Filmrecensie | 22 Jump Street (2014)

Bijrollen: Peter Stormare, Wyatt Russell, Dave Franco, Rob Riggle, Ice Cube
Tagline:
These undercover cops are going to party like it’s their job
Genre
: Actie | Komedie | Misdaad
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Grof taalgebruik, Drugs- en/of alcoholgebruik)

De agenten Jenko en Schmidt gaan voor hun nieuwe zaak undercover bij een universiteit op zoek naar de nieuwe drugssensatie WHYPHY. Terug in de schoolbanken proberen ze door het opbouwen van vriendschappen dichter bij de dealer te komen. Als blijkt dat de twee agenten hele andere ideeën hebben over hoe ze de zaak het beste op kunnen lossen komt hun vriendschap onder druk te staan.

Sequels zijn eng

21 Jump Street was geweldig en sequels zijn in dat soort gevallen altijd eng. Want zullen ze het succes van de eerste film kunnen evenaren of zullen ze hard falen? De trailer vond ik überhaupt al erg grappig. Zeker ook omdat ze ook echt wat doen met de titel van de film. Meestal wordt er een opvolgend nummer gekozen, zoals hier ook van 21 naar 22 Jump Street gegaan wordt. Maar het leuke is dus dat ze ook gaan verhuizen naar 22 Jump Street en dat alleen al vond ik hilarisch en goed bedacht. Ook werd verwezen naar een derde kerk op 23 Jump Street, en direct begon ik te hopen dat er ook een derde film zal volgen.

22 Jump Street

22 Jump Street

In 22 Jump Street nemen Jenko en Schmidt hun oude identiteit weer aan en is de opzet van de film ongeveer hetzelfde als 21 Jump Street, maar in plaats van een middelbare school gaan ze nu naar college! Weer gaan ze op zoek naar een dealer met het motto: “Infiltrate the dealer, find the supplier”. Leuk is ook dat personages zoals Eric (je weet wel, Dave, het broertje van James Franco) weer even te zien zijn. Hoe kort het ook is, maar geen enkel personage zit erin zonder reden.

In 22 Jump Street staat de relatie van Jenko en Schmidt centraal. Ze zijn net een koppel dat door relatieproblemen gaat en dat is zowel mooi als grappig om te zien. Zo maakt Jenko een nieuwe vriend, vindt Schmidt een vriendinnetje en langzaam maar zeker groeien ze uit elkaar. Komt het nog goed?

22 Jump Street 3

De acteurs

Normaal gesproken ben ik geen fan van Jonah Hill, maar in de Jump Street films geniet ik wel van zijn acteerkunsten en maakt hij een goed team met Channing Tatum. Iets wat ik bij de eerste film niet had verwacht, maar wat een goede combinatie bleek en dat ook werkt in 22 Jump Street.

Channing Tatum is daarnaast een geweldige acteur, hij kan romantische films doen, actiefilms, sexy films (Magic Mike) en dus ook komedies. Ik lig in een deuk bij dingen als waar hij de zin uitspreek “My name is Jeff” en waar zelfs Dora en Diego een rol hebben (helaas kon ik de trailer met dat stukje niet vinden, maar je kunt de scène hier bekijken). Zo simpel, maar wel effectief.

In veel recensies las ik negatieve uitingen; velen vonden de film namelijk niet zo goed. Ik daarentegen heb mij rot gelachen. Ja natuurlijk, deel 1 is duidelijk de allerbeste en -leukste van de twee films, maar deze was ook hilarisch en het absoluut waard om te bekijken. Ik heb enorm genoten van de film en raad hem dan ook aan iedereen aan die gewoon even enorm wil lachen. De franchise heeft ook genoeg materiaal om nog vele andere Jump Street films te maken, zo zien we na de credits van de film (zie plaatje hieronder), en inmiddels is ook bekend gemaakt dat er een 23 Jump Street komt! Yay!

42 Jump Street

De trailer

Deze post is al 2937 keer gelezen