
Hoofdrollen: Bradley Cooper
Tagline: Never underestimate a man with nothing to lose.
Genre: Komedie | Drama
Classificatie: 12+

HartjeHartjeHartje

Burnt is een sexy en smaakvol drama over rock ‘n roll chef Adam Jones (Bradley Cooper).

Hij had ooit met zijn fantastische gerechten de culinaire wereld aan zijn voeten, maar verloor alles door zijn wilde leven met drank en drugs. Nu is hij klaar om het succes terug te pakken, maar heeft hiervoor het beste team ooit nodig, waaronder zijn ex-geliefde Helene (Sienna Miller). Zal het hem lukken om opnieuw aan de top te komen en die derde Michelin ster te krijgen?

Koop op bol.comTrailer

Mijn mening – Velen zijn heel erg lovend over deze film, maar eerlijk gezegd had ik er meer van verwacht. De diverse bijrollen vond ik erg leuk met onder andere Matthew Ryce, maar helaas kwamen ze minder goed uit de verf dan ik had gehoopt en dit lag vooral aan het verhaal, niet de acteurs. De film wordt uiteindelijk niet echt spannend en mist nog wat flair om echt fantastisch te kunnen zijn. Ik denk dat de makers er meer uit hadden willen halen, maar dit niet hebben gedaan en dat de film daardoor iets flauwtjes smaakt. Desalniettemin kun je er wel van genieten als je er niet teveel over nadenkt, en het acteerwerk is prima. Maar het echt feelgood gehalte mist.

Stripes

Sisters posterSisters

Releasedatum: 24 maart 2016 (NL)
Regisseur: Jason Moore
Hoofdrollen: Tina Fey, Amy Poehler
Tagline: They don’t get any closer than this.
Genre: Komedie
Classificatie: 16+

Hartje½

Tina Fey en Amy Poehler zijn weer samen te zien in de nieuwe komedie Sisters van de regisseur van Pitch Perfect (Jason Moore).

De zusjes Maura (Poehler) en Jane (Fey) moeten hun spullen ophalen uit hun ouderlijk huis wanneer hun ouders deze hebben verkocht. Om de goede oude tijd te herleven geven ze een high-school-style feest voor hun oud-klasgenoten. De reünie mondt uit in een wild feest dat precies blijkt te zijn wat de vastgeroeste zussen en hun vrienden nodig hadden.

Koop op bol.comTrailer

Mijn mening – En dan kom ik aan bij de slechtste film die ik dit jaar gezien heb. Ik weet dat het jaar pas amper begonnen is, maar komende films moeten echt hun best doen dit te overtreffen. Ik verwachte een hele grappige film met deze actrices, maar man viel dat tegen. Het was allemaal too much en ik heb zelden gelachen. Daarnaast is het verhaal (dat er amper is tot het einde) niet erg boeiend of origineel. Meeleven met de personages lukt mij ook geen moment. Wat mij betreft kun je deze film prima overslaan.

Stripes

Rendez-Vous posterRendez-Vous

Releasedatum: 4 juni 2015 (NL)
Regisseur: Antoinette Beumer
Hoofdrollen: Loes Haverkort, Mark van Eeuwen, Pierre Boulanger
Genre: Thriller
Classificatie: 12+

In Rendez-Vous gooit Simone (Loes Haverkort) het roer om. Ze erft een bouwvallig landhuis in Frankrijk en vertrekt om samen met haar man Eric (Mark van Eeuwen) en hun twee kinderen, hiervan een chambre d’hôtes te maken.

Terwijl de hectiek van de verbouwing steeds groter wordt, vlucht Simone in een enerverende affaire met één van de Franse bouwvakkers, de aantrekkelijke Michel (Pierre Boulanger). Eric gaat intussen helemaal op in de bouwplannen van aannemer Peter (Peter Paul Muller), maar niet alles in dat prachtige Frankrijk is wat het lijkt… De Franse droom ontaardt in een regelrechte nachtmerrie.

Koop op bol.comTrailer

Mijn mening – Af en toe gooi ik er eens een Nederlandse film doorheen om toch een beetje te kijken hoe het tegenwoordig gaat in de Nederlandse filmwereld. Toen ik de film opzette deed ik dat in eerste instantie zonder ondertiteling – het is immers een Nederlandse film. Maar geloof me, als je geen Frans kunt (goed Frans, niet basis) dan snap je er niks van en mis je belangrijke dingen. De film is uiteindelijk helemaal niet slecht, en stiekem heb ik een zwak gekregen voor de Fransman die je echt van de voeten weet te zwepen. Het einde is nog over te discussiëren. Aan de ene kant is het wel een soort van gesloten, maar aan de andere kant had ik nog graag meer gezien over hoe het verder zou gaan. Waar het verder een romantische film lijkt over een affaire, komt aan het einde plotseling toch nog het thriller genre om de hoek kijken. Al met al een prima film, zeker voor Nederlandse bodem.

Stripes

Magic in the Moonlight posterMagic in the Moonlight

Releasedatum: 21 augustus 2014 (NL)
Regisseur: Woody Allen
Hoofdrollen: Colin Firth, Emma Stone
Genre: Komedie | Romantiek
Classificatie: Alle leeftijden

Romantische komedie van Woody Allen waarin illusionist Colin Firth probeert te achterhalen of de helderziende Emma Stone de boel al dan niet belazert.

In de jaren twintig van de vorige eeuw wordt de Britse illusionist Stanley Crawford gevraagd om op bezoek te komen bij de rijke familie Catledge in Zuid-Frankrijk. Hier moet hij onderzoek doen naar Sophie Baker, een helderziende jongedame die is ingehuurd om contact te leggen met een overleden familielid. Stanley is ervan overtuigd dat het charmante medium een oplichtster is en schrijft alles toe aan de goedgelovigheid van de familie. Maar wanneer Sophie een aantal bijzondere demonstraties geeft van haar helderziendheid, kan hij niet anders dan zich langzaam maar zeker over te geven aan deze wereld vol onverklaarbare gebeurtenissen.

Koop op bol.comTrailer

Mijn mening – Hoewel de film niet extreem bijzonder was, had het zeker elementen waar ik van geniet in films, waaronder het element van surprise. De hele film vraag je je af of Sophie echt helderziend is of dat ze maar een spelletje speelt. Wel leek het leeftijdsverschil tussen Colin Firth en Emma Stone iets te groot, waardoor ik het soms moeilijk kon geloven wat ik voor mij zag. Magic in the Moonlight is hier en daar verrassend en leuk om naar te kijken, en bevat goede acteurs. Een luchtige romantische film, met een vleugje magie in de vorm van illusionisme.

Stripes

Heb jij al één van deze films gezien? Welke is je favoriet?

Deze post is al 1971 keer gelezen