Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Triorecensie | Back to the Future 1, 2 & 3

Back to the Future - Trilogie

Mijn vriend en ik wilden dit eigenlijk vorig jaar al doen rond 21 oktober 2015 toen gevierd werd dat Marty en Doc aankwamen in 2015, maar we zijn er op de één of andere manier niet aan toegekomen. In januari besloten we de gehele trilogie in één week tijd te kijken, en zoals ik destijds al aangaf zouden jullie nog een “trio”recensie van mij tegoed hebben.

De films zijn klassiekers, en volgens mij zijn er maar weinig mensen – van de mensen geboren voor 2000 althans – die de films niet hebben gezien. Of in elk geval het eerste deel. Het eerste deel van de Back to the Future trilogie kwam uit toen ik welgeteld -5 was en het laatste deel toen ik net 3 maanden oud was (althans toen hij in Nederland uitkwam). Toch ben ik er mee opgegroeid en zijn ze in mijn jeugd vaak uitgezonden op de televisie.

Let op: mijn mini-recensie van Part II bevat spoilers voor Part I, en de mini-recensie van Part III bevat spoilers voor Part I en II.

Stripes

Back to the Future Part 1 posterBack to the Future

Releasedatum: 12 december 1985 (NL)
Regisseur: Robert Zemeckis
Hoofdrollen: Michael J. Fox, Christopher Lloyd
Bijrollen: Lea Thompson, Crispin Glover, Thomas F. Wilson, Claudia Wells, James Tolkan
Tagline: He’s the only kid ever to get into trouble before he was born.
Genre: Avontuur | Komedie | Sci-fi
Classificatie: Alle leeftijden

HartjeHartjeHartjeHartje½

Marty McFly is een doorsnee tiener die bevriend is met de gekke uitvinder Doc Brown. Doc ontwerpt een tijdmachine waardoor Marty per ongeluk wordt teruggezonden naar 1955. Hier ontmoet hij zijn ouders die in deze tijd natuurlijk nog veel jonger zijn. Hij verstoort de ontmoeting met zijn ouders en moet hier alles aan doen om hen weer te herenigen. Als dit niet gebeurt, zal hij nooit geboren worden!

Het eerste deel was fantastisch om opnieuw te kijken na zoveel jaren. Des te verder we in de film kwamen des te meer ik begon te herinneren over het verdere verloop van de film. Hoewel de film al meer dan 30 jaar oud is, is het nog altijd enorm vermakelijk. Natuurlijk is het lichtelijk gedateerd, maar de humor en de verhaallijn werken nog altijd goed en ook het acteerwerk is zeker niet slecht. Daarnaast: wie zou niet de mogelijkheid willen hebben om door de tijd te reizen? Het is eerlijk gezegd ook bewonderenswaardig te noemen dat dit eerste deel ervoor zorgt dat fouten en onlogische wendingen – voor je gevoel – amper voor komen.

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit eerste deel ook het beste deel uit de trilogie. Dit is waar het begon met de DeLorean en Doc, Marty en ook Einstein. Marty eindigt per ongeluk in het jaar 1955, gaat het hem lukken om terug naar 1985 te geraken, maar bovenal: lukt het hem om de scheur in de tijdlijn te herstellen zodat zijn bestaan niet in het geding komt? Ik weet hoe het afloopt, en toch weet de film de spanning erin te houden. De grime is verschrikkelijk – acteurs waaronder Leah Thompson (Switched at Birth) spelen zowel hun jongere als oudere zelf -, maar voor de standaarden van 30 jaar geleden juist erg goed. Daar moet je even doorheen kijken. Hoewel de special effects niet geweldig zijn, moet ik zeggen dat ze best goed zijn als je bedenkt dat het special effects zijn van 30 jaar geleden! Ik ken films en tv-series die het in het heden soms nog slechter doen.

Stripes

Back to the Future Part 2 posterBack to the Future Part II

Releasedatum: 22 december 1989 (NL)
RegisseurRobert Zemeckis
HoofdrollenMichael J. Fox, Christopher Lloyd
Bijrollen: Lea Thompson, Thomas F. Wilson, Elisabeth Shue, James Tolkan, Jeffrey Weissman
Tagline: It’s About Time.
GenreAvontuur | Komedie | Sci-fi
Classificatie: 6 jaar en ouder

HartjeHartjeHartje½

Dr. Brown en Marty reizen naar het jaar 2015 omdat Marty’s toekomstige zoon hun hulp nodig heeft. Maar terwijl Doc en Marty in Marty’s huis zijn, steelt de oude Biff Tannen de tijdmachine en reist terug naar het jaar 1955, waar hij zijn jongere versie een sportalmanak geeft met alle sportuitslagen van de komende jaren. Wanneer Doc en Marty terugkeren naar 1985, ontdekken ze dat Biff de almanak heeft gebruikt om met gokken een fortuin te verkrijgen. Doc en Marty reizen terug naar 1955 om te voorkomen dat Biff de almanak ooit zal gebruiken.

