Categorieën: Tv-series / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Netflix aanrader | Downton Abbey

Downton Abbey - Seizoen 5

Downton Abbey posterPremière: 21 december 2011
Zender: ITV (Engeland)
Genre: Drama | Romantiek
Hoofdpersonen: Hugh Bonneville, Laura Carmichael, Jim Carter, Brendan Coyle, Michelle Dockery, Joanne Froggatt, Rob James-Collier, Phyllis Logan, Elizabeth McGovern, Sophie McShera, Lesley Nicol, Maggie Smith, Penelope Wilton, Allen Leech, Dan Stevens, Jessica Brown Findlay
Speelduur per aflevering: 43 minuten
Tagline: War changes everything
Aantal seizoenen (op 21-09-2014): 5

Downton Abbey speelt zich af in het fictieve Downton Abbey, hier staat het huis van de graaf van Grantham, in het begin van de regeerperiode van Koning George V, gedurende de twee jaar voorafgaand aan de Grote Oorlog en te beginnen met nieuws van het zinken van de Titanic. Het volgt het leven van de aristocratische familie Crawley en hun personeelsleden.

In de spotlight

Deze zomer zat ik helaas verplicht thuis te herstellen van een operatie, maar het was een mooie kans om eindelijk eens wat series te kijken die ik altijd al wilde kijken maar simpelweg gewoon geen tijd voor had. Eén van die series was Downton Abbey. Ik was vroeger slecht in geschiedenis en documentaires over het verleden sla ik ook vaak over, maar hoewel Downton Abbey in het begin van de jaren 1900 afspeelt vind ik deze serie echt geweldig. Dowton Abbey is speciaal! Het won niet voor niets twee Golden Globes. De serie begint vanavond in Engeland aan alweer het vijfde seizoen en ik heb er zin in!

Downton Abbey sisters

Wat is Downton Abbey?

Downton Abbey is een Britse tv-serie die uitgezonden wordt door de zender ITV en waarvan deze zomer in Nederland net het vierde seizoen is uitgezonden. Het is een periode drama dat begint in 1912 en de Titanic is net gezonken. De tijd gaat vrij snel in de serie. Terwijl bij de meeste series één seizoen gelijk staat aan ongeveer een jaar, gaan ze in Dowton Abbey van 1912 in seizoen 1 naar 1923 in seizoen 5. De serie speelt zich af in het fictieve dorp Downton en draait om de adellijke familie Crawley en hun bedienden.

Aan het hoofd van de familie staat de Violet Crawley (Maggie Smith, Harry Potter) die haar landgoed, genaamd Downton Abbey, heeft overgedragen aan haar zoon Robert Crawley (Hugh Bonneville) en zijn Amerikaanse vrouw Cora (Elizabeth McGovern). Zij hebben drie dochters; Mary (Michelle Dockery, Non-Stop), Edith (Laura Carmichael) en Sybil (Jessica Brown Findley, Winter’s Tale). Mooi in deze serie is dat we niet alleen de familie Crawley bediend zien worden, maar dat deze bedienden ook een grote rol spelen in deze serie. Aan het hoofd van deze bedienden staat butler Mr. Carson (Jim Carter, The Oxford Murders) en de hoofd huishoudster Mrs. Hughes (Phyllis Logan, Lovejoy).

De serie start met paniek, want de erfgenaam van het landgoed – en verloofde van dochter Mary Crawley – is omgekomen op de Titanic. Ze willen het landgoed overdragen aan Mary, maar dochters mogen het landgoed niet erven (daarom zou ze trouwen met een erfgenaam). Maar er is nog een erfgenaam; een advocaat uit Manchester (Dan Stevens, Night at the Museum: Secret of the Tomb). Eigenlijk wil ik niet teveel ingaan op de verhaallijnen omdat het leuker is om alles zelf te ervaren.

Downton Abbey staff

Waarom is Downton Abbey een aanrader?

Heel simpel: de verhaallijn is goed, de acteurs zijn goed, de setting van de gehele serie is mooi en goed afgewerkt, eigenlijk alles is goed en mooi. Ik probeerde aflevering één op Netflix en de twintig seconden die na een aflevering in beeld aftellen tot de volgende aflevering duurden mij eigenlijk telkens al te lang. Het was spannend en ik móést doorkijken! Ideaal dat in elk geval de eerste drie seizoenen op Netflix te vinden zijn. Alle acteurs zijn echt ontzettend goed gecast, want je gaat echt met ze meeleven en dat je  – ondanks dat het zich in een compleet ander tijdperk afspeelt – mee kunt leven vind ik één van de belangrijkste eigenschappen in een serie. Dat het in een compleet andere tijd afspeelt vind ik hier totaal niet vervelend. Ik vind het eerder zelfs interessant! De serie is ook geschikt voor verschillende leeftijden. Ikzelf ben 24 en kan enorm genieten van de serie, maar ook mijn moeder is inmiddels verslaafd en zelfs mijn vader kijkt zo nu en dan met haar mee. Je hoeft dus niet een bepaalde leeftijd te zijn om de serie leuk te vinden en je hoeft niet gek te zijn op het tijdperk om de serie leuk te vinden.

De serie kan wel een enorme impact maken op je emoties. Ik heb gelachen en gehuild en mij soms enorm zorgen gemaakt over het lot van bepaalde personages. Wederom: dankzij dat meeleefgehalte waar ik het over had. Zo nu en dan zit er een personage tussen dat ik minder leuk vind, maar over het algemeen verbaas ik mij over het feit dat er zoveel leuke personages – en dus de acteurs die hun spelen – in zo’n grote cast zitten.

Ik kan niet wachten op de nieuwe afleveringen die dus vanaf vanavond op ITV te zien zijn in Groot-Brittannië.

Koop de seizoenen van Downton Abbey op DVD of Blu-ray, of bekijk de serie op Netflix.

Kijken jullie al naar Downton Abbey?