Recensie | The Pink Panther

The Pink Panther

The Pink Panther

Release datum Amerika: 10 februari 2006 (mijn verjaardag! :p)
Hoofdrollen: Steve Martin, Jean Reno, Beyoncé & Kevin Kline
Genre: Komedie

Koop bij bol.com

De populaire coach van het Franse voetbalteam wordt op het veld beroofd van de Pink Panther-diamant en vermoord. Wie is de dader? De jaloerse ex-minnaar van de vriendin van de coach? Weet deze vriendin (Beyoncé) meer dan ze zegt te weten? Hoofdinspecteur Dreyfus (Kevin Kline) geeft de klus aan Jacques Clouseau (Steve Martin) in de verwachting dat hij met zijn geklungel alle persaandacht trekt, zodat hij zelf in alle rust de moord kan oplossen. Om Clouseau goed in de gaten te kunnen houden krijgt Gilbert Ponton (Jean Reno) de opdracht om Clouseau te helpen en alles door te spelen aan Dreyfuss. Clouseau en Ponton struinen de wereld af op zoek naar de diamant. Ze stuiten op duizelingwekkend knappe dames, valstrikken, leugens én hoofdinspecteur Dreyfus, die succes geroken heeft en de zaak weer in eigen handen wil nemen…

The Pink Panther, een film die uitkwam in 2006 en die ik destijds meerdere keren heb bekeken. Maar vorige maand keek ik de film na jaren weer eens. Sinds ik de film voor het eerst keek, samen met mijn ouders en broertje, roepen we als we het hebben over hamburgers vaak “Dambeguh!”, en dat is een referentie naar de film. Al vaak hebben mijn broertje en ik mijn vriend aan proberen te sporen ook eens The Pink Panther te kijken, maar dat deed hij niet. Tot hij vorige maand opeens zei “Zullen we anders The Pink Panther kijken? Het wordt tijd dat ik eens snap hoe het zit met die “Dambeguh”.

En zo zaten we vorige maand opeens weer voor The Pink Panther en een paar dagen later keken we ook deel 2 nog even. Ik besloot er een recensie over te schrijven. Als je echt graag even wilt lachen dan moet je deze film(s) kijken, want lachen is gegarandeerd. Train je lachspieren maar vast.

Steve Martin is een geweldige acteur en hij is geweldig als Jacques Clouseau. Om de haverklap lag ik weer in een deuk. Je moet de film vooral niet serieus willen nemen en ja de grappen zijn soms voorspelbaar, maar ze werken wel degelijk op je lachspieren. Clouseau is natuurlijk een fransman en Martins Franse accent is erg leuk. Ook de dynamiek met Jean Reno, die Clouseau in de gaten moet houden, is geweldig. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld en ze zijn een heerlijk duo om naar te kijken.

The Pink Panther gif
Bron: Giphy

Een voorbeeld van het soort grappen in de film is bijvoorbeeld dat Jacques Clouseau good cop, bad cop wil spelen tijdens het ondervragen, maar duidelijk niet doorheeft dat dit doorgaans door 2 personen gedaan wordt. Hij gaat de ondervraging dan ook in als bad cop, loopt de deur weer uit, en komt terug als good cop. Het feit dat hij altijd denkt dat er afluisterapparatuur in een kamer zit levert ook mooie momenten op. En ook is er een moment dat hij denkt dat er een vrouw aankomt en dit ook tot in detail beschrijft en het uiteindelijk een man blijkt te zijn en hem vervolgens gaat ondervragen of hij hakken in zijn tas heeft omdat hij kon zweren dat er een vrouw op hakken aankwam.

En natuurlijk de befaamde hamburger scène; de scène waarin hij normaal Engels probeert te leren, maar het woord hamburger niet normaal uit kan spreken en een reeks woorden opnoemt die in niks meer lijken op hamburger. En later komt dit ook nog weer terug wanneer Clouseau hamburgers het vliegtuig binnen probeert te smokkelen en de douane hem vraagt wat er in zijn zakken zit. Tsjah… dat betekent natuurlijk een groot misverstand gezien er geen woord dat als hamburger klinkt eruit komt.

Hieronder voor degenen die de film al hebben gezien, of hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen de “Dambeguh” scène:

Veel in de film berust op toeval dus je hoeft je hersenen niet te laten kraken over wie de dader is en wie de Pink Panther diamant heeft gestolen. Laat het gewoon lekker op je afkomen en lach. The Pink Panther 1 is duidelijk beter dan deel 2  – dat 3 jaar later in 2009 uitkwam -, maar ook deel 2 is het zien waard en enorm grappig. Kortom: is het tijd dat je lachspieren weer eens aan het werk gezet worden, ga dan The Pink Panther kijken. De film is ook zeer geschikt om samen met je partner of bijvoorbeeld met je ouders te kijken, maar ook in je eentje kun je ervan genieten.

En natuurlijk ook nog even de trailer:

Hebben jullie The Pink Panther al gezien?

Deze post is al 1795 keer gelezen