Zoals het einde van Part I eigenlijk al duidelijk maakte gaan ze in dit tweede deel naar de toekomst. Destijds moest vier jaar gewacht worden op het vervolg, wij keken het twee dagen later. Persoonlijk vind ik het echt een aanrader om de films vlak na elkaar te kijken, want dan kun je zien hoe goed alles eigenlijk in elkaar zit verhaalsgewijs. Alles is met elkaar verbonden en als je er op let zie je hoe goed ze dit hebben gedaan. Er was wel een kleine verandering; zo is Claudia Wells namelijk vervangen door Elisabeth Shue als het vriendinnetje van Marty. Ook de grime is hier weer verschrikkelijk, maar voor standaarden van 30 jaar geleden juist prima. En het is bewonderenswaardig hoe de acteurs telkens een ander persoon neer weten te zetten, ook al is het vervormen van je stem niet perse de methode om jezelf ouder voor te doen.

Dit tweede deel – hoe leuk het ook is dat het zich deels in 2015 afspeelt – vind ik echter wel het slechtste deel van de trilogie. Ik kon mijn vinger niet goed leggen op de reden waarom, maar ik weet nog dat ik op een gegeven moment de film even op pauze heb gezet om te zien hoelang hij nog door zou gaan. Ik denk dat het heen en weer reizen uiteindelijk wat te vaak gebeurde en dat ik de toekomst toch minder interessant vond dan het reizen naar het verleden. Ik twijfel of dit misschien kan komen doordat de “toekomst” voor ons in het heden geen toekomst meer is en je duidelijk een jaren ’80 stijl ziet. Maar misschien was de film ook wel gewoon een half uurtje te lang en daarmee iets te lang gerekt. Het tweede deel eindigt in elk geval met een spannende cliffhanger.

Stripes

Back to the Future Part 3 posterBack to the Future Part III

Releasedatum: 13 juli 1990 (NL)
RegisseurRobert Zemeckis
Bijrollen: Mary Steenburgen, Thomas F. Wilson, Lea Thompson, Elisabeth Shue, James Tolkan
Tagline: They’ve saved the best trip for last… But this time they may have gone too far.
GenreKomedie | Sci-fi | Western
Classificatie: 6 jaar en ouder

HartjeHartjeHartjeHartje

Tijdens één van hun vorige tijdreizen zijn Marty en Doc in verschillende periodes terecht gekomen. Marty zit vast in de jaren vijftig terwijl Doc in het jaar 1885 is beland. Marty vindt de tijdmachine en kan terugkeren naar het heden. Maar dan ontdekt hij dat het slecht met Doc afloopt in het Wilde Westen. Hij besluit ook terug te reizen naar eind negentiende eeuw om zijn vriend te redden.

Waar ik mijn interesse bij Part II een klein beetje begon te verliezen, kwam dit bij Part III weer terug. Aan het einde van Part II kreeg je al een vooruitblik te zien naar het duo in het wilde westen. Dit trok mij in eerste instantie niet, maar uiteindelijk wisten ze het voor elkaar te krijgen dat ik dit deel het op één na beste deel vond in de trilogie. Hier en daar zitten zeker wat tijdtechnische fouten – in 1885 zei volgens mij nog niemand dude tegen elkaar – maar dat mag de pret niet drukken. Part III bevat wederom heerlijke humor, en de toekomst wordt weer in gevaar gebracht. Gaat het ze lukken om het te herstellen? Het blijft spannend tot het einde.

Door de films heen wordt steeds meer gewezen op de gevaren van het reizen door de tijd en per ongeluk veranderen van de tijdlijn, dit had immers grote gevolgen in Part II, maar eindigt met een mooie boodschap over de toekomst. Het einde van de trilogie is bevredigend, ze wisten op welk punt ze moesten stoppen en het niet onnatuurlijk lang te rekken.

Stripes

Je kunt natuurlijk duidelijk zien dat deze films al ouder zijn. De special effects zijn vrij nep, de grime was nog niet helemaal van de kwaliteit die we tegenwoordig kennen en hier en daar zitten zeker nog fouten. Meer dan eens heb ik gezegd: “Maar als dit verandert, dan zou dit toch ook moeten veranderen?” Of vooral in Part III: “Als deze twee getrouwd zijn, dan zou het in de toekomst toch incest zijn gezien ze afstammelingen zijn van dezelfde familielijn?”. Maar dat vergeef ik ze omdat ze het verhaal weer interessant en spannend hebben weten te maken.

Het is eigenlijk drie keer hetzelfde en toch anders. De familieleden in de toekomst en het verleden hebben allemaal dezelfde karaktereigenschappen en zijn vaak gespeeld door dezelfde acteurs. Daarnaast overkomt ze ook nog eens vaak hetzelfde. Toch weet de franchise het interessant te houden door overal een deadline aan te hangen en het gevaar dat de tijdlijn veranderd wordt, of juist dat ze misschien wel te laat zijn om het weer terug te veranderen. En eigenlijk brengt die herhaling juist heel veel humor met zich mee en helpt het een volledig geheel te maken van de trilogie.

Michael J. Fox en Christopher Lloyd waren een fantastisch duo voor deze franchise en ik heb met plezier alle drie delen opnieuw bekeken (en zal ze vast vaker bekijken door de jaren heen). De trilogie – met het eerste deel toch wel als hoogtepunt – weet sciencefiction, humor en avontuur goed met elkaar te combineren voor tijdloos vermaak.

Koop Back to the Future I, II en/of III op DVD of Blu-ray

Deze post is al 2547 keer gelezen