Filmrecensie | Game Night (2018)

Releasedatum: 22 februari 2018 (NL)
Regisseur: John Francis Daley, Jonathan Goldstein
Cast: Jason Bateman, Rachel McAdams, Billy Magnussen, Lamorne Morris, Kylie Bunbury, Kyle Chandler, Sharon Horgan, Jesse Plemons
Tagline: This is not a game.
Genre: Komedie | Misdaad | Mysterie | Thriller
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Grof taalgebruik)

Voor hun wekelijkse spelletjesavond voor koppels wordt de lat hoger gelegd wanneer Max’s charismatische broer, Brooks (Chandler), een moord mysterie partijtje organiseert, compleet met neppe schurken en FBI agenten. Dus wanneer Brooks wordt gekidnapped hoort dat bij het spel… toch? Maar wanneer de zes uber-competitieve spelers vastberaden zijn om de zaak op te lossen en te winnen, ontdekken ze dat dit ‘spel’, noch Brooks, is wat het lijkt.

In de loop van één chaotische nacht, bevinden de vrienden zich steeds dieper in de problemen. Iedere wending die het ‘spel’ neemt leidt tot een nieuwe onverwachtse richting waar ze zich uit moeten werken. Geen regels, geen puntentelling en geen idee wie alle spelers zijn. Dit wordt of het leukste spel ooit, of … game over.

Game Night

GAME NIGHT! Ik denk dat ik de trailer voor Game Night in ongeveer dezelfde periode keek als de trailer van The Greatest Showman; in het najaar van 2017. Beiden films waar ik dankzij de trailer heel erg naar uitkeek. En dat terwijl ik eigenlijk zei dat ik nooit meer trailers wilde kijken. Soms ontkom je er gewoon niet aan, haha. Mijn vriend en ik houden ontzettend veel van het spelen van spellen, dus deze film leek mij echt wat voor ons. Spelletjes en komedie, kom maar op! Mijn vriend verwachte echter dat het gewoon een simpele komedie zou zijn. Wat we er uiteindelijk van vonden? Lees snel verder!

Game Night still

Bijzondere mix

Game Night is een bijzonder mix van misdaad, mysterie én komedie. Constant vraag je je af of wat echt is en wat niet. Dit levert vervolgens ook spanning op. Maar tijdens alle misdaad en mysterie worden de scènes op passende wijze onderbroken met hilarische stukjes. En dacht ik op een gegeven moment een plothole ontdekt te hebben, werd dit later op een logische wijze uitgelegd – al vond ik na de film alsnog één. Natuurlijk is niet alles in deze film geloofwaardig. Dat kan ook niet, en hoeft ook niet bij dit soort films. Maar je leeft wel mee en zit wel mee te gissen naar het verdere verloop van de film. Game Night bleef echter verrassen.

Game of Life

Een bijzonder element in de film is de manier waarop bepaalde scènes in beeld worden gebracht. Het is geschoten met het miniatuureffect waardoor de film op tijden doet denken aan een bordspel zoals Levensweg. Leuk dat ook hier over nagedacht is om het in beeld brengen dichtbij het thema van de film te houden. Dit geldt ook voor stukken in de verhaallijn; let bijvoorbeeld maar eens op het levensverhaal van hoofdpersonages Max (Jason Bateman) en Annie (Rachel McAdams).

Game Night still

Goede chemie

De acteurs zijn goed gekozen; allen personen die sterk zijn in komedie, maar ook prima vertoeven in actie. De film bevat personages die erg divers van elkaar zijn, en zijn goed neergezet door de acteurs. De chemie is er tussen de verschillende duo’s, maar ook met alle duo’s bij elkaar. Ze complimenteren elkaar.

Dat de film 12+ is, snap ik wel. Hier en daar vind je enkele gewelddadige en bloederige scènes. Niet horror-achtig hoor! Daar houd ikzelf ook niet van.

Kreeg mijn vriend gelijk? Werd het een simpele komedie? Nee. Hij vertelde achteraf dat Game Night leuker was dan hij had verwacht. Ikzelf heb ook meer dan genoten. De mix van misdaad, mysterie en komedie werkt, en wordt ondersteund door de chemie en het samenspel van de acteurs. Regelmatig werd er hardop gelachen in de zaal. Daarnaast merk je dat het thema spelletjes in zowel weergave als het script leuk is verweven. Dus heb je komend weekend nog niks te doen? Kies dan voor Game Night!

Deze post is al 2235 keer gelezen